Tilbake til søkeresultatene

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell

New Public Outreach Strategies for Research on Religious Controversies

Tildelt: kr 0,52 mill.

New Public Outreach Strategies for Research on Religious Controversies, er utviklet og ledet av Mona Abdel-Fadil med formål å skape innovativ forskningsformidling for tre SAMKUL prosjekter som forsker på religiøse kontroverser: - Engaging with Conflicts in Mediatized Religious Environments (CoMRel) (prosjektvertskap, ved institutt for medier og kommunikasjon, UiO og ledet av Knut Lundby) - Good Protestant, Bad Religion? Formatting Religion in Modern Society (GOBA) - Muslim Politics and Governance of Islam: Interactions of Structure and Culture in Multi-religious Europe (Muslim Politics). Prosjektets forskere er: Mona Abdel- Fadil, Helge Årsheim, Ragna Lillevik, Audun Toft and Erlend Hovdkinn, men andre forskere har også bidratt underveis. Le eller Dø (4. mai 2017) Med en svært original utforming hadde prosjektet New Public Outreach Strategies for Research on Religious Controversies som mål å nå ut til og engasjere nye publikummere. Flaggskiparrangementet Le eller Dø bestod av en unik kombinasjon av humoristiske populærvitenskapelige fremstillinger av religion, humor og frykt" og skreddersydde opptredener fra håndplukkede satirikere, improvisasjonsskuespillere og standupkomikere. Le eller Dø ble markedsført som "verdens første arrangement om humor, frykt og religion på norsk". Arrangementet ble profesjonelt filmet og er nå tilgjengelig for allmenheten i form av redigerte YouTube videoer. Hele nettsiden til Le eller dø (https://le-eller-dø.no/) inkludert logo, animasjon, "om oss" teksten, og selve påmeldingsskjemaet var humoristisk utformet, hvilket er svært uvanlig for et forskningsbasert arrangement. Promoteringsvideoene til Le eller Dø med Are Kalvø og Mona Abdel-Fadil var tilsvarende humoristiske og var utformet med tanke på å tiltrekke et bredere publikum. Le eller Dø (forskerpanelet i sær) ble til gjennom et samarbeid med Bente Kalsnes (HIOA) og Steffen Krüger (IMK). Humoristene, den satiriske nettsiden, promoteringsvideoene og de akademiske presentasjonene til Le eller Dø hvisket ut skillelinjene mellom humor og forskningsformidling. I så måte er Le eller Dø trolig den mest originale, kreative og humoristiske formen for forskningsformidling som NFR har finansiert til dags dato. Forskningsformidlingsseminar Den 12. februar 2016 ble det avholdt et internseminar om erfaringer og utfordringer knyttet til å delta i offentlige debatter når man forsker på kontroversielle temaer av bred samfunnsinteresse. Formålet var å styrke forskeres kompetanse i møte med en tilspisset offentlighet. Innleder var Mina Hauge Nærland (Aftenposten). The Researching Religious Controversies Conference 2016 Konferansen Researching Religious Controversies ble avholdt 31.10?02.11.16 i samarbeid med Sigtunastiftelsen og hadde en uvanlig vri. Avtalen var at alle konferansepresentasjoner skulle bearbeides og publiseres som bloggposter på Religion: Going Public (RGP) bloggen for å bidra til leservennlig populærvitenskapelig formidling av nyere forskning. Alle konferansepresentasjoner ble tildelt respondent. Det ble avholdt fire parallelle bloggeverksted med utgangspunkt i de konkrete presentasjonene for å gi en innføring i blogging som sjanger. De fleste avtalte bloggposter fra konferansen har blitt publisert på RGP, men et par er fortsatt i prosess. Det var ca. 30 deltakere på konferansen totalt. The Religion: Going Public Blog RGP redaksjonen er lidenskapelig opptatt av å skape en blogg som ikke bare er en kortversjon av en bedrøvelig akademisk artikkel. Redaksjonsmedlemmene omfavner ideen om at en blogg er en spesifikk sjanger som må beherskes dersom det skal ha noen hensikt å formidle i bloggformat som når ut til et større publikum. Alle bloggposter på RGP har vært gjennom en redaksjonsprosess og blitt kommentert av to medlemmer av redaksjonen før de publiseres. Denne arbeidsformen er mer arbeidsintensiv, men kvalitetssikrer det faglige innholdet og gjør RGP til en mer leservennlig blogg med større appell utenom akademiske sirkler. Totalt har redaksjonen kommentert og publisert 61 bloggposter (10 på norsk og 51 på engelsk), inkludert poster som er skrevet av redaksjonsmedlemmer. I tillegg har RGP publisert 4 humoristiske tegninger av illustratøren Øyvind Westgård tegnet på oppdrag for RGP. Redaksjonen vier mye oppmerksomhet til det visuelle utrykket til RGP bloggen inkludert de utvalgte bildene som medfølger hver bloggpost. New Public Outreach Strategies for Research on Religious Controversies var både et nyskapende og et ambisiøst prosjekt som har banet veien for langt mer underholdende måter å engasjere et større publikum og formidle forskningstemaer som er av allmenn samfunnsinteresse.

This application proposes new forms and formats of public outreach for three collaborating SAMKUL projects researching religious controversies: - Engaging with Conflicts in Mediatized Religious Environments (CoMRel) (project host) - Good Protestant, Bad Religion? Formatting Religion in Modern Society (GOBA) - Muslim Politics and Governance of Islam: Interactions of Structure and Culture in Multi-religious Europe. These projects share common challenges with regards to how to engage with publics and communicate research findings on issues regarding religion that may be considered sensitive, or even controversial, in the public sphere and in the life of many people. We aim to present research findings and engage new publics through the use of novel discussion forms, collaborations with artists, and by examining the interrelations between fear and humour, as expressed with regards to religious controversies. The proposal develops out of a relatively recent collaboration between the three SAMKUL projects with the goal of establishing the Religion: Going Public blog. This website is an ambitious effort beyond regular blogs, scheduled to be available online to the general public by the end of 2015. The new formats of public outreach will be developed and communicated in a series of three seminars. The first will take place in cooperation with the Sigtuna Foundaton in Sigtuna, Sweden, Oct/Nov 2016. The second is a researcher?s workshop at the University of Oslo early 2017. The third, an open Humour and Fear seminar at the House of Literature in Oslo is scheduled for late Spring 2017. Youth and teachers are considered particularly relevant target groups for this final seminar. In general, the target groups for the proposed seminar series are: researchers, stakeholders, and the wider public. The project is devised to leave permanent traces online, in the form of digital products (blogs, Sandbox discussions, YouTube entries) that can be accessed after the seminars.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell