Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Perishable Goods by Short Sea Shipping

Alternativ tittel: Fersk- og kjølevaretransport på sjø

Tildelt: kr 78 000

Store volum fersk- og kjølevarer (fisk, frukt, grønnsaker, blomster) transporteres på vei (og på sjø) til/fra kontinentet, med Rotterdamområdet som et viktig logistikk-knutepunkt. Oslo Havn KF ønsker å klarlegge forutsetningene for å øke markedsandeler for import av fersk/kjølevarer fra Rotterdamområdet. Per i dag går svært mye av transportene på vei. Mye av transporten gjennom Sverige (og derav over Svinesund) består av fersk/kjølevarer, fisk i sørgående retning, og frukt, grønnsaker og blomster i nordgående retning. For denne type last er tid en avgjørende faktor, både i transportleddet og i distribusjons/innhentingsleddet, og kostnaden måles primært i tapt butikktid og tapt salg og retur/avfallslogistikk. Det er også svært stor forskjell i betalingsvilje for transport i sørgående retning (fisk) og i nordgående retning (frukt, grønnsaker og blomster). Det finnes i dag fryseskip/lastbærerteknologi som kompenserer for tidstap ved å forsinke modningsprosessen på en naturlig måte, og denne er i ferd med å overta store deler av oversjømarkedet, og varer som tidligere måtte transporteres med fly transporteres nå med skip. Prosjektet tar utgangspunkt i at det finnes eksisterende lastbærerteknologi som gjennom å øke holdbarheten til varene kan kompensere for noe økt ledetid i sjøtransportleddet, noe som vil kunne bidra til å bedre konsolideringen av last i begge ender og øke lastgrunnlag og retningsbalanser for fersk- og kjølevaresegmentet mellom kontinentet og Norge, og dermed også bidra til å ta ned enhetskostnadene. Selv om teknologien kan kompensere for økt ledetid og mer, og at det derfor kan tillates økt ledetid i transportleddet, så antas ekstra terminalbehandling unødig kostnadsdrivende og tidskrevende. Prosjektet vil derfor også fokusere på hvordan terminaloperasjonen kan optimeres mtp. fysisk håndtering, informasjonsflyt og logistikk-krav. Det vil også være naturlig å se på ulike måter å organisere lastbærerflyten og risikoen forbundet med den.

Large volumes of perishable goods (fish, fruit, vegetables, flowers) are transported by road (and sea) to and from the continent, with the Rotterdam area as an important hub. How is the Port of Oslo positioned for these goods types and how can we contribute to improve the short sea shipping industry's competitiveness for European perishable goods moving through the Rotterdam hub? For perishable goods, time is of utter importance both in terms of transport and distribution. The cost is primarily measured by reduced time in shop, lost sales and return-/waste-logistics. Currently reefer-/load unit-technology exist which compensate for the increased lead times by prolonging the maturation period without use of additional chemicals. These technologies are already taking over the oversea market and goods which used to be transported by air are now transported by ship. The project will use these technologies (enabling increased lead times) as a starting point to improve the potential for cross docking in both ends of the transport chain hereby increasing the potential cargo volumes, improve the balance of perishable goods flow between the continent and Norway and ultimately contribute to a decrease of the unit costs. Technology, adaptations and market-/logistical terms are natural drivers for this project. Even though technology can compensate for increased lead times, it is assumed that improvement and adaptation of terminal operations offer a significant additional potential for savings both in terms of lead times and cost. The project will therefore focus on the possibilities for a differentiation of feeder logistics in the terminal with regards to Europe-based cargo, hereunder perishable goods, and oversea cargo. Finally, work will be undertaken with regards to value added logistics services in close relation to terminal operations as well as analysis of different options for managing the load unit logistics and its associated risks.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025