Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Lærervurdering som verktøy for læreres og lærerstudenters profesjonelle utvikling

Tildelt: kr 0,30 mill.

Lærervurdering er et fenomen og en praksis som har fått økt aktualitet i både i den norske og den internasjonale utdanningsdebatten i de senere årene. Lærervurdering kan brukes som ledd i kompetanseutvikling og dermed et verktøy for bedre praksis og profe sjonsutøvelse. Forprosjektet knytter dermed an til temaområdet omtalt som B i FINNUT («Praksis, profesjonsutøvelse og kompetanseutvikling»). Det overordnede målet med det forskningsprosjektet som dette forprosjektet skal lede til, er å styrke forskningens bidrag til utdanningssektorens framtidige bruk av lærervurdering som verktøy. Hensikten med lærervurdering er i følge Kunnskapsdepartementet «å utvikle skolene som lærende organisasjoner, bidra til lærernes profesjonsutvikling, og virke positivt inn på e levenes læring og utvikling» (Oppdragsbrev, 2013). Forprosjektet skal legge grunnlaget for ambisjonene som det senere forskningsprosjektet om lærervurdering er planlagt realisert fra og med 2015.Det er tre målsettinger prosjektet skal realisere. Målsettin g nr. 1 for dette forprosjektet er å supplere denne kunnskapsoversikten ved å inkludere «grålitteraturen» på dette feltet (som er omfattende) og innarbeide forsking før 2009 (som er betydelig) og forskning fra 2014 inn i en samlet kunnskapsoversikt om lær ervurdering. Målsetting nr. 2 for dette forprosjektet er å bygge et internasjonalt nettverk blant ledende forskere og etablere et samarbeid om kjernen i det som senere skal benevnes som et innovasjonsprosjekt. . En av de viktigste forutsetningene for at lærervurdering skal kunne bidra til å utvikle skolene som lærende organisasjoner, bidra til lærernes profesjonsutvikling, og virke positivt inn på elevenes læring og utvikling, er at lærerne har tillit til ordningen (Arbeidsutvalg, 2014). Målsetting nr. 3 er å prøve ut ulike typer lærervurdering (spørreskjema blant elever, lærerutdanneres systematiske observasjoner og evt. skolevandring) blant lærerstudenter og lærere i deres første praksisår.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder