Tilbake til søkeresultatene

DEMOS-Demokratisk og effektiv styring, planlegging og forvaltning

Urbanization - productivity, distribution, and policy

Alternativ tittel: Urbanisering - produktivitet, fordeling, og politikk

Tildelt: kr 7,8 mill.

Prosjektet har analysert lønnsdannelsen og lønnsforskjeller med bruk av registerdata på individnivå etter fire dimensjoner - by/utkant, lav/ høy utdanning, privat/offentlig sektor, og kjønn. Forståelsen er at de fire dimensjoner virker sammen og skaper forskjellig regional utvikling. Det er mye høyere privat sektor lønnsnivå i byene, som i stor grad forklares med seleksjon - relativt flere høyutdannede i by. Offentlig sektor gir lavere lønn til høyutdannede enn privat sektor, som gir relativt stort privat-offentlig lønnsgap i by. Lønnsgapet er mindre i utkanten. Forskjellig lønnsutvikling mellom menn og kvinner er i stor grad knyttet til lavere avkastning av erfaring, særlig for lavutdannede. I offentlig sektor er det mindre lønnsgap mellom kjønn og det forklares av observerbare kjennetegn ved arbeiderne. En annen del av arbeidet har rettet seg mot å forstå migrasjon og ulikhet. I en analyse som utnytter data om nedleggelse av arbeidsplasser er betydningen av flyttinger studert for arbeidernes tilpasning. Det vises at arbeidere som flytter har større inntektstap enn de som blir værende i arbeidsmarkedsregionen. Forskjellen forklares i stor grad av familie-relatert flytting. En annen analyse ser på forskjellen mellom kognitive og ikke-kognitive ferdigheter for flyttinger basert på data fra sesjon (altså menn). Det skilles mellom 'tilpasningsevne' og 'kognitive evner', og begge faktorer bidrar til sannsynligheten for å flytte ut av arbeidsmarkedsregion, men bare kognitive evner har betydning for inntektsgevinsten av å flytte. I analyse av ulikhet er kommunens betydning studert. Kommunale tjenester som barnehager, grunnskole og eldreomsorg er rettet mot grupper av befolkningen og har betydning for levevilkår. Det vise at kommunenes tjenester har stor betydning for målt ulikhet, særlig for lavinntektsgupper og fattigdom. Nyere analyser har rettet seg mot betydning av offentlig investering i samferdsel for regional utvikling og metodeutfordringer ved identifikasjon av lønnsforskjeller mellom sektorer og regioner. Transportinfrastruktur påvirker økonomisk og sosial interaksjon - både varetransport for bedrifter, arbeidsreiser for ansatte og feriereiser for innbyggerne. Det er utviklet en strukturmodell for betydningen av de tre typer transport mellom regioner og virkningen for velferd og produktivitet. Spesielt sammenhengen mellom persontrafikk og bedriftenes produktivitet og innbyggernes nytte av feriereiser er innovasjoner i forhold til eksisterende studier. Modellen er anvendt for evaluering av to samferdselsprosjekter, polarsirkelen lufthavn og rogfast vegtunnel prosjekt. I analysene av lønnsstruktur og ulikhet mellom regioner og sektorer er seleksjonsproblemet akutt. De individene vi studerer velger bosted og jobb-sektor og de observerte lønninger avspeiler følgelig uobserverte karakteristika ved individene. I nyere litteratur addresseres seleksjonsproblemet ved bruk av paneldata og identifikasjon av effekter basert på individer som skifter region og sektor. Lønnsgap beskrives ved forskjeller mellom slike 'skiftere' og de som blir værende i sine regioner og sektorer. I et arbeid foreslår vi forbedring av denne tilnærmingen ved å utnytte en lang tidsperiode hvor vi kan skille mellom tidlige pg sene 'skiftere' - skiftere tidlig i perioden kan sammenlignes med ikke-skiftere som skifter senere i perioden. Skiftere sammenlignes med skiftere istedenfor med ikke-skiftere, og analysen viser at vi kan eliminere skjevhet i estimat på effekt på ca 20% med denne metoden. Offentlig sektor lønninger påvirker geogrfisk variasjon i inntektsulikhet. Vårt utgangspunkt er etablert forståelse at lønnspremium for bachelor og mastergrad/PhD i privat sektor er høyere i byer. Lønnsfordelingen i offentlig sektor er forskjellig fra privat. Den vanlige forståelsen er at offentlig sektor har relativt sammenpressede lønninger og derfor bidrar til lønnsutjevning. Vi finner like seleksjons-justerte lønnspremier for bachelor utdannede i privat og offentlig sektor, men for master/PhD utdannede er lønnspremien større i privat sektor. De aggregerte resultatene skjuler geografiske forskjeller. I b yer er private lønnspremier med høy utdanning større i privat sektor, men utenfor byene er lønnspremiene større i offentlig sektor. Det følger at offentlig sektor bidrar til større inntektsulikhet utenfor byene.

Prosjektet er empirisk grunnforskning. Prosjektet har vært rettet mot internasjonalisering og deltagere har fått kompetansebygging gjennom internasjonal publisering og samarbeid. Prosjektet bidrar internasjonalt med nye forskningsresultater som kan utnyttes og videreutvikles i det internasjonale forskningssystem. Prosjektet bidrar med kunnskap som kan ha stor samfunnsmessig betydning, som geografisk variasjon i produktivitet, dynamiske regionale effekter knyttet avkastning av arbeidserfaring, utdanningens betydning for produktivitet, kommunalt tjenestetilbud integrert i mål på inntektsulikhet, kjønnsdelt arbeidsmarked, geografisk variasjon i livskvalitet, sammenheng mellom offentlig og privat lønnsdannelse, evaluering av veksteffekter av infrastruktur, og skattesystemets regionale effekter. Slike bidrag til kunnskap vil over tid legge grunnlag for informasjonsgrunnlaget som kan utnyttes i handlingsvalgene til individer, bedrifter, forvaltningsorganer og politiske institusjoner.

We propose a research project on urbanization and regional growth oriented towards productivity and distributional aspects. The main objective is to understand the underlying mechanisms of agglomeration effects related to labor matching and learning and their implications for income distribution. Given the understanding of adjustment processes, we will pursue the role of the public sector and policy in influencing urbanization and regional growth. Most of the recent research in this area has been based on aggregate regional income and socio-economic data. We suggest a new analysis of the heterogeneity of regional development based on micro data using administrative registers covering the whole population since 1967. This micro data allows for analysis of the heterogeneous individual decisions about migration, education, and job market participation. The literature faces serious methodological challenges related to the endogeneity of these decisions as well as the selection of people into urban centers or regions with high economic activity, and the interaction of endogenous processes determining the regional development. We will apply a series of approaches in an attempt to identify the causal relationships behind the observed development. The combination of the high-quality administrative register data, methodological challenges, and necessity of reanalysis of old research presents the opportunity for high-level international publication of the results.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

DEMOS-Demokratisk og effektiv styring, planlegging og forvaltning