Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

FCH JU Contaminant Risk Assessment

Tildelt: kr 2,4 mill.

HyCoRA har et overordnet mål i å redusere kostnad av kvalitetskontroll av hydrogen drivstoff. Kartlegging av sannsynlighet for å finne forurensninger i drivstoff har vært gjort ved å utføre prøvetakning fra hydrogen fyllestasjoner og analyse av disse prøvene i henhold til gjeldende standarder for krav til kvalitet av drivstoffet. En annen sentral oppgave i HyCoRA har vært å adressere toleransegrenser av forurensninger. Gjennom en nedskalert versjon av en automotive stack har det vært utført tester som for å vise at forurensinger av formaldehyd og maursyre ikke har så høy negativ effekt som reflektert av kravspesifikasjon til drivstoffet. SINTEF har jobbet med utvikling av analysemetoder for kvalitetskontroll av hydrogen spesielt med tanke på reduksjon av kostnad ved å redusere antall analyseteknikker involvert. SINTEF har dessuten deltatt i flere sammenlikninger mellom laboratorier for å evaluere deres resultat. I HyCoRA har det vært utstrakt formidling av resultater. Det har vært interaksjon med standardiseringsgrupper (ISO, CEN, ASTM) for tema som toleransegrenser for forurensinger, risikovurdering og analyse. Resultat fra HyCoRA har vært etterspurt i flere sammenhenger og det har vært gitt foredrag i flere fora.

In HyCoRA project, a strategy for cost reduction for hydrogen fuel quality assurance QA is developed and executed. For developing this strategy, hydrogen quality risk assessment is used to define the needs for hydrogen impurity gas analysis, system level PEMFC contaminant research as well as needs for purification needs in hydrogen production, especially produced by steam methane reforming (SMR). The use of qualitative and quantitative risk assessment enables identification of critical needs for gas anal ysis development and guides the research work on those issues, which require most attention. The development of quantitative risk model enables implementation of data from other parallel activities in USA, Japan and Korea. The measurement campaigns in hy drogen refuelling stations, as well as in SMR production units, provide quantitative data, which can be used for identification of canary species, when analysed with help of quantitative risk assessment. Essential part of the HyCoRA project is hydrogen c ontaminant research in PEMFC system level. The research is performed in down-scaled automotive fuel cell systems, which can replicate all the features of full-scale automotive fuel cell systems, including the change of gases in the anode and cathode durin g the start-stop cycling. The contaminants and levels to be studied are, excluding obvious carbon monoxide, determined using risk assessment with help of automotive advisory board. The main objective of HyCoRA project is to provide information to lower re duce cost of hydrogen fuel QA. However, it will also provide recommendations for revision of existing ISO 14687-2:2012 standard for hydrogen fuel in automotive applications.

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi