Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Urban passenger mode shift and cross modal demand effects

Alternativ tittel: Persontransport i by - etterspørselseffekter på tvers av transportmidlene

Tildelt: kr 5,6 mill.

Prosjektnummer:

246836

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2015 - 2018

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Fagområder:

Samarbeidsland:

Trafikanters valg av reisemiddel er sentralt for utviklingen av bærekraftig transport i byer over hele verden. Prosjektet Crossmodal har fokusert på persontransport i by og studert etterspørselsvirkninger på tvers av transportmidlene, eksempelvis hvordan trafikanter på ett transportmiddel reagerer på endringer i et annet transportmiddel. Slik kunnskap om etterspørselseffekter på tvers av transportformer er viktig for å kunne velge de mest effektive virkemidlene, men er i stor grad mangelfull. Crossmodal har søkt å fylle dette kunnskapshullet. Metodisk har prosjektet handlet om krysselastisiteter, diversjonsfaktorer, reisemiddelvalg og undertrykket/generert etterspørsel. Dette er sentrale begreper i økonomi, modellering og matematikk. Crossmodal har gjennomført en omfattende innsamling av empiri om etterspørselseffekter på tvers av transportmidler, fra hele verden. Dette har resultert i en global database over rapporterte krysselastisiteter. Prosjektets ekspertgruppe anslo innledningsvis at det ikke ville være mulig å identifisere stort mer enn 30-50 observasjoner til databasen. Ved prosjektets avslutning består databasen av ca 1200 observasjoner! Databasen er grunnlag for en oversiktsartikkel "Triggers of Urban Passenger Mode Shift - State of the Art and Model Evidence" og en meta-analyse rettet mode konkurransen mellom kollektive transportmidler i artikkelen "Competition and substitution between public transport modes". Den tredje og mest omfattende meta-analysen er underveis til publisering i Transportaton Research Part A: Policy and Practice. Disse analysene har gitt mange innsikter, som tidligere ikke har vært dokumentert systematisk. Et gjennomgående funn er at det er svært begrenset mulighet til å påvirke etterspørselen etter ett transportmiddel ved å endre et annet - eksempelvis å redusere bilbruk ved å sette ned kollektivtakstene. Når det er sagt, er de konkurranseparameterne som i størst grad virker på tvers av transportmidlene, knyttet til reisetidselementer. Hvis målet er å påvirke bilbruken, er det mer effektivt å redusere reisetiden i kollektivtransporten enn for eksempel å redusere takstene. Analysene har også klart å kontrollere for lokal kontekst, slik at de har forholdsvis stor overføringsverdi til ulike steder og situasjoner. Prosjektet har også analysert reisemiddelvalg (diversjonsfaktorer) på et detaljeringsnivå som aldri tidligere har vært gjort. Det startet med artikkelen "What factors affect cross modal substitution - Evidences from the Oslo Area". Videre har en stor undersøkelse blant NAF-medlemmer gitt grunnlag for flere vitenskapelige artikler, konferansepapere og populærvitenskapelig formidling knyttet til diversjonsfaktorer: Artikkelen «What factors affect cross-modal substitution? Evidences from the Oslo area» er foreløpig eneste publiserte artikkel, men vi har et manuskript under review (om 'ikke reise' som respons på transportpolitiske virkemidler) og ytterligere et manuskript (om symmetri i respons) som snart er klar til å sendes inn. En spin-off av dette arbeidet er bidrag til en rapport for UK Department for Transport, «Bus fare and journey time elasticities and diversion factors for all modes» som har fått betydelig oppmerksomhet i England. Disse arbeidene viser at kollektivtrafikanter er mer følsomme for bil-endringer, enn bilistene er følsomme for kollektivforbedringer. Vi ser også at ulike virkemidler (reisetid vs. pris) påvirker forskjellige trafikantgrupper til å endre reiseatferd. For eksempel vil økt reisetid med bil gi større overgang til kollektivtransport enn økte bilkostnader. I det denne sluttrapporten skrives, har Crossmodal publisert fem poenggivende vitenskapelige artikler og en poenggivende rapport, og har en-to ytterligere artikkelmanus i produksjon. Vi har bidratt med fem konferansepapere og har et paper til vurdering for WCTRS-konferansen i 2019. Resultater er også presentert og publisert i ulike populærvitenskapelige kanaler, som Samferdsel og Kollektivforum. Hele prosjektet skal dokumenteres i en TØI-rapport i løpet av de nærmeste månedene, og vil akkompagneres av en populærvitenskapelig fremstilling i tidsskriftet Samferdsel. Prosjektet har vært et internasjonalt samarbeid mellom TØI (Norge) og Leeds ITS (UK). Et internasjonalt ekspertpanel har ivaretatt den vitenskapelige kvaliteten i prosjektet. Prosjektet har hatt sterkt fokus på brukere, ved at prosjektet har hatt en brukergruppe som har fulgt prosjektet fra unnfangelse til avslutning.

Prosjektet har opplevd stor interesse for arbeidene og funnene, både i inn- og utland. I tillegg har vi fått flere henvendelser om dataene som prosjektet har generert, som forskerkollegaer i utlandet har brukt, og ønsker å bruke, i sin forskning. Interessen for prosjektresultatene fordeler seg nokså jevnt mellom brukere (myndigheter, aktører, tilbydere) og akademia. Vi har åpenbart bidratt tiil å kaste lys på et område som i stor grad har vært kunnskapshull til nå.

Mode shift is at the core of sustainable transport in all world cities; yet we know comparatively little about it. Crossmodal studies cross-modal demand effects in urban passenger transport. While there is ample evidence of within-mode demand effects, e.g. the patronage growth following 10% bus fare reduction, we know very little about where these new passengers came from. The answer to this is crucial for policy makers who want to change the transport system towards a more sustainable modal mix, and can be the difference between success and failure. Knowledge and evidence of demand effects across transport modes are important, yet generally lacking. Crossmodal fills this gap. A main focus is on the substitution between transport modes, i.e. the diversion factor. Crossmodal scrutinises the diversion factor both theoretically and empirically to better understand mode-switching behaviour. The project develops and enhances the theoretical understanding of these issues, and establishes new empiricism based on local data. This enables informed policy design for the achievement of real improvements in urban passenger transport. Methodologically, the study focuses on cross-elasticities of demand, diversion factors and mode choice. These are central concepts in economics, modelling/engineering and mathematics. We bring in elements of political science for formulation and implementation of policies and goals. The project has strong focus on stakeholders and has already established a group of organisations and people with strong interest in this project. This forum is the hub for external communication. Communication will also happen through scientific and popular science publications. The project is an international cooperation between TØI (Norway) and Leeds ITS (UK). An expert panel oversees the scientific quality of the project. It brings in the global expertise in this field and is a great asset to the project and gives Norway access to the global state of art.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025