Tilbake til søkeresultatene

HELSEVEL-V-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

FRONT LINE INNOVATIONS IN THE WELFARE SERVICES

Alternativ tittel: INNOWEL

Tildelt: kr 10,6 mill.

INNOWEL handler om tjenesteinnovasjon i NAV og skal svare på disse spørsmålene: - Hva er tjenesteinnovasjon og (hvordan) foregår det på organisasjonsnivå i NAV? - Hvilken rolle spiller organisasjonen, ledelsen og arbeidsorganiseringen for tjenesteinnovasjon/utvikling i førstelinjen? - Hvordan påvirker digitalisering og Kanalstrategien organisasjonen og profesjonsutøverne? - Hvordan begrunner organisasjonene sine valg og måter å implementere ulike tilnærminger til tjenesteinnovasjon og bestemte metoder (SE, IPS, LEAN, prosjekt- eller ikke prosjekt) og hvordan påvirker valgene organisasjonen? Lokale oversettelser av politikk. - Hvilken kunnskap og kunnskapsforståelse ligger til grunn for valgene? - Hvilken kunnskap og kunnskapsforvaltning kommer ut av valgene? Empirisk foregår datainnsamlingen og feltarbeidet i INNOWEL ved tre større NAV-kontor, som alle prøver ut nye former for organisering og tjenesteyting. Det er også gjennomført feltarbeid ved tre Jobcentre i Danmark i samarbeid med INNOWELs samarbeidspartner ved Ålborg Universitet. I løpet av prosjektperioden er det så langt blitt organisert læringsverksteder både på kontor- og ledergruppenivå ved casekontorene som er involvert i prosjektet. Det er videre blitt presentert en rekke vitenskapelige papere ved internasjonale konferanser (som for eksempel PROS, EGOS og PUBSIC) og produsert publikasjoner både til anerkjente, fagfellevurderte tidsskrifter og til fagmagasiner for blant andre NAV-ansatte (velferd.no og Memu).

Vi har bidratt vesentlig til en forståelse av digitalisering i offentlig sektor generelt og i NAV spesielt og til en økt forståelse av hva som kreves av ansatte i førstelinjen som skal implementere evidensbasert standardisering og individualisert tjenesteutvikling. Vi har også gjennomført læringsplattformer som vil kunne videreføres som en svært god metode for økt læring både ved NAV-kontorene spesielt og mellom praktikere og forskere generelt.

Despite of numerous political reforms to increase labour market participation for vulnerable groups in society, the success has been limited. With a multidisciplinary, multi-methodological and collaborative approach, this project will address this challenge by developing new evidence-based practices. The projects research question: How is employment services delivered to vulnerable users in NAV-offices, and what is the role of and implications for the user in this process? How can this evidence be used to further develop models for service delivery and user participation in order to promote labour market participation whenever possible? The project will provide research based knowledge and innovation of better welfare services, to create welfare organizations better able to optimize limited resources, as well as meet the increasingly complex needs of our welfare society. The goal is to create more effective services in terms of administrative costs and long-term employment for users. The project has its point of departure in 5 hypotheses: 1) Combining a policy and an institutional perspective holds a potential for developing knowledge that can improve the results of employment services. 2) More integrated services can improve the effectiveness of employment services 3) Institutional interaction between professionals and users is crucial. The qualifications of front-line workers are therefore important to deliver good outcomes. 4) The role of the user and user participation is essential to achieve the goals of active welfare policies and employment services. 5) A precondition for higher labour market participation is to engage employers in services by matching demands for labour and employer expectations. The project will be carried out in close cooperation with NAV offices to ensure new innovative solutions that can be integrated in the implementation of services afterwards.

Budsjettformål:

HELSEVEL-V-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester