Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Samtidig Prosjektering (SP) i samferdselsprosjekter

Alternativ tittel: Concurrent planning and design in Infrastructure Projects

Tildelt: kr 6,3 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

256503

Prosjektperiode:

2016 - 2019

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

Samtidig Plan og Prosjektering er en arbeidsmetodikk som fremmer tverrfaglig samarbeid og gode beslutninger i et prosjekt. Det er en videreutvikling av begrepet «concurrent design» som opprinnelig ble utviklet innenfor fly- og romfartsindustrien. Metodikken har vist seg svært effektiv både i Boeing og i JPL/NASA for å kunne levere tverrfaglige, kompliserte tekniske løsninger. Metoden ble på midten av 2000-tallet implementert i Norge, hovedsakelig i oljeindustrien, og har siden fått fotfeste i flere industrier. Essensen i metoden er at utførende ressurser og beslutningstakere samles i et rom for en «sesjon», med fortløpende prosjektering og beslutninger i sanntid. Dette står i kontrast til tradisjonelle avklaringsmøter og høringsrunder, hvor det ofte er lang behandlings- og svartid mellom hver enhet som skal behandle saken. Dette gir potensial for betydelig reduksjon av total gjennomføringstid. Samferdselsprosjekter i Norge har i dag utfordringer med lange plan- og behandlingsprosesser. Både på politisk nivå, etatsnivå, og i bransjen generelt er det i dag stort fokus på å redusere realiseringstiden for denne type prosjekter. Hittil er ikke denne utfordringen løst, senest påpekt av Riksrevisjonen i oktober 2018 (Riksrevisjonens undersøkelse av myndighetenes arbeid med å redusere planleggingstiden for store samferdselsprosjekter) En arbeidsgruppe støttet av Norges Forskningsråd satte seg derfor mål om å se på metodens muligheter innenfor samferdselsbransjen. FoU-prosjektet er gjennomført i perioden 2016-2019, og har jobbet med metodeutvikling, teknologiutvikling, pilotering, forskning, etc. Basert på dette arbeidet har man bygget opp denne web-portalen for Samtidig Plan og Prosjektering (SPP) innen samferdsel. Hovedmålsettingen for SPP er å komprimere plan- og prosjekteringstiden ved bredere og mer parallell tilnærming til løsningsutvikling og beslutninger. SPP reduserer sekvensielt arbeid, tidkrevende avhengigheter og avklaringsbehov. FoU prosjektet har etablert en nettside som oppsummerer resultatene fra det fire år lange forskningsprosjektet. Konkrete verktøy og metoder er publisert på www.samtidigprosjektering.no som vi håper utvikler seg til å bli et kunnskapsnav for samtidig prosjektering.

FoU prosjektet har i seg selv vært en katalysator for utvikling i deltagerfirmaene. Det har vært en stor utvikling på fagområdet, og dette FoU prosjektet skal ha sin del av æren for dette. Vi håper nettsiden www.samtidigprosjektering.no skal bli et nav for kunnskapsdeling innenfor fagområdet også utenfor deltagerfirmaene. Nettsiden gir idag god støtte til store og små prosjektet som ønsker å implementere metodikken. Vi forventer at dette vil gi effekt i mer effektiv planlegging og prosjektering i samferdselsprosjekter.

Samferdselsbransjen sliter idag med svært lang plan- og behandlingsprosess for de enkelte prosjekter. Både på politisk nivå, etatsnivå, og i bransjen generelt er det i dag meget sterkt fokus på å redusere realiseringstiden for denne type prosjekter. Hittil er ikke denne utfordringen løst. FoU-prosjektets overordnede ide er derfor å utvikle en ny metodikk for å redusere plan- og prosjekteringstiden innen samferdselsprosjekter med minimum 50% kalendertid. Den vesentligste faktoren for en slik tidsreduksjon er bedre samhandling og mer parallellarbeid. Målet er derfor utvikling av en ny plan- og prosjekteringsprosess; - «Samtidig Prosjektering (SP) i samferdselsprosjekter». For å lykkes med SP er man avhengig av at prosjekteringsverktøyene er tilpasset for å støtte behovene i denne nye prosessen. Det skal derfor også utvikles og tilpasses aktuelle IKT-verktøy. Verktøyene skal ikke bare være «prosjekteringsverktøy» men skal også fungere som «beslutningsstøtteverktøy». Viktige FoU-utfordringer blir å finne/kartlegge tidligere utførte «tradisjonelle» prosjekter for å etablere en baseline for måling og referanser ift ny metodikk, hovedproblemområder i disse prosjektene, samt gjennomføre teoretisk modellering/vurdering av ny metodikk. En vesentlig FoU-oppgave blir deretter metodeutvikling og effektmåling av reelle testprosjekter utført med SP. Det vil også være nødvendig med litteraturstudier og noe internasjonal kontakt for full oversikt over state of the art. Den nye plan- og prosjekteringsmetodikken skal innledningsvis implementeres i partnerbedriftenes organisering og prosjektgjennomføring. I tillegg har man som mål å få innarbeidet metodikk og verktøy som bransjestandard for å oppnå full nasjonal nytte-effekt av FoU-arbeidet.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena