Tilbake til søkeresultatene

MILUTARENA-Formidlings- og koordineringstiltak knyttet for miljø- og utviklingsforskning

Climate communication through the interactive ducky app

Alternativ tittel: Videokunst som et verktøy for å atferdsendring - utforsking av de psykologiske mekanismene som ligger bak

Tildelt: kr 0,35 mill.

Gjennom folkets klimaforskning prosjektet ble forskningsgruppene på NTNU (klimapsykologi og industriell økologi) kjent med startup bedriften DUCKY AS. Ducky er en nettapplikasjon for å gjøre personlige klimatiltak synlige og morsomme. Duckys målsetning er veldig lik folkets klimaforskning, nemlig å hjelpe norske husholdninger til å måle og redusere sin CO2 fotavtrykk ved å forplikte seg til spesifikke klimatiltak som for eksempel spise mindre rødt kjøtt. Ducky, som var tilgjengelig som en betaversjon da FOLKDUCK begynte, tillater brukere til å logføre klimatiltak i hverdagen som etterpå er akkumulert via plattformen. FOLKDUCKs hovedmålsetning var å bruke ducky-appen til å formidle funn fra tverrfaglig forskning på klimafotavtrykk og reduksjonsmuligheter. Funnene ble brydd ned til konkrete tiltak som ble implementert i ducky plattformen. Samtidig implementerte ducky funn fra klimapsykologien for å forbedre kommunikasjonen. Det oppdaterte systemet ble pilottestet sommer og de mest lovende tiltak ble overført til den versjonen som nå brukes i en kampagne med IKEA.

A research collaboration including the NTNU Industrial Ecology programme, the NTNU Department of psychology, and Friends of the earth Norway, works to explore and evaluate a range of concrete "climate actions" that can be undertaken by environmentally concerned households. Over the course of the project, the research team has come in contact with the startup company "Ducky AS". Ducky's goals are very similar to those of the People's Climate Research, namely, to help households track and reduce their carbon footprint by committing to specific climate actions, such as reducing red meat consumption etc. In Ducky, which is currently available in a beta version at www.ducky.no, users log actions as they are completed, and the Ducky platform tallies the user's cumulative CO2 savings. Ducky is already much more appealing as an interactive tool for the public than what can realistically be constructed by the researchers and thus an outstanding opportunity for dissemination of the research results to the public. In order to make it fully compatible, a certain level of modifications of the existing Ducky platform will be required, including design as well as programming efforts. This project will implement the changes in Ducky that allow the full compatibility between the interdisciplinary research team and Ducky. The adapted Ducky platform will be pilot tested on selected users and the final version will be rolled out to the public.

Budsjettformål:

MILUTARENA-Formidlings- og koordineringstiltak knyttet for miljø- og utviklingsforskning