Tilbake til søkeresultatene

SFI-Sentre for forskningsdrevet innovasjon

C3: Centre for Connected Care - Accelerating adoption and diffusion of patient-centric innovations

Alternativ tittel: C3: Senter for fremtidig helse, implementering og spredning av innovasjon

Tildelt: kr 94,4 mill.

C3s visjon er å katalysere positiv endring i fremtidens helsetjeneste, med fokus på å utvikle helsetjenesten. Målet vårt var å akselerere implementering og spredning av pasientsentrerte innovasjoner som endrer pasientforløp, styrker brukerne og øker veksten i helsesektoren. C3 har forsket på helseinnovasjon helt fra tidlige designfaser, gjennom FoU, systemendring-sarbeid, anskaffelser, implementering og skalering. C3 har utviklet kunnskapsbaserte metoder og verktøy som gjør det mulig for pasienten å være aktiv i egen behandling og oppfølging. Vi bygget samarbeid for hurtig og effektiv implementering av nye helsetjenester innen avstandsoppfølging og hjemmesykehus som utgangspunkt. Slik bidrar vi til verdiskaping for kommuner, sykehus og helsenæring. Med Oslo universitetssykehus (OUS) som vertskap, besto C3 av 17 partnere; fem fra forskning; Universitetet i Oslo (UiO), Handelshøyskolen BI (BI), Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), Akershus universitetssykehus (Ahus) og OUS; de to sistne også brukerpartnere. Øvrige brukerpartnerne var seks private og ett offentlig selskap; Dignio, Accenture, Siemens Healthineers, Induct, Diffia, CGI og Sykehuspartner (Dynamic Precision sluttet C3 år to), to sykehus - Sunnaas Rehabiliteringssykehus og Revmatismesykehuset (forlot C3 år to) og kommunene Oslo og Larvik. I tillegg var næringslivets medlemsforeninger Abelia og Norway Health Tech partnere. Den brede deltakelsen var et resultat av senterets fokus på interaksjons- og kunnskapsdrevne innovasjons- og implementeringsprosesser. C3s tverrfaglige tilnærming har adressert innovasjonsutfordringer i offentlighelsetjeneste ved å anvende teorier og metoder om innovasjon og organisasjonsendring de ulike forskningsfeltene for publikasjon i fagfellevurderte internasjonale tidsskrifter og bøker. C3s tjenestedesignforskning er basert på kreativ utvikling av metoder og eksperimenter i en bred aksjonsforskningstilnærming. Et eksempel er innføringen av «tjenestedesignlabs» som midlertidige laboratorier inne i sykehus/kommunale enheter. Andre metoder og teorier er utviklet for å gi oss forståelse for det underliggende behovet til pasienter, pårørende og helsepersonell når nye digitale helsetjenester utformes. Informatikkforskning bidro på to felt; til å studere utfordringer knyttet til behovene for systemendring som må til når eksisterende teknologibaser og nye plattforminfrastrukturer skal samvirke for å motta, tilpasse og skalere nye helsetjenester. Dette inkluderer et PhD-arbeid om utfordringer mellom offentlige etater og private leverandører i utvikling av nye standard grensesnittløsninger for IKT-plattform-infrastruktur. Det andre området omhandlet forståelse av implementeringsutfordringer når digitale tjenester tas i bruk i egne hjem. C3 har bidratt til betydning av kritisk refleksjon om brukermedvirkning når vi utvikler innovative helsetjenester. Innovative virksomheters inngang til markedet og dialoger omkring beslutnings-, investerings- og utviklingsprosesser blant leverandører og kjøper/brukerinstitusjoner. Offentlige anskaffelser av innovasjonsforskning har gitt en forståelse av hvordan relasjonelle innkjøpskontrakter kan forbedre samordningen mellom leverandør og kjøper og legge til rette for mer effektive og effektive helsetjenester. Anskaffelseskontrakter i Doffin-databasen og intervjuer med leverandører og kjøpere og fra utvalgte offentlig-private innovasjonspartnerskapssaker utgjorde henholdsvis det kvantitative kvalitative datagrunnlaget. C3 har utviklet to metoder for å analysere og kritisk vurdere den faktiske og potensielle verdien av nye helsetjenester. Den ene er radikalt ny metode, Step Up, for omfattende helseteknologivurderinger i tidlig fase (tidlig HTA) av innovasjoner. Metoden er rettet mot å støtte både innovatører og beslutningstakere i å vurdere slike verdier på en systematisk måte. Det inkluderer verdi for samfunnet og helsetjenesten selv, inkludert pasienter og helsepersonell. Step Up er grundig validert, metoden publisert og omfattende diskutert også internasjonalt, og er i ferd med å bli tatt i bruk som standardmetode for tidlig fase HTA-analyse i flere sykehus. Den andre metoden er digital simuleringsmodellering for å kritisk analysere organisatoriske, logistiske og økonomiske effekter av organisatoriske endringer og nye måter å organisere ressurser på. 6. og 7.juni 2023 arrangerte C3 en helsekonferanse der vi vil delte forskningsbasert kunnskap og lanserte C3s håndbok for helseinnovasjon. Boken gir deg verktøyene du trenger for å bidra til innovasjon i helsetjenesten med praktiske råd om hvordan man best involverer, tar de rette beslutningene underveis i en innovasjonsprosess og hvordan man navigerer gjennom en offentlig anskaffelse og skalerer gode løsninger. Verktøyene og sjekklistene bygger på forskningsbaserte samarbeidsprosjekter med store og små partnere fra kommuner, sykehus og næringsliv og akademia, både nasjonalt og internasjonalt.

C3s forskning på fremtidige helsetjenester har vist seg å være tidsriktig og oppdatert. I dag tenker vi på helsetjenester som digitalisering, pasientsentrert omsorg og effektivitet, men inntil nylig var det ikke slik. Mennesker er kjernen i de system-endringene som må til, og organiseringen av C3 har vært avgjørende for å oppnå samarbeid med flere aktører. C3 har hatt en unik evne til å bringe ulike interessenter sammen rundt felles ambisjoner. Utviklingen av senteret reflekterer den betydelige innsatsen som kreves for først å bringe så mange partnere med ulike interesser sammen, og deretter samkjøre forståelse, dele utviklingsvisjoner, metoder og verktøy. Først da er det mulig å forhandle og styre de prosessene som trengs for å samordne interesser og prioriteringer.

There is a strong need for innovation in health care. Rising costs, an ageing population and increasing public expectations are making the current healthcare system unsustainable. Recent Norwegian white papers regarding coordination reform, quality of care and patient safety all address the need for innovative solutions, with particular focus upon the integration of people and technology. The Centre for Connected Care (C3) aims to succeed in accelerating adoption and diffusion of patient-centric innovations, i.e. innovations that change patient pathways and delivery systems and increases growth in the healthcare industry. We will use Oslo and Akershus University Hospitals, Oslo municipality, Larvik Municipality, Sunnaas and the hospital for rheumatic diseases as test beds for researchers and the commercial partners Siemens, Accenture, Dignio, Induct Software, Abelia, Dynamic Precision, Sykehuspartner and Oslo Medtech; will run patient-centric innovation projects. Important breakthroughs in knowledge often fail to be translated into medical practice. New creative solutions to patient-centric challenges and new technologies are not sufficient to make change happen. There is a clear need to investigate these problems to ensure adoption, diffusion and knowledge transfer such that they make a substantial difference. C3 will be hosted by Oslo University Hospital. Research partners will be Oslo School of Architecture and Design, University of Oslo and BI Norwegian Business School. C3 will be organized in three main themes and 11 work packages. The themes are: patient-centric healthcare delivery, Innovative infrastructure and interoperability and Commercialization, diffusion and adoption. Our vision is to tailor new service models closely around users actively engaged in their own health situation, improve efficiency and quality of care and contribute to economic growth in the health care sector.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

SFI-Sentre for forskningsdrevet innovasjon