Den nasjonale forskerskolen for Jordas og planetenes dynamikk og utvikling (DEEP) jobber for å styrke det nasjonale og internasjonale nettverket i fagfeltet og for å tilby spesialisert undervisning til ph.d.-kandidater om jordas struktur og evolusjon, med vekt på en sammenlikning av planeter i solsystemet vårt.
DEEP tilbyr minst seks vitenskapelige emner i året hvorav fire er vanlige kurs innenfor forskerskolens fire hovedtemaer: 1. Planetær fysikk og global tektonikk, 2. Planetenes indre: Materialer, struktur og dynamikk, 3. Den faste Jorden: Sammensetning og utvikling og 4. Den faste Jorden og dens vekselvirkninger med væsker. I tillegg hadde DEEP som mål å tilby kurs som tilfredsstilte de utdanningsmessige behovene til hver av våre PhD-kandidater. Derfor tilbød vi også kurs på forespørsel, spesialiserte kurs som ble arrangert etter behov eller på anmodning fra forskerskolens medlemmer og lærere. Fire ganger i året utlyste vi "courses-on-demand," som kunne være spesialiserte kurs som ga akademiske studiepoeng eller treningsøkter for å styrke kompetansen. Disse spesialiserte kursene med studiepoeng utforsket avanserte prinsipper, metoder og teknikker innenfor utvalgte temaer ved DEEP forskerskolen. Her er en liste over noen av de spesialiserte kursene vi tilbød:
"Jordens magnetisme og paleogeografi," "Mineralogi av planetoverflater og biosignaturer," "Jordskjelv og seismiske farer," "Interaksjoner mellom stjerne-planetsystemer (fra sol-jord til stjerne-eksoplanet)," "Kunstig intelligens, datavitenskap og geografiske informasjonssystemer (GIS)." Noen av disse kursene, som "Jordens magnetisme og paleogeografi" og "Mineralogi av planetoverflater og biosignaturer," ble tilbudt flere ganger.
Våre ordinære og spesialiserte kurs har vært essensielle for å gi våre PhD-medlemmer en omfattende utdanning. I tillegg har vi ved å invitere anerkjente internasjonale forelesere ikke bare beriket deres akademiske erfaring, men også fremmet utviklingen av verdifulle profesjonelle nettverk. Denne kombinasjonen av grundig kursarbeid og globale nettverksmuligheter har gjort det mulig for våre PhD-kandidater å utmerke seg innenfor sine respektive fagområder. I tillegg til våre ordinære kurs har vi konsekvent klart å tilby ett generelt kurs hvert semester. Her er noen av disse kursene: "Skriving med resultater", "Vitenskapelig illustrasjon", "Python for dynamikk og evolusjon av jord og planeter", "Introduksjon til MATLAB", "DEEP skrive-retrett", "Effektiv kommunikasjon", "Hvordan vet jeg hva jeg driver med?" og "Vitenskapelig kommunikasjon - kjenne og nå ditt publikum".
Mange av disse generelle kursene ble organisert flere ganger på grunn av høy etterspørsel fra våre PhD-medlemmer. Vi mottok mye positiv tilbakemelding som viste at kursene våre ikke bare støttet PhD-kandidater i løpet av deres utdanning, men også ga dem ferdigheter og kunnskap de kunne bruke i sine liv og karrierer etter fullført PhD.
PhD-kandidater bygger nettverk seg imellom mens de deltar på våre kurs, men vi organiserer også en årlig generalforsamling. Samlingen er strukturert som en mini-konferanse med inviterte internasjonale foredragsholdere, posterepresentasjoner og diskusjoner. Vi legger særlig vekt på å styrke det nasjonale nettverket som PhD-kandidater vil være en del av gjennom hele sin forskerkarriere. Vi gjennomførte også vår siste generalforsamling med suksess på Oscarsborg i Oslo fra 17. til 19. mars 2024. Temaet var "Jordens historie gjennom stein." I denne sammenheng inviterte vi fire hovedtalere, og alle PhD-kandidatene presenterte postere. Vi arrangerte også en PhD-dag med fokus på presentasjonsteknikker og kommunikasjonsferdigheter. Dette var spesielt viktig ettersom vi hadde merket hvordan COVID-19 hadde påvirket våre fysiske aktiviteter og ferdigheter i å holde fysiske presentasjoner, ved at alt ble flyttet over til digitale plattformer. Mange PhD-kandidater følte seg litt eller, noen ganger helt, usikre på å holde presentasjoner i personlig fremmøte. Denne workshopen hjalp dem med å lære hvordan de kunne presentere forskningen sin på en tydelig, effektiv og overbevisende måte i en fysisk setting.
I tillegg tildelte vi reise- og forskningsstipender for å sikre at PhD-kandidater kunne få tilgang til førsteklasses laboratoriefasiliteter, konsultere ledende spesialister innen sitt felt, og delta på viktige feltekskursjoner. Vi tilbød reise- og forskningsstipender på opptil 30 000 NOK tre ganger i året. Disse stipendene spilte en viktig rolle i å utvide våre PhD-kandidaters internasjonale nettverk.
DEEP forskerskole beriket det akademiske landskapet betydelig ved å tilby intensive kurs og tematiske workshops som tidligere var nesten utilgjengelige. Disse kursene og workshopene dekket et bredt spekter av emner som geofysikk, mineralogi, geokjemi og komparativ planetologi, og ga studentene mulighet til å fordype seg i tverrfaglige områder innen geovitenskap. Dermed fikk studentene en omfattende utdanning som gikk utover det tradisjonelle geofaglige pensumet, noe som gjorde dem i stand til å få en mer helhetlig forståelse av feltet. Gjennom generelle kurs og tematiske workshops utviklet studentene også verdifulle overførbare ferdigheter, som tidsstyring, nettverksbygging, kommunikasjon, vitenskapelig skriving, prosjektledelse og samarbeid.
I tillegg har finansiering av kortere forskningsopphold gjort det mulig for studenter å få praktisk erfaring ved andre prestisjetunge institusjoner, få tilgang til spesialiserte fasiliteter og samarbeide med ledende eksperter. Dette har styrket både deres akademiske og praktiske kunnskap. Disse tiltakene har betydelig økt studentenes kompetanse og ansettelsesmuligheter. Videre lærer studentene om den nyeste forskningen og de siste trendene innen geovitenskap gjennom samarbeid med fremstående eksperter på sine respektive felt. Disse erfaringene styrker deres tekniske ferdigheter og fremmer innovativ tenkning og problemløsning. Å bli eksponert for ulike akademiske kulturer og nettverk beriker utdanningen deres og forbereder dem på en vellykket karriere i et globalt forskningsmiljø.
The proposed Dynamics and Evolution of Earth and Planets research school will educate solid Earth and planetary scientists in a holistic way, placing the Earth's structure and evolution in a comparative planetology context. Norway?s Geosciences institutes have limited resources for attention to global, large-scale processes and changes related to the evolution of the core, mantle and crust and their interaction with the atmosphere and hydrosphere. We will gather the best national and European expertise to educate graduate students in the DEEP research school in the following overarching themes: 1. Planetary Physics and Global Tectonics; 2. Planetary interior: materials, structure and dynamics; 3. Solid Earth: composition and evolution; 4. Solid Earth - Fluid Earth Interactions. These courses will be offered in pairs every second year. In addition, we propose courses on public outreach and student supervision, and will organise each year one topic workshop as well as the General Assembly of the DEEP School, where the students present their results.
Several of the international partners host experimental facilities unique in Europe, and welcome doctoral students for research projects that currently cannot be performed in Norwegian laboratories. This will put the students at the forefront of research in Earth and planetary sciences and strengthen and broaden Norwegian research. The students will have the opportunity to receive small travelling grants from the DEEP research school to get support visiting the facilities, conduct field work or take part in courses, which are offered abroad.
Further benefits of the school will be more collaboration between the senior scientists in both research projects and research education, nationally and internationally, as well as in improving supervising skills. We expect that this will result in more students completing their PhD programs in the allotted time and fewer students leaving before finishing.