Tilbake til søkeresultatene

P-SAMISK-Program for samisk forskning

Engaging the voices of Sámi children: Sustaining traditional knowledge through kindergarten, school and community knowledge transfer

Alternativ tittel: Samiske barns tanker om tradisjonell kunnskap: Kunnskaputbytte mellom barnehage, skole og lokalsamfunn

Tildelt: kr 3,5 mill.

Prosjektnummer:

245555

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2015 - 2017

Samarbeidsland:

Prosjektet fokuserer på bruken av samisk tradisjonskunnskap i samisk barnehage og skole. Det samiske læreplanverket framholder samisk innhold og kulturelle perspektiver på kunnskap og læring, men fremdeles er det opp til hver enkelt lærer å realisere en samisk utdanning. Tidligere samisk skoleforskning har vist at lærere ønsker støtte i arbeidet med å utvikle undervisningsopplegg for samisk barnehage- og skolepraksis. I prosjektet har forskere sammen med lærere studert (undersøkt) tilnærminger til samisk barnehage og skole. Prosjektet har brukt erfaring fra andre urfolks utdanningspraksiser spesielt innom det sirkumpolare området. Prosjektet har utforsket barns, elevers, foreldres og læreres forventinger til samisk barnehage og skole. Hva slags innhold og hvilke undervisningsperspektiver lærere ønsker å legge til grunn i sitt arbeid i samiske barnehager og skoler? Er samisk tradisjonell kunnskap interessant for barn i samisk barnehage og skole? Hva ønsker samiske foreldre at barna deres skal lære i samisk barnehage og skole? Prosjektet er et aktionsforskningsprosjekt der fokus har vært lagt på læreres arbeid med å transformere samisk barnehage og skolepraksis. Metodisk tilnærming er kritisk utopisk aksjons forskning (Nielsen og Nielsen, 2006). Forskningen var lagt opp etter modell av prosjektleders doktoravhandling (Jannok Nutti, 2010). Forskerne har samarbeidet med samisk barnehage personal ved tre barnehager og lærere ved to barneskoler om å gjennomføre, dokumentere, observere og kritisk granske initierte utdanningsaktiviteter. I dette arbeide er barn, elever og foreldre inkludert. Prosjektet har inkludert lærer- og doktorgradsstudenter gjennom gjennomføring av egne studieoppgaver. Forskerne i prosjektet har samarbeidet med nasjonale og internasjonale forskere og utdanner. Prosjektet har hatt deltakere fra det nordsamiske og det sørsamiske området. I løpet av prosjektperioden har utdanningsmateriell blitt utviklet. Målgruppe for materialet er samisk personell i barnehage, lærere i barneskole, lærerstudenter og utdanner ved lærerutdanning, men den forventes også å ha verdi for foreldre og andre utdanner med et flerkulturelt og urfolks fokus. Utdanningsmateriellet er på ulike språk, blant annet nord- og sørsamisk, norsk og engelsk. Artikler om prosjektet er publisert og vil fremdeles bli presentert og publisert på flere språk, blant annet nordsamisk, skandinavisk, finsk og engelsk. Aksjonsforskningsprosjektet forventes ha betydning ved å heve kompetansen i og om samisk barnehage, skole og lærerutdanning.

Indigenous peoples have the right to establish their own educational system in their own languages, in a manner appropriate to their cultural methods of teaching and learning. In Norway, Sámi schools follow the state regulated Sámi curriculum. Yet, an earlier evaluation has demonstrated that although the curriculum contains Sámi content, the teaching methods that pedagogues are employing, are not informed by Sámi approaches to pedagogy. Teachers need tools in order to transform practice so that western hegemony does not control education. Teachers need tools to empower, enhance awareness, and change the prevailing practices and to access, reflect upon and formalize approaches to pedagogy rooted in Sámi ways of teaching and learning. The purpose of the research is to reshape approaches to Sámi education informed by teaching and learning perspectives in kindergarten and primary school in the context of the contemporary local and global society. The focus is on the transfer from kindergarten to primary school and the creation of a bridge between. The research project will use an action research methodology and the team will collaborate with kindergarten and primary school teachers, and will also include students. Unlike earlier Sámi school research projects; children, parents, grandparents, and the extended family will be encouraged to contribute their voices and are expected to make a significant contribution to the research. The significance of this research project is first of all, to improve the competence of the Sámi teachers, and to enhances the development of Sámi teacher education and teacher training through research. The research will cover Sápmi, and involve participants from the north to the south Sámi area. Further, the project will focus Indigenous educational issues especially across the circumpolar area.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

P-SAMISK-Program for samisk forskning