Tilbake til søkeresultatene

FRINATEK-Fri prosj.st. mat.,naturv.,tek

Research School on Changing Climates in the coupled Earth System (CHESS)

Alternativ tittel: Research School on Changing Climates in the coupled Earth System (CHESS)

Tildelt: kr 18,0 mill.

Klimaendringene har ført til en økende etterspørsel fra samfunnet rettet mot klimaforskere for økt prosessforståelse, forbedrede scenarier, reduserte usikkerheter og mer pålitelige data for reduksjons- og konsekvensstudier. For å møte denne etterspørselen er det nødvendig med en grunnleggende forskning innen fysikk og kjemi på de ulike komponentene i klimasystemet (for eksempel atmosfære, hydrosfære, litosfære og kryosfære), samt deres gjensidige interaksjoner. Dette krever en ny generasjon forskere som har dyp inngående kunnskap i sine spesifikke deler av klimasystemet, men som samtidig er utstyrt med bredere kunnskap for å forstå det samlede bildet av det sammenkoblede jordsystemet. Videre kan samfunnets etterspørsel om å bli informert om klimaendringer kun oppfylles når forskerne er i stand til å kommunisere både med eksperter fra andre disipliner og med lekmenn. Den nasjonale forskerskolen for klimaendringer i det sammenkoblede jordsystemet (CHESS), som startet i november 2015, er et direkte svar på denne etterspørselen og består av 13 nasjonale partnere fra Bergen, Oslo, Tromsø og Svalbard. CHESS involverer majoriteten av norske institusjoner som utdanner doktorgradsstipendiater innenfor disipliner relatert til klimaendringer. Skolen har for tiden 175 doktorgradsstipendiater, hvorav 53% kvinner; samt rundt 114 seniorforskere, hvorav 35% kvinner, som veiledere. CHESS fortsetter å koordinere en rekke aktiviteter i løpet av sitt nest siste leveår, selv om aktivitetsnivået har blitt nedskalert sammenlignet med tidligere år på grunn av et mindre budsjett i 2023. Totalt er 6 intensive kurs, workshop eller sommerskole med ulike emner organisert eller støttet av CHESS: «Illustrations for Science» kurset hadde 10 CHESS-deltakere; kurset «Fundamentals of Ocean/Atmosphere Data Analysis» hadde 8 (2)* deltakere; workshop «Writing successful project proposals» hadde 12 (3)* deltakere; «Science writing workshop with Dallas Murphy» hadde 12 deltakere; og «Summer school on cryospheric monitoring» hadde 10 (2)* deltakere. Den siste aktiviteten «NorESM user workshop 2023» som er sponset av CHESS, finner sted i slutten av november. CHESS årsmøtet i september ble integrert med årsmøtet i Norsk Geofysisk Forening (NGF). Dette er en del av implementeringsplanen for CHESS’ arven. Møtet var godt deltok med 54 deltakere med 29 foredrag og 14 posterpresentasjoner. Alle stipendiatene presenterte enten en forelesning eller en plakat om arbeidet sitt, og fikk verdifull tilbakemelding fra veiledere og andre stipendiater. Fremtidsvisjonen og implementeringsplanen for å integrere med NGF ble presentert til alle deltakerne under møtet. Merk: * De første tallene er totalt antall deltakere, mens tallene i parentes er antall CHESS-medlemmer

The proposal for a Norwegian Research School on Changing Climates in the coupled Earth SyStem (CHESS) is a direct response to the 'Nasjonal forskerskole innen geofag med temaet "The Earth System"' call from the Norwegian Research Council. With 13 national partners from Bergen, Oslo, Tromsø, and Svalbard, CHESS entails most of the major institutions in Norway that educate PhD students in the Earth System with relevance to changing climates. In total, more than 170 PhD students and around 115 seniors scientist will be involved. Climate change has led to an increasing demand from society on the climate research community for process understanding, improved scenarios, reduced uncertainties, and more reliable data for mitigation and impact studies. To meet this demand, fundamental research on the physics and chemistry of the various components of the climate system (e.g. atmosphere, hydrosphere, lithosphere, and cryosphere), and their mutual interactions is pivotal. This requires a new generation of researchers that have strong in-depth knowledge in their specific parts of the climate system, but at the same time are equipped with a broader knowledge to comprehend the overall picture in the coupled Earth System. Furthermore, the demand from society to be informed about changing climates can only be met when researchers are able to communicate with experts from other disciplines as well as with a layman person. In order to strengthen the national research training, the school will coordinate a wide range of activities, including (1) short, intensive courses with international expert lecturers; (2) Specialized workshops and summer schools; (3) Annual event exposing the students to the multidisciplinary challenges of climate change to societies and ecosystems; (4) Annual meeting for all members of CHESS; (5) Focus on network building and gender related issues.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FRINATEK-Fri prosj.st. mat.,naturv.,tek