Populærvitenskapelig fremstilling:
Det indre liv i NAV – Kommunikasjon om prioritering og arbeidsform på et NAV-kontor
Maria Sæther. Doktoravhandling, desember 2021, UiT Norges arktiske universitet.
Avhandlingen er en etnografisk studie og en Case studie om hvordan ansatte ved et stort NAVkontor forholder seg til prioriteringsdilemma i arbeidshverdagen, hvilke løsninger de velger og
hvordan de begrunner valgene de må ta.
Metodene som er brukt er langvarig deltakende observasjon, individuelle intervju med veiledere
og fokusgruppeintervju med ledere.
Konkret ser jeg på veiledernes fortellinger om hva de prioriterte, og hvilken lederoppfølging og
samarbeid de hadde om prioriteringene. Mange veilederne fortalte at det ikke var samsvar
mellom mengden oppgaver og brukere de hadde ansvar for og tiden de hadde tilgjengelig. Når
tiden ikke strakk til, opplevde de NAV-ansatte at de måtte velge mellom prioriterte oppgaver.
Veilederne hadde noen felles prioriteringer, som oppgaver som hadde stor betydning for brukere,
oppgaver med korte, tydelige tidsfrister og oppgaver som ble fulgt særskilt opp av
avdelingsledere. Ellers var det stor variasjon i prioriteringene og begrunnelsene var ofte knyttet til
verdier. Liten grad av forpliktende samarbeid om konkrete prioriteringer i arbeidshverdagen og
lite lederoppfølging av dette, førte til at mange prioriteringer i realiteten ble gjort av den enkelte
ansatte. Verdier som ble brukt som begrunnelse for valgene var for eksempel at det viktigste for
samfunnet var at flest mulig kommer ut i jobb, og brukerne nærmest arbeid derfor ble prioritert
eller motsatt; at å hjelpe de som trenger det mest er grunnleggende for velferdsstaten, og
brukere med stort behov for hjelp ble derfor prioritert.
NAV-ansattes holdninger og valg knyttet til målstyringen undersøkes nærmere. Målstyringen ble
av de fleste opplevd som lite motiverende, noe som lett ga et kortsiktig fokus og lett førte til at
kvantitet lett ble prioritert foran kvalitet. NAV–veiledere opplevde at målstyringen påvirket deres
prioriteringer, men ikke alltid slik de mente var best for brukerne. Noen ansatte valgte derfor
stilltiende å være litt «ulydige» mot målstyringen, med begrunnelse i verdier. Det at NAV-ansatte
vektla ulike verdier, påvirket altså NAV-veiledernes valg i arbeidshverdagen og dermed
prioriteringene.
Ansattes reaksjoner på en intern omorganiseringsprosess analyseres. At alle veilederne skulle
være generalister og jobbe med mange typer oppgaver, opplevde noen positivt mens andre
mente oppfølging av brukere ble skadelidende fordi inntektssikring «vant» i konkurranse om
veiledernes tid. Den interne omorganiseringen aktiverte ulike verdier hos ansatte, og ulike deler
av NAVs hovedmål ble vektlagt i ulik grad.
Til sist blir endringer og kompleksiteten i lederrollen i NAV viet oppmerksomhet. Det diskuteres
om NPM-reformer har ført til økt distanse mellom ledelse og veiledere, noe som kan gi ledere
dårligere mulighet til å følge opp de ansattes prioriteringer.
Et mål med avhandlingen er å øke forståelsen for mekanismer internt i NAV som påvirker brukernes
opplevelser med NAV. Prosjektet er en del av ordningen offentlig ph.d., som Forskningsrådet
administrerer.
Vi vil tro at avhandlingen kan gi positive effekter ift ledelse i offentlige organisasjoner. Men det er ikke mulig å si noe presist om hvilke effekter dette faktisk vil få siden avhandlingen nylig er gjort offentlig.
NAV sin egen ressursundersøkelse fra 2013 avdekket et sprik mellom etatens ressurser til oppfølgingsarbeid og lovpålagte oppgaver og mål i etaten på dette området. Disse funnene åpner for nye spørsmål, blant annet: Hvordan opplever lederne og veilederne på NAV-lokal dette spriket? Hvilke prioriteringer gjøres? Hvilke mestringsstrategier utvikler de? Hvilken innvirkning opplever de at målstyringen i etaten har for deres prioriteringer og arbeidsform i oppfølgingsarbeidet? Disse spørsmålene skal i dette prosjektet besvares gjennom kvalitativ forskning på et stort NAV-lokal. Hensikten med prosjektet er å utvikle mer kunnskap om hvilke mekanismer som påvirker prioriteringer og arbeidsform i oppfølgingsarbeidet på NAV-lokal.