Tilbake til søkeresultatene

BALANSE-Kjønnsbalanse i toppstillinger og forskningsledelse

Kvinnelige forskere, Læring, Organisasjon og Kjønnsbalanse (KLOK)

Alternativ tittel: Women in Research; Individual and Organizational Learning for improved Gender Balance.

Tildelt: kr 3,7 mill.

Arbeidet med kjønnsbalanse i toppstillinger ved Høgskolen i Sørøst-Norge startet våren 2013. Da ble Opprykksprosjekt for kvinnelige forskere satt i gang ved daværende Høgskolen i Vestfold (HiVe). Målet var å øke antall kvinnelige professorer og dosenter ved høgskolen, og ca. 20 kandidater deltok dette første året. 1. januar 2014 fusjonerte HiVe med Høgskolen i Buskerud (HiBu) og ble til Høgskolen i Buskerud og Vestfold (HBV). Ved fusjonstidspunktet ble prosjektet utvidet til å omfatte hele den nye høgskolen, og antall deltakere økte raskt til 58. Opprykksprosjektet for kvinnelige forskere ble faset ut i mars 2015, og ble deretter definert som et forprosjekt til prosjektet Kvinnelige forskere, Læring, Organisasjon og Kjønnsbalanse (KLOK), som ble etablert i regi av Forskningsrådets BALANSE-program. I overgangen mellom forprosjektet og KLOK skjedde det langt på vei et perspektivskifte, dvs. en dreining fra et individperspektiv til et organisasjonsperspektiv. Struktur- og kulturendringer ble et sentralt fokus i prosjektet, selv om KLOK også tilbød individrettede tiltak. KLOK startet opp 1. april 2015 og hadde i utgangspunktet en tidsramme på to år og 9 mnd. Hovedmålet var å øke kvinneandelen i faglige toppstillinger og forskningsledelse ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold. KLOK-prosjektet har tatt opp nye deltakere gjennom hele prosjektperioden, dvs. både helt ferske, men også mer erfarne førsteamanuenser og førstelektorer. I løpet av de to prosjektårene har 78 kvinnelige forskere deltatt. Dette tallet inkluderer 3 deltakere som har søkt og fått opprykk og 8 deltakere som av ulike grunner har sluttet underveis (mobilitet, endrede planer og nye krevende lederoppgaver). Ved avslutningstidspunktet var antall deltakere 67. Av disse var 20 innenfor kategorien «Professor/Dosent innen 1,5 år». 58 av de 78 deltakerne jobbet med å oppnå professorkompetanse, mens 19 tok sikte på å bli dosent. En av deltakerne var fra starten uavklart, og avsluttet deltakelsen raskt. De seks faglige samlingene i KLOK har vært svært sentrale tiltak i prosjektet. Deltakelsen på hver samling har variert fra 31 til 42 prosjektdeltakere. I tillegg kom en del instituttledere og andre ledere som også ble invitert. Involvering av ledere var et viktig grep for å bidra til kulturendring, informasjon og kunnskap om kjønnsperspektiv i ledelse. Prosjektet åpnet dessuten helt fra starten for en viss deltakelse av menn som befant seg i et professor- eller dosentløp, ved at disse fikk tilbud om å delta på noen av de faglige samlingene. Dette handlet om at tidvis deltakelse på tvers av kjønn ville kunne fungere stimulerende for en felles kulturutvikling i høgskolen, uten at dette skulle forrykke prosjektets kjønnsperspektiv og målsetting. Temaene på de faglige samlingene tok utgangspunkt i målformuleringene for prosjektet, deltakernes direkte og indirekte innspill til prosjektledelsen og forskergruppen, og gjennom analyser av skriftlige logger som ble skrevet av den enkelte deltaker på samlingene. Disse loggene hadde status både som individuelle refleksjoner, innspill til prosjektledelsen og data i prosjektet. Den første samlingen ble gjennomført som en søkerkonferanse, forstått som deltakerbasert planlegging og utvikling av endringstiltak. Slik ble aksjonsforskningsperspektivet og brukernes medvirkning i prosjektet ivaretatt. Deltakerne i KLOK har tatt i bruk mange av de individuelle tiltakene som prosjektet har tilbudt, men ikke i like høy grad som forventet. - 25 deltakere har benyttet seg av mentorordningen. - 2 deltakere gjennomførte mock-assessment i løpet av prosjektet, mens 4 deltakere hadde startet prosessen ved prosjektets avslutningstidspunkt. - 13 deltakere gjennomførte CV-vurdering før prosjektslutt, mens 4 deltakere hadde startet på denne prosessen. - 14 deltakere søkte midler til frikjøp og internasjonalisering. Bruken av frikjøp- og internasjonaliseringstiltakene økte betydelig de siste 6 månedene, og har sannsynligvis sammenheng med at prosjektledelsen intensiverte arbeidet med å minne om, motivere og legge til rette. Aksjonsforskning var et viktig element i KLOK, og forskergruppe besto av de fire førsteamanuensene Sigrun Svenkerud, Brit Bolken Ballangrud, Irmelin Drake og Jorun Ulvestad. Alle disse var deltakere i prosjektet, og sistnevnte var i tillegg prosjektleder. Ledelsen av forskergruppen gikk på omgang. Gjennom prosjektperioden fikk forskergruppen i KLOK antatt tre abstracts ved internasjonale konferanser, 1 vitenskapelig artikkel ble publisert og flere er under arbeid ved prosjektslutt. KLOK-prosjektet ble avviklet drøye ni måneder før planen etter vedtak i Likestillings- og diskrimineringsnemnda (LDN) om at KLOK-prosjektet handlet i strid med forbudet mot diskriminering i likestillingsloven §5, jf.§7.Metabetraktninger av de utfordringene dette skaper for BALANSE-programmet er lagt inn under overskriften "Meldinger til Norges forskningsråd" i denne prosjektrapporten.

Karriereløp mot faglige toppstillinger og forskningsledelse har inntil nylig vært en individuell og privatisert prosess ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold (HBV), og kunnskap om hva som skal til for å bygge en karriere og skrive en opprykksøknad har fram til nå vært uklar og vanskelig tilgjengelig. HBV har gjennomført et forprosjekt, med tiltak som i stor grad ble rettet inn mot individnivået. KLOK-prosjektet baserer seg på en analyse som viser at høgskolen har behov for å utvikle hensiktsmessig lederkultur, støttende strukturer og ny kunnskap på kollektivt nivå, slik at kvinnelige forskere kan hente nødvendig støtte, gjøre prioriteringer og arbeide målrettet mot professor- og dosentkompetanse. Instituttnivået er nytt ved HBV, og lederne på dette nivået vil gjennom KLOK-prosjektet få mulighet til å utvikle og systematisere kunnskap om utfordringene i et forskerkarriereløp. Tiltakene i KLOK-prosjektet er i stor grad rettet mot organisasjonsnivået, men tar også sikte på kunnskapsutvikling på individnivå. Tiltakspoolen innebærer bl.a. lederutviklingsprogram i et kjønnsperspektiv, samlinger for kvinnelige forskere m.fl, medie- og formidlingstrening, nettverksgrupper, mentorordning, CV-vurderinger, frikjøp og prøveevaluering av opprykkssøknader. Det gjennomføres forskning på utvalgte problemstillinger og på lokale prosesser ved HBV. Dette er et nyskapende OU-prosjekt, delvis basert på medvirkning og aksjonsforskning, og innrettet mot kunnskapsutvikling, kultur- og strukturendring innenfor en stor nyfusjonert høgskole fordelt på fire campus. KLOK-prosjektet legger opp til utvikling av både forsknings- og erfaringsbasert kunnskap, med formidling internt i HSN (HBV) og eksternt gjennom vitenskapelige artikler, populærvitenskapelige tekster og rapporter, i tillegg til en antologi. Det er etablert en referansegruppe. Den består av fire dekaner, prosjektleder, leder av forskergruppen og en kandidat i prosjektet . Etter at stillingen som prorektor ved HBV opphørte fra 1. januar 2016, vil prosjektet forankres i rektoratet ved at viserektor for forskning ved HSN trer inn i referansegruppen så snart denne stillingen blir besatt.HSN (

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BALANSE-Kjønnsbalanse i toppstillinger og forskningsledelse

Finansieringskilder