Tilbake til søkeresultatene

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Adaptation: Combining Old and New kNowledge to Enable Conscious Transformations to Sustainability

Alternativ tittel: Klimatilpasning: Gammel og ny kunnskap forent for bevisst transformasjon til bærekraft

Tildelt: kr 10,2 mill.

AdaptationCONNECTS-prosjektet har bidratt til forskning på hvordan man lykkes med å tilpasse seg klimaendringer, med fokus på forholdet mellom klimatilpasning og transformasjoner til bærekraft. Prosjektresultatene svarer på et presserende behov for mer integrerte og helhetlige perspektiver på både tilpasning og transformasjon, og erkjenner at utfordringen i det 21. århundre er å holde den globale økningen i gjennomsnittstemperatur til under 1,5 °C, og samtidig tilpasse seg dagens og forventede virkninger av klimavariasjoner og endringer. Tilpasning har i stor grad blitt sett på som et teknisk problem som kan løses gjennom forbedrede teknologier, atferdsendring og bedre politikk og ledelse, med liten oppmerksomhet til hvilken rolle overbevisninger, verdier, verdenssyn og paradigmer spiller i klimaendringer. Subjektive faktorer påvirker alltid interesser, prioriteringer og politiske beslutninger om hvordan systemer organiseres, forvaltes og tilpasses endrede forhold. Prosjektet såg på tilpasning i et bredere og dypere perspektiv gjennom integrerte, helhetlige rammer som koblet sammen de praktiske, politiske og personlige dimensjonene ved transformativ endring, og trakk oppmerksomheten til egenskaper og verdier som mest sannsynlig vil bidra til tilpasning gjennom transformasjon: samarbeid, fleksibilitet, kreativitet og handlekraft. Prosjektet tok i bruk innovative metoder for å utforske forholdet mellom tilpasning og transformasjon i fire delprosjekter: Coffee Connects, Travel Connects, Art Connects og Education Connects. Forskningen fokuserte på å koble klimaendringer med det som betyr noe for mennesker, og den la vekt på den viktige rollen som verdier, verdenssyn og paradigmer har, inkludert måtene forhold mellom individuelle endringer, kollektive endringer og systemendringer oppfattes og tilnærmes. Forskningsspørsmål ble besvart gjennom spesifikke casestudier. For eksempel undersøkte Coffee Connects perspektivene kaffeprodusenter i Guatemala hadde til klimaendringer, og hvordan meningsdannelse påvirker tilpasningsprosesser. Travel Connects studerte forholdet mellom individuelt og kollektivt lederskap i et urfolkssamfunn i Alaska som står overfor en rekke sosial-økologiske utfordringer. Education Connects la vekt på en integrert tilnærming til undervisning i klimaendringer og bærekraftspørsmål og utforsket hvordan slike tilnærminger til klimaendringer kan bidra til transformativ læring. Læreboken Climate and Society: Transforming the Future, ble skrevet og utgitt i 2019, og en andre utgave vil bli utgitt i 2024. Art Connects har fokusert på forholdet mellom klima og kunst, inkludert rollen av kunst eller "artivism" i Extinction Rebellion, og brukte fotografi som dokumentasjon. Art Connects støttet et kunstvitenskapelig samarbeid med den norske kunstneren Tone Bjordam som resulterte i bokprosjektet You Matter More than you Think: Quantum Social Change for a Thriving World. Teksten, støttet av originale tegninger, integrerte forskningsresultatene fra AdaptationCONNECTS samtidig som den inviterte leserne til å reflektere og tenke på forholdet mellom klimaendringer og sosiale endringer fra et relasjonelt perspektiv. Boken ble lansert i 2021 for å generere samtaler om nye måter å tenke på sosial endring. Denne boken komplementerer en tidligere Art Connects-bok, Our Entangled Future: Short Stories to Empower Quantum Social Change. Resultatene fra AdaptationCONNECTS-prosjektet retter oppmerksomheten mot hvordan transformasjoner kan gjennomføres på en integrerende måte, og de fremhever viktigheten av relasjonelle perspektiver som vektlegger verdier og meningsdannelse. Det er både teoretisk og praktisk fokus på samarbeid i prosjektet, derfor er koblingen med andre prosjekter og initiativ en viktig motivasjon for forskningen. Prosjektet har ført til nye samarbeid med en rekke forskningsmiljøer og ulike samfunnsaktører, både nasjonalt og internasjonalt. Gjennom arrangementer, workshops, konferanser, spesielle tidsskriftsutgaver, bøker, artikler, forelesninger, webinarer, podcaster, keynote talks, videoer, sosiale medier, har prosjektet formidlet resultater som fremmer en mer integrerende tilnærming til forskning på klimatilpasning og transformasjoner til bærekraft. Prosjektets vektlegging av å kombinere gammel og ny kunnskap for å muliggjøre bevisste transformasjoner til bærekraft har fremhevet viktigheten av koblinger og relasjoner i vellykkede tilpasningsprosesser, inkludert behovet for et paradigmeskifte i transformasjonsforskning og -praksis.

The outcomes of the AdaptationCONNECTS project have led to new ways of looking at transformations to sustainability. The project has introduced innovative approaches that have been taken up by researchers, educators, and practitioners. Some examples include: • The analysis and presentation of meaning-making around climate change adaptation, described by Hochachka (2019) as a set of Russian dolls or Matryoshkas, has introduced many researchers to integral approaches to adaptation. • Research on the Indigenous concept of individual and collective leadership, expressed by Gram-Hanssen (2021) as “individual-collective simultaneity,” has been recognized by community members as a useful articulation of Indigenous approaches to collaboration. • The presentation of integrative approaches to education through both articles and a textbook by Leichenko and O’Brien (2019) has brought a transformative lens to climate change education, including greater attention to subjective experiences and emotions. • Introduction of the concept of “quantum social change” by O’Brien (2021) has generated discussions among climate change psychologists, journalists, activists, and researchers regarding what this means and how to put this into practice. • The description of the Three Spheres of Transformation as a fractal approach to scaling has offered a way for practitioners to transcend bottom-up versus top-down perspectives and local versus global binaries. In addition to these impacts, the Project Leader was invited to do a presentation on transformation to the IPBES community, and subsequently invited to participate in the scoping process for the IPBES transformative change assessment, and eventually asked to co-chair the assessment. She has been engaged with this initiative since 2021; the research produced through the AdaptationCONNECTS project is thus penetrating beyond the climate change community.

AdaptationCONNECTS is an innovative research project that will make connections across theories, methodologies, institutions, and disciplines to co-design and co-produce new knowledge on adaptation to climate change. The project focuses on the question of what it means to successfully adapt to climate change, hypothesizing that this occurs through processes of transformation. Adaptation will be approached through practical, political and personal spheres of transformation. This project challenges conventional discourses on adaptation and aims to broaden understandings of successful responses to climate change. The project addresses 8 research questions organized around 4 characteristics of adaptation that have transformative potential: 1) Collaboration: How do and can individuals and groups engage with adaptation work more effectively to influence systems and structures? What types of processes and tools can be used to collaborate better across different values, belief systems and paradigms? 2) Flexibility: What types of flexibility in planning, management, and operations promote adaptability and resilience? How does the flexibility of adaptation narratives influence adaptive capacity and the ability to transform? 3) Creativity: What role does creativity play in adaptation processes, and how can it contribute to new types, tools and approaches to adaptation responses? What lessons can be learned from art that can contribute to responses that reduce vulnerability and risk? 4) Empowerment: How can new understandings of the dynamic relationship between individual and collective human agency be integrated into adaptation policies and actions? How can education be transformed to empower individual/collective action? The relationship between adaptation and transformation will be explored using innovative methodologies within four sub-projects: Coffee Connects; Travel Connects, Art Connects, and Education Connects.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam