Tilbake til søkeresultatene

GLOBVAC-Global helse- og vaksin.forskn

Norwegian Research School of Global Health

Alternativ tittel: Nasjonal forskerskole i global helse

Tildelt: kr 18,0 mill.

Nasjonal forskerskole i global helse (NRSGH) startet i 2016 og ble avsluttet i midten av 2023. Forskerskolen hadde som mål å styrke kvaliteten på doktorgradsutdanningen og rekruttere unge forskere til global helse forskning. Vi har gjennom hele perioden fulgt de tiltenkte aktivitetene. Dette gav doktorgradskandidatene et verdifullt og stort nettverk av medlemmer fra forskjellige land og sammenhenger, og de bidro til kapasitetsbygging og forståelse for viktigheten av samarbeid og handlinger for å beskytte og forbedre global helse, noe som ble åpenbart under pandemien. For å være kvalifisert for medlemskap måtte PhD kandidaten studere ulike aspekter ved global helse utfordringer og være registrert ved et norskt universitet. NTNU koordinerte og universitetene i Bergen, Oslo og Tromsø var sammen med Folkehelseinstituttet partnere i forskerskolen. Styret bestod av medlemmer fra partnerinstitusjonene, ett internasjonalt medlem og to studentrepresentanter. NRSGH-styret hadde regelmessige månedlige digitale møter for å planlegge aktivitet og følge opp progresjon i prosjektet. Forskerskolen har totalt hatt 305 medlemmer gjennom perioden på litt over 7 år. 181 av disse holder fortsatt på med sin PhD utdanning, mens 113 har disputert og er med i alumni-nettverket. Dessverre var det 11 studenter som sluttet pga annen jobb, sykdom eller dødsfall. Litt ut i prosjektperioden ble Norhed og NORPART studenter inkludert etter beslutning i NRSGH styret. Fleste medlemmer er knyttet til UiB og UiO, men NRSGH var vel så viktig for medlemmer registrert ved NTNU, UiT og andre universiteter, med små forskningsgrupper innen globale helse temaer. Hovedaktiviteten til forskerskolen har vært å etablere og gjennomføre relevante PhD kurs, workshops i forskningsformidling og akademisk skriving, årlig PhD konferanse, samt stipend for å kunne delta på nasjonale og internasjonale kurs og konferanser. Årene 2020/2021 var utfordrende for NRSGH med tanke på pandemien. Når det ble innført strenger restriksjoner på reiser både innenlands og utenlands, stoppet nesten all vår aktivitet opp. Som en respons på dette, etablerte forskerskolen månedlige webinarer med relevante tema for våre medlemmer, både teoretiske, men også metodiske problemstillinger. Webinarene var høyt verdsatt av medlemmer for å få regelmessig input og kontakt med det akademiske miljøet under pandemien. Alle aktivitetene, uavhengig av om de ble gitt fysisk eller digitalt ble evaluert, og Forskerskolen fikk gode tilbakemeldinger fra studentene. Den årlige PhD-konferansen har vært den viktigste nettverksbygging aktiviteten for våre medlemmer og vitenskapelige. Under pandemien ble denne gjennomført digitalt, ellers ble den arrangert på ulike interessante steder i Norges land, for at våre medlemmer skulle oppleve litt mer av landet de studerte i. Dette gav en ekstra dimensjon til konferansen. Midtveisevaluering ble gjennomført i 2020 med positive tilbakemeldinger fra Forskningsrådets panel. Forskerskolen gjennomførte også en egen evaluering av skolens virksomhet blant 60 alumnier. Denne undersøkelsen viste at de fleste hadde fått seg stilling etter disputas. Det var stor støtte til at Forskerskolen hadde vært viktig for deres gjennomføring av PhD prosjektet og nettverksbygging for fremtidig karriere. NRSGH har hatt et fokus på å styrke veilederkompetansen både i Norge og samarbeidene institusjoner. Vi fikk gjennomført to veilederkurs i perioden; henholdsvis i Uganda og Nepal. De fleste var bi-veileder til minst en kandidat i NRSGH. Dette kurset var evaluert meget høyt og det er planer om å gjennomføre flere gjennom andre prosjektsamarbeid. Det har blitt delt ut 160 internasjonale stipend til våre medlemmer etter søknad gjennom en 7 års periode. Dette for å øke muligheter til å delta på internasjonale konferanser, ta kurs i utlandet eller gjennomføre kort forskeropphold på et annet universitet. Dette har vært vel ansett av våre medlemmer og mulig gjort at de kan bygge et internasjonalt nettverk innen sitt fagfelt. Alle som deltok på konferanse måtte bidra med poster, eller holde et muntlig innlegg. Flere av våre medlemmer har mottatt beste Poster eller Oral presentasjon. Forskerskolen har jobbet målrettet med forskningsformidling til befolkningen gjennom ulike media, med særlig fokus på å skrive kronikk eller debatt innlegg om sitt eget fagområde. Styremedlemmer har vært engasjert i andre grupper for å styrke det nordiske samarbeidet innen global helse, med sikte på videreføring etter den NFR støttede perioden. F.eks; Nordic Network among Universities, NorDoc, Nordic University Health Hub og Global Health Case Challenge. NRSGH har søkt om en nordisk forskerskole i global helse ved Nordforsk om midler. NRSGH har vært av stor betydning for kvaliteten i PhD utdanningen i global helse, både for institusjoner i Norge og samarbeidsland i lav- og mellom inntektsland.

The aim of NRSGH was to build capacity in global health by a strong national team to meet the challenges within education and research globally. Several surveys have been conducted during the project timeline and NRSGH has organized and facilitated meetings with many national stakeholders and department heads, try to raise awareness of importance of research from low- and middle-income countries, international networks and good learning environment for PhD candidates are essential. Supervision has been one of the focus areas and there has been courses to strengthen the quality among supervisors, but also how the PhD candidate themselves could get most out of supervision. NRSGH generated a unanimous recognition of the relevance of a strong Norwegian community in global health with equitable partnership with institutions in low- and midle income countries. NRSGH facilitated the building of new interactions between groups at different universities, often resulting from interactions between individual students employed in different groups who met during courses and even more so during the annual PhD conference. Interdisciplinary work and research communication has been essential for the success of NRSGH. NRSGH thus achieved its formulated aims and objectives.

In the efforts to reach the Millennium and Sustainable Development Goals, Norway is punching considerably above its weight and Norway needs to match this global involvement with relevant knowledge and competence on global health challenges. Norwegian Universities have since long trained and graduated national and international PhD candidates in projects concerning global health. However, some institutions are small and access to relevant training for the PhD candidates may be limited. The four Norwegian Universities with Faculties of Medicine and Norwegian Institute of Public Health are now joining together to establish a national research school of global health. This subject which reaches beyond medicine and public health will benefit from intensified interaction between institutions, supervisors and PhD candidates. Competence is needed in addition to several areas of medicine and public health, also in for instance, politics, aid and trade, nutrition, health systems and capacity strengthening globally. Pooling our resources in a national research school will add value in capacity, diversity and quality, beyond what the individual institutions are able to. It will be beneficial to other Norwegian organizations and actors of higher education as well. All PhD candidates with projects in global health, registered at a Norwegian University or University College, can become members. Members of the research school will access a broad network of professionals and academic environments, a variety of PhD-courses at all Norwegian Universities and regional meetings in other settings. Annual meetings for the PhD-candidates will be arranged and the research school will facilitate mobility between institutions for courses and other visits. Meetings for supervisors are included aiming to improve the quality of supervision and sharing of experiences of coaching the candidates to complete their PhD.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

GLOBVAC-Global helse- og vaksin.forskn