Tilbake til søkeresultatene

LÆREEFFEKT-Lærertetthet og læringseffekt

Small group Instruction in Mathematics for Pupils Level 1-4: Effects of a randomized controlled trial intervention study

Alternativ tittel: Smågruppeundervisning i matematikk for elever på 1-4 trinn: Effekter av et randomisert kontrollert forsøk

Tildelt: kr 23,9 mill.

Hensikten med prosjektet har vært å undersøke om ekstra lærerressurser benyttet til smågruppeundervisning gir bedre ferdigheter i matematikk for de yngste elevene i grunnskolen. Prosjektet har foregått i ti store kommuner i Norge, geografisk spredt over store deler av landet. Samlet har prosjektet omfattet 160 skoler fra de deltakende kommunene og ble gjennomført i perioden 2016-2020. Det er gjennomført en randomisert, kontrollert studie (RCT) ved at skolene er delt i to like store grupper etter loddtrekning: en tiltaksgruppe og en kontrollgruppe. Balansetester av de to gruppene skoler har bekreftet at skolene i tiltaks- og kontrollgruppene er like med hensyn til relevante kjennetegn (skolestørrelse, elevsammensetning, etc.). Skolene i tiltaksgruppen fikk tildelt ressurser til å ansette en ekstra lærer, kvalifisert for undervisning i matematikk. Det ekstra lærerårsverket ble brukt til å gi smågruppeundervisning i matematikk til to klassetrinn ved hver tiltaksskole hvert skoleår. Smågruppeundervisning ble gitt til alle elever på trinnet uavhengig av prestasjonsnivå, og det ble anbefalt fra prosjektets side at skolene etablerte homogene grupper basert på resultater fra en pretest. Prosjektet er dermed koblet til to viktige diskusjoner i utdanningsforskning: Er smågruppeundervisning egnet til å løfte ferdighetsnivået i matematikk – spesielt for lavt presterende elever? Vil en oppdeling etter evnenivå tjene alle elever - eller bare høyt presterende elever? Prosjektet er unikt ved at to ulike måter å praktisere differensiert undervisning på er koblet sammen. I oppstartsåret (2016/17) ble smågruppeundervisning gitt til elever på 2. og 3. trinn. De samme to elevkullene fortsatte med smågruppeundervisning også neste skoleår (2017/2018). Det tredje skoleåret (2018/2019) fikk elever født i 2009 og 2011 – dvs. elever på 2. og 4. trinn smågruppeundervisning. I det fjerde og siste skoleåret (2019/2020) var det elever på 3. og 4. trinn som hadde smågruppeundervisning (kullene født i 2010 og 2011). Grunnet covid-19 og de tiltak som ble iverksatt for å begrense spredning av viruset, ble dessverre gjennomføringen av tiltaket sterkt redusert våren 2020. To av de fire kullene som inngår i tiltaket, kullene født i 2010 og 2011, har derfor fått redusert mengde smågruppeundervisning, sammenlignet med det som var planlagt. Store mengder data er samlet underveis. Alle årganger har gjennomført en test i matematikk ved oppstart, de fleste årganger er blitt testet underveis, og resultater fra nasjonale prøver på 5. trinn er koblet til etter hvert som elevene har tatt disse. Smågruppelærerne har hyppig rapportert sammensetning av smågruppene og karakterisert den undervisning som er gitt for ulike undergrupper av elever. Alle involverte lærere har rapportert om læringsmiljø og graden av lærersamarbeid. Skoleledere har fått spørsmål om ledelsens involvering i undervisning generelt og smågruppeundervisningen spesielt. Etter avslutning av tiltaksperioden er data koblet for å studere effekter smågruppeundervisning i matematikk i ett, to eller tre skoleår, samt å sammenligne effekter av smågruppeundervisning blant elever i litt ulik alder (7-9 år). Ulike typer analyser er gjennomført. Effektanalyser («Intention-to-treat») er gjennomført og publisert for de to første kullene. Ulike typer analyser av mekanismer er gjennomført eller er underveis. I første rekke gjelder dette betydningen av undervisningskvalitet og læringsmiljø. Analyser av betydningen av mer bakenforliggende faktorer som lærersamarbeid og skoleledelsens involvering er under arbeid. Tidlig i prosjektet ble det gjort flere litteraturgjennomganger som er publisert internasjonalt. Prosjektet har også undersøkt om gjennomføring av tester har hatt noen effekt på kontrollgruppens prestasjoner i regning. I siste del av prosjektet har vi fått koblet på resultater fra nasjonale prøver i regning på 8. trinn. Dette har gitt mulighet til å studere langtidseffekter av tiltaket. Les mer om prosjektet her: http://1pluss1prosjektet.no/

Å gi elevene smågruppeundervisning i matematikk, synes å være en måte å utnytte ekstra lærerressurser på som gir målbar positiv effekt på elevenes prestasjoner i regning. Tiltak der lærerressurser økes, uten føringer eller retningslinjer for hvordan økte ressurser skal brukes (organisatorisk, faglig, pedagogisk eller andre typer retningslinjer og/eller rammer), har i liten grad vist seg å gi målbare effekter på elevenes læringsutbytte. 1+1 prosjektet viser derimot at økte lærerressurser/økt lærertetthet kan målbare effekter på elevenes læringsutbytte, forutsatt tydelige rammer og retningslinjer for hvordan de økte ressursene kan og bør brukes. Prosjektet finner at ved å benytte ekstra lærerressurser til undervisning i små grupper med maks 6 elever per gruppe, oppnås betydelige effekter på elevenes læring. Umiddelbart etter avslutning av tiltaket, er gevinsten i overkant av 0.15 standardavvik, 5 måneder senere er effekten ca. 0.06 standardavvik. Disse effektene følger fra en «intention-to-treat»-analyse og angir derfor nedre grenser for effektstørrelsen. Til sammenligning antar man vanligvis, basert på tidligere studier, at effekten av et års ordinær undervisning gir en fremgang på 0.4 standardavvik.

Students' test scores in mathematics are important predictors of future earnings and other individual outcomes. Furthermore, cross-country studies suggest that aggregate measures of test scores in mathematics and science are important determinants of economic growth. However, international tests place Norwegian students below average in mathematics skills. We propose an intervention where the main aim is to increase students' numeracy skills. An additional teacher, qualified in mathematics, is allocated to a class or permanent group of students to provide tailored teaching during a limited time period for a subgroups of students. The intervention will not be limited to low-performing students, but will target all students, including the high-performing students. The groups will vary over the school year so that all students will have received at least two periods of small group instruction in mathematics by the end of the school year. Thus, the intervention avoids the potential stigmatization associated with being allocated to small group instructions. The intervention will be evaluated by using a randomized controlled trial (RCT) consisting of 150 schools equally divided between treatment and control group schools. The RCT takes place in nine large municipalities in Norway, geographically spread from the south-west to the northern region. Concentrating the project to large municipalities in densely populated areas ensures a sufficient supply of qualified teachers in mathematics. Our sampling of schools and municipalities reflects that we will exploit within-municipality across-school variation to investigate the relationship between implementation and school leadership.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

LÆREEFFEKT-Lærertetthet og læringseffekt

Finansieringskilder