Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

How implementation of PRactice can IMprove relevance and quality in discipline and professional Educations

Alternativ tittel: Hvordan bruk av utplassering kan øke relevans og kvalitet i disiplin- og profesjonsutdanningen

Tildelt: kr 6,8 mill.

I PRIME har vi undersøkt hvordan økt fokus på praktiske ferdigheter påvirker læring i høyere disiplinutdanning. Vi har brukt biologi som en case, og undersøkt hvordan praktiske undervisningsformer påvirker motivasjon, læring og studieprogresjon. Vi har utviklet, implementer og evaluert flere nye læringsformer. Den første fokuserer på yrkespraksis. Originalt ble yrkespraksis utviklet for tre nivåer (1) førsteårsstudenter som observerer biologer på arbeidsplassen, (2) første- til andreårsstudenter som jobber 40 timer hos en praksisvert og (3) tredjeårsstudenter som jobber 140 til 200 timer hos en praksisvert. De to første formene for yrkespraksis ble avsluttet etter kort tid siden læringsutbyttet var magert i forhold til tiden som lærere, studenter og praksisverter brukte. Den siste formen for praksis har vært arranger som et emne, BIO298 Yrkespraksis i biologi, siden våren 2015. I BIO298 jobber bachelorstudenter 140 timer hos en praksisvert som biolog. Vertene inkluderer arbeidsplasser der det jobber biologer, for eksempel forskningsinstitutter, statlige- og kommunale institusjoner, ikke-statlige organisasjoner og formidling. Studentene rapporter fra praksis gjennom å publisere fire blog- innlegg (se https://biopraksis.w.uib.no), skrive et refleksjonsnotat og holde to presentasjoner. Emneansvarlig møter studentene for å relatere erfaringer fra praksisperioden til teori som studentene lærer på universitetet og for å formidle biologiens rolle i samfunnet og mulige karrierevalg. Evaluering av emnet indikerer et høyt læringsutbytte for studentene. Yrkespraksis gir mulighet for å lære praktiske ferdigheter, teori og overførbare ferdigheter. Overførbare ferdigheter er ansett som viktige i yrkeslivet. I tillegg lærer øker studentene sin motivasjon for videre studier siden de ser relevansen til utdanninga og møter mulige fremtidige arbeidsgivere. Vi har også utviklet en læringsarena der studentene lager instruksjonsvideoer for medstudenter. Videoene viser viktige faglige konsepter, for eksempel fra lab, felt eller statistikk (se https://teach2learn.w.uib.no/cruise/). Videoene ble laget for å hjelpe medstudenter med å forberede seg til praktisk undervisning og for å fremme læring og forståelse både av biologi og overførbare ferdigheter, som for eksempel kreativitet, kommunikasjon, samarbeid og formidling. Evaluering av læringsarenaen viser at studentene styrker sin faglige forståelse gjennom å lage videoer. Videoene er også et godt hjelpemiddel for underviserne, og bidrar til at økt forberedelse, motivasjon og deltakelse hos studenter som ser videoene før undervisningen. I PRIME har vi også undersøkt andre faktorer påvirker motivasjon hos studenter og undervisere, og akademisk suksess hos studenter. Vi har blant annet funnet at undervisere som gir autonomistøtte til studentene positivt påvirker motivasjon og oppfattet kompetanse hos studentene, samt at undervisere som får tilbakemelding på sin undervisning prioriterer undervisning høyere. Funnene har flere praktiske implikasjoner for undervisning i høyere utdanning: (1) Siden indre motivasjon er viktig for akademisk suksess anbefaler vi at rekrutering, emner og læringsaktiviteter vektlegger indre motivasjon, for eksempel personlig vekst isteden for økt lønn. (2) Undervisere bør bygge opp undervisningen slik at studentenes autonomi underbygges, for eksempel ved å forklare hvorfor noe er viktig, fremme studentinvolvering både i undervisning og i utviklingen av emner og å lytte til og å ta hensyn til studentens meninger. (3) Vi bør fremme undervisning som foregår utenfor tradisjonelle rammer, som for yrkespraksis. Det er en krevende jobb å studere, men dette kan til en viss grad oppveies gjennom faglig interesse, følelse av behag og bruk av relevante læringsformer med relevant innhold, og ved at studentene ser seg fornøyd med valg av studieretning. Praktisk undervisning, for eksempel å delta i yrkespraksis, lage instruksjonsvideoer eller delta i feltkurs, bidrar positivt siden de fokuserer på relevant innhold og læringsformer. Undervisning av praktiske ferdigheter i felt er viktig siden studentene utvikler nye og viktige ferdigheter og siden de ser sammenheng mellom teori, praksis og forskning. Som konklusjon har PRIME bidratt positivt til å utvikle nye undervisningsformer. Vi har funnet at praktisk undervisning bidrar positivt til læring og motivasjon i høyere disiplinutdanning. Disiplinutdanninga bør fortsatt fokusere på å undervise teori, og også ta inn over seg at praktiske undervisningsformer gir økt læring av praktiske ferdigheter, teori og overførbare ferdigheter. I tillegg øker motivasjonen gjennom å delta i praktiske undervisningsformer.

Inclusion of work placements in higher education has gained great attention during the last few years. PRIME has investigated how enhanced focus on practical knowledge can contribute to learning in higher discipline education. As such, the development and research in PRIME has been timely and relevant, as indicated by the high number of invited talks given by the project group. The course BIO298 Work placements in biology has also received great attention. An identical course now runs both at the University of Oslo (BIOS3050) and University Center on Svalbard (AB-208). The phd-candidate in the project successfully defended his thesis during the project period. Both the phd-candidate and the post-doctoral fellow now has moved on to other jobs that they would not have acquired without the knowledge and experience that was gained thorough PRIME. In addition, two Master students have done their master project with PRIME.

PRIME will systematically investigate how internships and enhanced practice can contribute to learning in higher education. PRIME will use biology as a case, and examine the impacts of different types of practice on student motivation, learning outcome, s tudy progression and employment. This will be achieved through six interlinked activities. We will first conduct structured interviews to identify the key competences held by biologists entering the work force, from the educator perspective, student persp ective, and employer perspective. Secondly, we will systematically review and evaluate current study programs and assess how different learning methods applied in those programs contribute to build the key competences in the students. Based on this knowle dge, we will then develop and implement new internship and enhanced practice modules in our study programmes in biology at the University of Bergen and the University Centre in Svalbard, in collaboration with partners in the private and public sector. The outcomes of these modules will be evaluated with respect to student's learning and their development of disciplinary and transferrable skills, as well as impacts on motivation and study progress. We will also evaluate how different learning methods influ ence post-study careers. The knowledge gained through PRIME will be of interest for higher education, employers in the private and public sector, and the general public. We will communicate with these audiences through appropriate channels. The core membe rs of the PRIME team cover a broad range of biological domain, including both disciplinary and professional programs, and have demonstrated a strong will to reach educational excellence through the 2013 award of a Norwegian Centre of Excellence in Biology Education - bioCEED. BioCEED will provide a good platform for the PRIME project, and aid cross-disciplinary research, communication between partners and dissemination of results.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder