Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Electronic section tagging for purse seine fishing

Alternativ tittel: Elektronisk bolkemerking for ingnot

Tildelt: kr 3,1 mill.

Prosjektnummer:

245909

Prosjektperiode:

2015 - 2021

Geografi:

Ved fiske med ringnot er det viktig å hale flåtelna og grunntelna synkront inn. Hvis dette ikke blir gjort, er det fare for både skade på nota og skade på fangst. I dag gjøres dette med visuelle merker. Disse merkene er tidvis vanskelige å se fordi de blir skjult av notlinet og krever konstant oppmerksomhet fra operatøren. Samtidig kreves det at man om natten bruker lys. Dette tiltrekker fisk og gjør at mer fisk blir sittende fast i notlinet, noe som forårsaker neddreping av fisk og skade på not og utstyr. Dette prosjektet skal utvikle et system for automatisk deteksjon av hvor mye flåteln og grunnteln som er ute, uten bruk av lys. Operatør av kraftblokka vil få bedre forutsetninger for optimal innhiving og tørking av nota fram mot pumpeprosessen. Dette vil medføre redusert fare for at flåtelna går under og for grunnbukter langs skutesida. Dette gir mindre fare for uønsket neddreping av fangst. I tillegg vil det bli mindre fisk som følger med nota inn, noe som gir bedre kvalitet på neste fangst og/eller mindre arbeid med skylling av nota mellom kast. Ei not som blir innhivd og tørka så rett som mulig vil ha økt levetid. Dette vil på sikt føre til reduserte kostnader og økt lønnsomhet for næringa. I prosjektet er det gjort teoretiske beregninger og testing av flere ulike teknologier for å avgjøre hvilken type teknologi og hvilke komponenter som er best egnet. En rekke komponenter har blitt testet i laboratorium for å avgjøre rekkevidden for deteksjon av de ulike merkene. Det har også blitt testet hvordan rekkevidden påvirkes av sjøvann og montasje på flå- og grunnteln. Ulike systemer har blitt montert på M/S Leinebjørn med testmerker montert på nota og programvare for overvåkning av deteksjon. Merkedeteksjon har blitt kontinuerlig testet under fiskeri. I løpet av høsten 2018 ble et system basert på aktiv Bluetooth teknologi testet på M/S Leinebjørn. Testene viste at deteksjonsraten var god. Elektroniske merker tilpasset montering på nota er blitt produsert. De nye merkene ble montert på nota og en vellykket test av integrasjon av de nye merkene i systemet ble utført i 2019. Etter oppgradering av noen komponenter i systemet ble merkedeteksjonen testet i november 2020. Testene viste god deteksjon av merkene i systemet. I løpet av 2021 her det blitt utviklet et grafisk brukergrensesnitt i form av en web applikasjon for overvåking av haleprosessen. Brukergrensesnittet er tilgjengelig på det lokale nettverket om bord M/S Leinebjørn og viser merkedeteksjon og en indikasjon på om flåtelna ligger foran eller bak grunntelna. Brukergrensesnittet kan også brukes til å konfigurere systemet.

Prosjektets resusultater forventes å bidra til at Kongsberg Maritime vil kunne tilby notinstrumentering som gir funksjonalitet for elektronisk overvåking av nota. For fiskerene vil mulighet for elektronisk overvåking av nota under haling forenkle arbeidsoppgavene til operatøren av kraftblokka og kunne gi mindre problemer med skeiv haling av nota. Mindre behov for lys i mørket forventes å gi mindre risiko for at fisk samles i sekker i nota og gjør skade under haling.

It is important to haul the cork line and the sink line of purse seines in synchrony. Today, this is achieved by adding colour-coded visual markers. As these are often hidden by netting, this is not always easy. Failing to keep the lines synchronized may cause damage to the net and escape of fish with small chances of survival. At night time, visual markers require the use of lights. This light attracts fish to the pulled end of the net, causing risk for damage to the net and dangerous situations in bad weather. It also causes loss of quality of both the current and the next catch if the net is not thoroughly cleaned. This project is developing an electronic system for monitoring the hauling process. This will free the operator's attention from constantly looking for visual markers and make the use of extra light unnecessary. The main idea is to place electronic tags at regular intervals along the cork line and the sink line. Detecting these tags both where the net is hauled and where it is deployed, the system will be able to estimate how synchronously the net is being hauled, as well as how much of the net has been deployed or retrieved. This information is also useful for the captain, as it is gives him a better estimate of how much net is left during the final stages of the deployment operation. It is also important for deciding when and how to steer the vessel relative to the wind in bad weather, as well as for regulations and practical considerations related to deciding whether or not to take aboard the catch. The primary objective of the project is to develop a system that provides information about the deployed net length and synchrony during both hauling and deployment. The secondary objectives are: - Develop a robust and efficient electronic tag detection system. - Develop a method for estimating the net status based on the detection system and vessel instruments. - Develop graphical user interfaces for configuration and presentation.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2