Tilbake til søkeresultatene

SFI-Sentre for forskningsdrevet innovasjon

SFI Smart Maritime - Norwegian Centre for improved energy-efficiency and reduced emissions from the maritime sector

Alternativ tittel: SFI Smart Maritime - Norsk Senter for bedre energieffektivtet og reduserte miljøskadelige utslipp fra maritim sektor

Tildelt: kr 96,0 mill.

SFI Smart Maritime var et forskningssenter i perioden 2015-2023, dedikert til forbedring av energieffektivitet og reduksjon av skadelige utslipp fra skip. Senteret bidro til å forbedre konkurransekraften til Norsk Maritime industri og støtten denne med å nå IMOs mål gjennom ny teknologi, verktøy og effektive løsninger. Smart Maritime jobbet med utvikling av systemorienterte verktøy som analyserer effekten av energieffektiviserende løsninger og tiltak for skrog og propell, propulsjonssystem, fremdriftsmaskineri og drivstoff under realistiske fullskalaforhold. Målet var å kunne simulere og optimalisere skipet numerisk før det bygges. Smart Maritimes verktøykasse ble supplert med en livssyklus-modell for analyse av miljøpåvirkning av nye tiltak på skips- og flåtenivå. Bedriftspartnerne var toneangivende maritime bedriftene ABB, Bergen Engines, DNV, Jotun, Kongsberg Maritime, HAV Design, Norwegian Electric Systems, Siemens-Energy, Vard Design, og Wärtsilä Moss, samt 8 av de største norske deepsea rederiene Wallenius Wilhelmsen, Solvang, Grieg Star, Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi, BW LNG, Höegh Autoliners, Odfjell Tankers, Torvald Klaveness, i tillegg til Norges Rederiforbund, Kystrederiene og Sjøfartsdirektoratet. Senterets styrke har vært vårt nettverk og den jevnlige og konstruktive dialogen mellom forsknings- og industripartnerne. SFI Smart Maritime fungerte som en tiltrekkende møteplass og samarbeidsplattform innen energieffektive og miljøvennlig shipping. Siden oppstart i 2015 har Smart Maritime utviklet og satt i bruk kraftige analyse- og prediksjonsmodeller og verktøy for beregning og simulering av tekniske løsninger innen energieffektivisering og utslippsreduksjon. Disse verktøyene har blitt testet og brukt i samarbeid med industri, og har bidratt til utvikling av lav- og null-utslipps skipskonsepter. Det er ingen tvil om at den norske maritime klyngen har bevist evne og vilje til å redusere utslipp og miljøpåvirkning fra skip og bidra til IMOs mål. Dette bekreftes av antall assosierte prosjekter (30+) og innovasjoner (50+) som har kommet fra samarbeidet i SFI Smart Maritime. Det faglige bidrag fra senteret har også vært stort, med 94 vitenskaplige artikler, 186 foredrag og populærvitenskaplige publikasjoner, samt utdanning av 13 Phd og 45 MSc studenter. Behovet for forskning innenfor temaene SFI Smart Maritime vil øke i årene som kommer. Visjonen om en klimanøytral maritim næring vil drive forskningen mot 2050, og videreutvikling av resultatene til senteret bør være en del av dette bildet.

SFI Smart Maritime has reached the expected outcomes defined in 2015: > More efficient and accurate early stage assessment of new ship designs. > Introduce new validation methods, such as correlating data from real-life conditions with simulation- and experimental data. > More accurate predictions of fuel consumption and emissions from alternative hull, propulsion and power system configurations and operational profiles. > Improved optimization of ship performance vs. cost profile at various operational profiles and sea states. > Improved methods and tools for cost and fuel optimization – on unit level and on fleet level. SFI Smart Maritime has stimulated innovation through active involvment of industry partners in research activity: - Engage our partners: identify their innovation process, challenges, potential. - Involve our partners in R&D projects. - Support industry partners in establishing innovation projects. - Facilitate dialog and joint industry collaboration. - Multidisciplinary workshops (network meetings). - Lab support to test, verify and implement new technologies and solutions. - Scientific input (papers, conference presentations, PhD projects, webinars).

The purpose of SFI Smart Maritime is to establish a Norwegian Centre for improved energy-efficiency and reduced emissions from the maritime sector. The SFI will contribute to greening maritime transport and strengthen the Norwegian maritime industry's international competitiveness by developing new knowledge, methods and technologies and educating students (PhD/MSc). The research partners SINTEF Ocean (host) and NTNU will collaborate closely the Centre's industry partners, which represent deepsea, shortsea and offshore shipping, ship equipment, ship design, and maritime services. The scope and objectives of SFI Smart Maritime are well aligned with the objectives and priorities of Maritim21, RCN's MAROFF programme, and the target research area "Smart Maritime" of Ocean Space Centre (OSC). After 2022, the SFI activity will be a permanent education and research activity in OSC. The SFI is organized in five work packages: - WP1: Feasibility studies - WP2: Hull and propeller - WP3: Power systems and fuel - WP4: Ship system integration, validation and monitoring - WP5: Environmental and economical due dilligence - Business Cases (Sub-projects) WP 5 and BusinessCases are core activities, comprising full-scale testing and verification of concepts, designs, products and technologies, and benchmarking wrt. environmental and economic performance. The Centre's contributions are: 1. Improved early stage assessment and qualification of new ship designs and operational profiles. Faster and more accurate. 2. New validation methods, e.g. correlation of measured data with simulation results and experimental data. 3. More accurate predictions of fuel consumption and emissions from alternative hull, propulsion and power system configurations and operational profiles. 4. Improved optimization of ship performance vs. cost profile at various operational profiles and sea states. 5. Improved methods and tools for cost and fuel optimization - on unit level and on fleet level

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

SFI-Sentre for forskningsdrevet innovasjon