FME-senteret Bio4Fuels har fokus på forskning og utvikling innen bærekraftig biodrivstoff, inklusiv biogass, som en del av klimatiltak for å redusere klima-utslipp i transportsektor. Bio4Fuels er et samarbeid mellom sju forskningspartnere: NMBU, SINTEF, NTNU, RISE-Pfi, Ife og Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og nesten 50 stakeholders som dekker alle viktige aspekter av senterets aktiviteter: ressurseiere, teknologileverandører og sluttbrukere. Ledelsen av Bio4Fuels skjer gjennom et tett samarbeid mellom NMBU som vertsinstitusjon og SINTEF som senterleder.
Hoveddelen av forskningsaktivitetene i Bio4Fuels startet opp i august 2017 og i tillegg er flere av forsknings- og industripartnere aktive i assosierte prosjekter, både nasjonalt og i EU.
Visjonen for Bio4Fuels er «Å muliggjøre bærekraftig biodrivstoffproduksjon i Norge». Dette realiseres gjennom nye prosesser og verdikjeder, fra bioressurs til implementering og sluttbruk. Senteret har et nordisk perspektiv, med fokus på skog rester som råstoff og hvor bærekraftig produksjon av avansert biodrivstoff står sentralt. Forskning for å løse sentrale utfordringer i verdikjedene er definert i delaktivitetene og dekker teknologiveier som er mest relevant for Norge og Norden.
I siste fasen av senterets operasjon fokuserer vi på de viktigste verdikjeder for realisering av produksjon av biodrivstoff i Norge: Bærekraft i bruk av lignocellulose råstoff og prioritering på verdikjedeperspektiver, fly- og marindrivstoff som produkt og verdiskapning av sidestrømmer og side-produkter.
In today's society, the environmental impacts of human activities have far reaching implications, not least through climate change. The 2 deg C climate goal proposed by the UNFCCC reinforces the need for the energy sector to adopt long-term development pathways to low-carbon energy supply. Efficient and sustainable use of biomass as renewable feedstock for heat, power and transportation are foreseen as key to achieving this target. According to the IEA-roadmap, 20-30% of global energy demand could be supplied from the conversion of biomass. The total emissions of CO2 in Norway were 53 Mt-CO2-equivalents in 2014; with emissions from transport accounting for 31%. The Norwegian "Klimakur 2020" report concluded that it is feasible to reduce Norwegian greenhouse gas emissions by 15 Mt-CO2 by 2020, of which 30 % could be realized in the transportation sector. As outlined in the project description, Bio4Fuels will follow a core value chain, delivering biofuels and other bioenergy applications from sustainable biomass, thus making a significant contribution to achieving the UNFCCC goals. We will build on earlier collaborations in research on stationary Energy (Cenbio) and experimental infrastructure (NorBioLab) to create a new national platform that will realise recent recommendations by Energi21 and NHO in developing economically viable value chains for industrial production of energy carriers in Norway. The vision of Bio4Fuels will be realised through cooperation between recognised research groups at NMBU, NTNU, NIBIO, PFI, SINTEF, IFE and HSN, in close collaboration with leading national and international industrial partners, national stakeholders and international research groups.