Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Shipbuilding engineering networks for industrialisation through craftmanship

Alternativ tittel: Skipsbyggingsnettverk for industrialisering gjennom håndverkstradisjoner

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektnummer:

245868

Prosjektperiode:

2015 - 2019

VARD er verdensleder i å levere nye skip med kort tidshorisont fra oppstart til leveranse. Lange skipsbyggingstradisjoner, taus kunnskap og tillit i organisasjonen er de viktigste årsakene til dette. Vellykket prosjektgjennomføring avhenger av enkeltpersoners kompetanse og initiativ, men også av gode nettverk der de involverte deler informasjon og genererer nye løsninger. Dette er spesielt viktig for de oppgavene som ikke er standardiserte, men er mer preget av usikkerhet og stor kompleksitet, som er tilfellet i norsk skipsbyggingsindustri. Nødvendig informasjon er vanligvis tilgjengelig i forskjellige systemer i verdikjeden, men ikke tilgjengelig for beslutningstaker til rett tid og derfor ikke nyttiggjort. CRAFT prosjektet har hatt fokus på informasjonsdeling og arbeidsmetoder mellom strategiske leverandører, design og engineering, med mål om å forstå 'type og mengde informasjon' som er nødvendig for å ta viktige beslutninger gjennom prosjektets livssyklus, og å muliggjøre/innhente denne informasjonen fra oppdragsgivere og leverandører. Denne kunnskapen brukes på å utarbeide proaktive leverandørstrategier, standardisering av arbeidsmetoder og forbedring av endringshåndtering. Teoretisk sett, er dette relatert til integrert prosjektstyring. Målet er ytterligere industrialisering av norske verft uten tap av de konkurransefordeler håndverkertradisjoner gir; som f.eks. fleksibilitet i å håndtere uforutsette endringer av designløsninger. Prosjektet utviklet en metode og dataverktøy for analyse og valg av leverandører, basert på deres evne til å levere rett informasjon til rett tid i prosjektets livssyklus, samt forståelse av utfordringer knyttet til integrasjon av viktige funksjoner og delleveranser, gjennom en felles tidslinje for prosjektet. Vi forventer utviklingen å bli nyttig for prosjekt-baserte produksjonsorganisasjoner, ikke bare i maritimt, men også i byggenæringen og for små og mellomstore bedrifter som etterspør kostnadseffektive fleksible, kundetilpassede løsninger.

The main aim of CRAFT ENGINEERING is to build understanding on the inner shipbuilding engineering network mechanisms that facilitate responsiveness to design changes and industrialisation through craftmanship. This understanding will then be used for new policy design for engineering management, standardised work methods and knowledge tranfer across VARD business units in various countries. Responsiveness to change orders is VARD's major competitive advantage; enabled by extensive grade of tacit knowledge and informal, seemingly invisible engineering knowledge networks. Despite this, there is no understanding yet on how the project participants ability to effectively develop into high performance innovation networks is affecting typical engineering tasks across VARD business units in different countries. In an industrialisation process through craftmanship, it is of critical issue to understand and formalise these knowledge networks; hence the motivation of this project. The planned innovation involves the integration of the social networking element in engineering work. The innovation elements are, hence, multidisciplinary in nature, and new in industrial state-of-practice, as well as scientific literature. Concretely, the innovation involves the (i) visualisation of the 'true' informal, seemingly invisible and ad-hoc paths of information flow & knowledge tranfer, and(ii) updated organisation policies & work methods that explicitely integrate knowledge on the informal innovation networks. The innovation activities are expected to improve responsiveness to change orders; leading to upholding levels of competitiveness, by new sales of highly customised vessels delivered within competitive lead times. The VARD challenges apply to the Norwegian shipbuilding cluster as a whole. With its five Norwegain yards, and extensive collaboration with cluster suppliers and customers, VARD is playing a critical role in shaping the cluster future.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2