Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Reflect your Moods - Integrasjon av refleks i moteklær

Alternativ tittel: Reflect your Moods - Integration of reflective technology in fashion

Tildelt: kr 7,4 mill.

Norge er et land med mørke store deler av året, og behovet for å benytte refleks i trafikkerte områder er stort. Bruk av refleks reduserer risikoen for å bli drept eller skadd i fotgjengerulykker i mørket med 85 prosent, men til tross for dette er det kun 25 prosent av fotgjengere i tettbygde strøk som bruker refleks. Eksisterende refleksstandarder er ikke forenelige med motebransjens krav til estetikk, brukskomfort og fleksibilitet. Dette er kanskje den viktigste årsaken til at refleks i svært liten grad er benyttet i moteklær. I prosjektet "Reflect your Moods" ønsker Moods of Norway å integrere refleks i moteklær, men på motebransjens premisser. Hovedmålet for forskningsaktivitetene i prosjektet er å utvikle metoder og løsninger som muliggjør usynlig, attraktiv og komfortabel integrasjon av refleksegenskaper i moteplagg. Dette realiseres gjennom utvikling av en ny reflekstråd som muliggjør bruk av refleks i både strikk, vev og søm i stor skala. For å løse disse utfordringene er et flerfaglig konsortium satt sammen av ledende skandinaviske forskningsmiljøer innenfor områdene intelligente tekstiler, produktdesign, trafikksikkerhet, produksjon og logistikk, og bedriftspartnere med unik bransjekunnskap og mange års erfaring fra inn- og utland. Partnerne i prosjektet er Moods of Norway, Farmhouse, SINTEF og Swerea IVF. Prosjektet har i perioden mai 2015 og frem til juni 2017 gjennomført aktiviteter knyttet til utvikling av ny reflekstråd og design av plagg som anvender refleks på nye måter. Det planlegges en større test i løpet av 2017 hvor man skal evaluere hvilken effekt den nye reflekstråden har på synlighet i et trafikkmiljø. I tillegg til arbeidet med refleks har prosjektet sett på anvendelse av ny teknologi for å utvikle unike kundeopplevelser i butikk. Moods of Norway er den aktøren i den nordiske tekstilbransjen som har kommet desidert lengst med å få RFID (radiofrekvensidentifikasjon) implementert i sin verdikjede. Ved å tilegne hver artikkel et unikt identifikasjonsnummer oppstrøms i verdikjeden, har bedriften oppnådd bedre kontroll på bl.a. varebeholdning og -forsyning, som er en forutsetning for effektiv, omnikanal detaljhandel. I prosjektet har man sett på hvordan RFID-teknologien kan utnyttes til å avdekke kundepreferanser og -behov, for kunne tilby enda bedre produkter og kjøpsopplevelser. Et konsept for adaptive prøverom har blitt utviklet og testet, og løsninger for mer effektive og adaptive salgsprosesser, basert på teknologi som salgspersonalet kan ikle seg, er under utvikling.

Norge er et land med mørke store deler av året, og behovet for å benytte refleks i trafikkerte områder er stort. Bruk av refleks reduserer risikoen for å bli drept eller skadd i fotgjengerulykker i mørket med 85 prosent, men til tross for dette er det kun 25 prosent av fotgjengere i tettbygde strøk som bruker refleks. Eksisterende refleksstandarder er ikke forenelige med motebransjens krav til estetikk, brukskomfort og fleksibilitet. Dette er kanskje den viktigste årsaken til at refleks i svært liten grad er benyttet i moteklær. I prosjektet ønsker Moods of Norway å integrere refleks i moteklær, men på motebransjens premisser. Hovedmålet for forskningsaktivitetene i prosjektet er å utvikle metoder og løsninger som muliggjør usynlig, attraktiv og komfortabel integrasjon av refleksegenskaper i moteplagg. Dette skal realiseres gjennom utvikling av en ny reflekstråd som ivaretar motebransjens krav til estetikk, funksjonalitet og slitestyrke, der samarbeid på tvers av fagdisipliner er en forutsetning for å løse utfordringene knyttet til realisering av refleks i moteklær. Prototyper med dokumentert effekt skal realiseres, og logistikk og verdikjede skal utvikles for effektivt å imøtekomme skiftende og mangfoldige markedskrav i motebransjen. Prosjektet vil i tillegg utforske muligheten for kundetilpasninger i butikk for å skape en helhetlig kundeopplevelse. I forhold til trafikksikkerhet er det viktig å dokumentere at plaggene har tiltenkt reflekterende effekt. Markeds- og forretningsplaner må etableres for effektiv kommersialisering av produkter som per i dag ikke eksisterer. For å løse disse utfordringene er et flerfaglig konsortium satt sammen av ledende skandinaviske forskningsmiljøer innenfor områdene intelligente tekstiler, produktdesign, trafikksikkerhet, produksjon og logistikk, og bedriftspartnere med unik bransjekunnskap og mange års erfaring fra inn- og utland. Partnerne i prosjektet er Moods of Norway, Farmhouse, SINTEF og Swerea IVF.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena