Tilbake til søkeresultatene

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Schools, learning and mental health: a study of school-level factors and processes

Alternativ tittel: Skole, læring og psykisk helse: en studie av faktorer og prosesser på skolenivå

Tildelt: kr 17,9 mill.

«Schools, learning and mental health» ? prosjektet undersøkte hvordan ungdoms psykiske helse, fysiske helse og læring påvirkes av skolens retningslinjer og praksis. Prosjektet var innovativt fordi det koblet helse- og utdanningssektoren. Prosjektet var organisert i tre arbeidspakker som undersøkte ulike aspekt ved ungdommers skolehverdag. Elever på 8 ? 10 trinnet ved tolv ungdomsskoler i Innlandet (5) og Vestlandet Fylke (7) deltok i studien. Arbeidspakke 1 undersøkte hvordan fysisk aktivitet kan være relatert til psykisk helse og skoleprestasjoner. Arbeidspakken hadde et longitudinelt design som innebar at et kull med elever ble fulgt fra 8. klasse til og med 10. klasse. Spørreskjemaet som ble brukt inkluderte spørsmål om ungdommenes opplevelser med skole, relasjoner til familie, venner og lærere, og fritidsinteresser. Både psykiske problemer og psykiske «wellbeing» ble målt. Ungdommenes fysiske aktivitet ble målt med akselerometer. I tillegg ble det samlet inn årlige karakterutskrifter fra 1. termin med det formål å undersøke om skoleprestasjoner kan være relatert til fysisk aktivitet, psykiske problemer og psykiske «wellbeing», samt andre skole-, familie- og individuelle faktorer. Første datainnsamling ble gjennomført i september ? desember 2016, andre datainnsamling ble gjennomført i september ? desember 2017, og den tredje i september- desember i 2018. Studien konkluderte blant annet med at det ikke var noen signifikant sammenheng mellom fysisk aktivitet og psykiske problemer i ungdomspopulasjonen. Studien fant for øvrig at fysisk aktivitet kan påvirke ungdoms psykiske «wellbeing» og noen komponenter av ungdommers selvfølelse. Fysisk aktivitet hadde ingen sammenheng med skoleprestasjoner. Avhandlingen ble innsendt i juni 2021. Arbeidspakke 2 undersøkte hvordan ungdommer opplever kroppsøving, og hvordan deres opplevelser og erfaringer knyttet til kroppsøving og fysisk aktivitet i skolen påvirket ungdommenes psykiske helse og livet generelt. Arbeidspakken hadde et kvalitativt design. 31 fokusgruppeintervju, med totalt 148 ungdommer ? 80 gutter og 68 jenter, ble gjennomført i 2017. Ungdommene ble rekruttert fra 10. trinn på åtte av ungdomsskolene i prosjektet. Intervjuene ble gjennomført fra februar til juni i 2017. Analysene utforsket hvordan ungdommene opplever og erfarer dualiteten i idretts- og ungdomskulturen generelt, og erfaringer fra kroppsøving. Studien konkluderte med at kroppsøving ble oppfattet som et etterlengtet avbrekk fra stillesittende klasseromsundervisning. Sosiale relasjoner i kroppsøvingsklassen, vurdering og aktivitetsvalg så ut til å påvirke ungdommenes psykiske wellbeing knyttet til selvidentitet, selvfølelse og egenverd. Avhandlingen ble forsvart i desember 2019. Arbeidspakke 3 undersøkte hvordan skolen responderer på elever med psykiske helseplager og læringsutfordringer. I 2016, ble et utvalg av lærere og skoleledere fra et utvalg av prosjektskolene rekruttert til å delta i arbeidspakke 3. Arbeidspakken hadde et kvalitativt design, og data ble innhentet ved hjelp av observasjon, intervju og fokusgrupper. I tillegg til å utforske hvordan lærere og skoleledere arbeider med psykisk helse gjennom skolens undervisningspraksis, undersøkte denne arbeidspakken også lærere og skoleledere arbeid med andre hjelpeinstanser for å tilrettelegge for elevers læring, utvikling og psykiske helse. Studien undersøkte også ungdommers opplevelse av hvordan lærere støtter elevers psykiske helse og læring. Et sentralt funn fra avhandlingen var at både elever, lærere og skoleleder opplevde at det er en sammenheng mellom det å støtte elevenes læring og deres psykiske helse. Avhandlingen ble forsvart i mars 2018. Et sentralt mål for prosjektet var å bringe forskningsresultatene tilbake til prosjektskolene. En nettside ble derfor utviklet (www.swellforskning.no ? school wellbeing research). Nettsiden finnes både på norsk og engelsk. I tillegg er det blitt gjennomført individuelt besøk på noen av skolene med fremlegg av resultat, men dette ble avbrutt på grunn av COVID pandemien. Prosjektet profileres også på Research Gate (https://www.researchgate.net/project/Schools-learning-and-mental-health-a-study-of-school-level-factors-and-processes). En av forskningsgruppene ved fakultet, Critical Public Health Research Group, jobber videre med problemstillinger som ble identifisert i prosjektet og datamaterialet som ble samlet inn i arbeidspakke 1. Kolleger ved Høgskulen på Vestlandet er sentrale samarbeidspartnere i dette arbeidet. I tillegg er et nytt doktorgradsprosjektet koblet til prosjektet (gjennom interne midler). Doktorgradsprosjektet følger en gruppe av ungdommene i den orginale cohorten gjennom videregående skole med formål om å tilegne mer kunnskap om deres endrende fritidsliv. Arbeidet støttes av samarbeidspartnere ved University of Chester (UK). Disseminering av resultat fra «Schools, learning and mental health» vil fortsette, både til praksisfelt og akademia, gjennom en rekke kanaler.

All three work packages were delivered according to objectives and plan. All three PhD stipendiats have submitted their thesis, two having successfully defended it, and the third defence scheduled for December 2021. The project has led to increased interdisciplinary collaboration through a small network of national and international researchers who have a shared interest in young people's mental health, physical activity and academic achievement. The project's empirical work has led to the development of a large quantitative dataset that will be a source for further publications. A website has been developed (www.swellforskning.no) to assist dissemination. Publications and presentations at a local, national, and international level have also contributed to dissemination to diverse audiences. Results from the research can inform debates in the health and education sectors about young people's mental health, academic achievement and physical activity and the role of schools therein.

This project explores the relationship between mental health and academic achievement and the role of schools therein, all issues of considerable national and international importance. The project is innovative and distinctive in bridging the traditional gap between learning and health within school policy and practice. The project is anchored in Hedmark University College's (HUC) research strategy, which identifies "health promoting schools" as a key strategic priority for the Faculty of Public Health Sc iences. The proposed study will significantly strengthen HUC's scientific research network through collaboration with highly prestigious and leading edge national (University College and University of Bergen) and international partners (University of Karl stad, Sweden; Universities of Chester and Loughborough, England) in this field. Three inter-related work packages (WP) explore different aspects of school context and their mental health and educational consequences: WP1 explores "the whole school" in-dep th in relation to its policies and practices; WP2 focuses specifically on the influence of Physical Education as a curriculum subject and Physical Activity; WP3 seeks to understand school responses to young people's mental health and educational difficult ies, including how and when they involve other services and parents. A prospective cohort study will be carried out at lower secondary schools (grades 8-10; 13-15-year-olds). Three annual surveys will collect longitudinal data on a range of school- and in dividual-level variables designed to answer research questions in all WPs. A range of complementary qualitative approaches will be used to explore how key mental health and educational outcomes might be mediated in a school context. The study's practice-o riented focus and anchoring will generate evidence that has the potential to greatly increase the capacity for new solutions to entrenched problems in schools as well as society more broadly.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Finansieringskilder