Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Retail Supply Chain 2020

Alternativ tittel: Retail Supply Chain 2020

Tildelt: kr 9,2 mill.

Handelsvirksomhet er en av de største og raskest voksende næringene i norsk økonomi, målt som verdiskapning, sysselsetting, produktivitet og lønnsomhet. Næringen sysselsetter 373.000 personer, den står for 9% av verdiskapningen i Norge og 1 av 7 bedrifter er i dag handelsbedrifter. Dagligvarehandelen utgjøre en betydelig andel av handelsnæringen (38% av den totale detaljhandelen) med 9.000 bedrifter på detalj- og grossistleddet. Dagligvarekjedene er den dominerende omsetningskanalen for mat i Norge, med en kraftig vekst i netthandelen av mat (40% vekst fra 2015 til 2016) og nye nisjekonsepter innenfor eksempelvis lokal mat og drikke. En forutsetning for vekst i handelsnæringen generelt, og dagligvarehandelen spesielt, er evnen til å få til innovasjoner i logistikkløsninger, prosesser og tjenester/konsepter. Med ny teknologi endres markedet, handels- og etterspørselsmønster som fører til nye rammebetingelser for logistikk og driftssystemet i verdikjeden som er mye av grunnlaget for konkurransekraft og vekst i bransjen. Det som skaper effektivitet i dag gjennom håndtering av store volum, fulle last-enheter og standardiserte konsepter, utfordres i større grad av krav fra markedet om mindre ordrestørrelser, hyppigere leveranser, hjemleveranser, tilgjengelighet, lave priser og kvalitet. Bakgrunnen for RSC2020 prosjektet er disse endringene i dagligvarehandelen; hvordan dette vil endre logistikken i verdikjeden og løsningene som skal til for å kunne skape innovasjoner og konkurransekraft. Retail Supply Chain 2020 prosjektet har oppnådd resultater som viser: Medarbeiderprogram: Program for utvikling av ledere og sentrale ansatte knyttet til logistikkoperasjoner hos grossist. Programmet har ført til metodikk som benyttes for utvikling av lederteam og nye ledere i organisasjonen. Dialogarena metodikk: Metode/rammeverk for identifisering, initiering og utvikling av forbedringsprosjekter mellom aktører i verdikjeden Simuleringsmodell for effekter av informasjonsdeling i verdikjeden ? allokering av produkter med kort holdbarhet: Matematisk simuleringsmodell for å beregne effekter av bestillingsprinsipper på lager, transport, svinn, gjenværende holdbarhet og tilgjengelighet Modell/notasjon for informasjonsdeling i dagligvarekjeden: Rammeverk som viser hvilken informasjon som bør deles mellom hvilke aktører og funksjoner i verdikjeden for å oppnå effekter av informasjonsdeling Dashbord-løsning (informasjonsgrensesnitt) for integrert transportplanlegging mellom grossist og transportør i dagligvarehandelen: Papirprototype på informasjonsgrensesnittene og teknologien for utveksling av transportoppdrag mellom grossist og transportør Integrert prosess for taktisk planlegging i retail-kjeden: På taktisk nivå er det utviklet en modell for planlegging i retailkjeden som integrerer leverandørenes og butikkenes prosesser med grossistens interne funksjoner Metode og verktøy for prioritering/rangering av produkter med høyt svinn (matsvinn): Gjennom bruk av metoden og verktøyer kan en på grossist- eller butikknivå beregne hvilke produkter som forårsaker høyeste svinn (målt i kroner eller CO2) og foreta en prioritering av hvilke produkter som bidrar med mest svinn Demonstratorer: Til sammen er det utviklet seks demonstratorer som hver viser frem sentrale aktiviteter og resultater skapt I prosjektet. Det er to typer demonstratorer; (1) modeller og simuleringer og (2) metoder og verktøy. Den første kategorien omhandler modeller for informasjon i verdikjeden og simuleringsmodeller for å beregne effekten av ulike bestillingsprinsipper. Metodene og verktøyene omhandler en rangeringsmetode for produkter med høyt svinn og de penge- og CO2-messige konsekvensene svinnet har. Dernest er det eksempler på en prosess for å integrere planlegging på taktisk nivå i dagligvarekjeden. Se https://www.ntnu.no/smartlog/rsc2020 for ytterligere informasjon om demonstratorene.

Retail supply chains constitute a significant part of the Norwegian economy, dealing with a range of different products such as groceries, pharmaceuticals, textiles and electronics. The logistics in retail supply chains is complex and involves a broad spa n of distribution solutions, geographical regions, products, services, markets and suppliers, and products and services are becoming more sophisticated and specialized. Retail Supply Chain 2020 focuses on the food sector due to the specific challenges r elated to the products; e.g. seasonality, demand variability and time constraints due to perishability. There is currently a major shift in consumer behaviour which represents new challenges and opportunities for the retail sector. Customers are demandi ng customisation of services and products, and alternative sales channels like online shopping are gaining popularity. These developments will have important implications for how logistics should be performed, and there is a pressing need to develop new k nowledge and key competence required to create the next generation supply chain strategies and solutions. To meet this need, a multi-disciplinary group of research partners has joined forces with strong industrial partners, exploring the interplay betwee n: 1)New strategies and business models for logistics in complex planning environments 2)Advanced planning and control models 3)Enabling technologies for Auto-ID, business intelligence and data visualisation 4)Models for organisational performance 5)Use c ases 6)Vision, foresight and knowledge arena Project partners are NTNU, SINTEF, University of Tromsø and University of Aalborg from the research side, and Coop, TINE, Fosen Transport, Hrafn, NLP and three representatives from the NordGrønt association of fruit and vegetables suppliers; Sunndalspotet, Trøndergrønt and Håa Gård. To ensure that outcomes are relevant also for non-food retailers, a number of retailers from other sectors will be involved.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena