Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Mobbing og barn med spesielle behov - kartlegging av forekomst, forløp og risiko i barnehager og skoler, og en beskrivelse av tiltak

Alternativ tittel: Bullying and children with special needs: Early precursors, school consequences and interventions based on parents experience.

Tildelt: kr 1,6 mill.

Erting og krenkelser blant barn med utviklingsvansker emosjonelle vansker og atferdsvansker I dette forskningsprosjektet ønsket vi å undersøke om barn med utviklingsvansker, emosjonelle vansker og atferdsvansker var mer sårbare for å oppleve erting og krenkelser. Først ønsket vi å undersøke om disse barna opplevde mer erting og krenkelser sammenlignet med barn uten vansker, og om noen vanskegrupper var spesielt sårbare for å bli utsatt for erting og krenkelser. I tillegg ønsket vi å undersøke om barn med flere vansker opplevde mer erting og krenkelser sammenlignet med barn med færre vansker. Videre ønsket vi å undersøke om de barna som ble utsatt for erting og krenkelser i førskolealder også var utsatt for erting og krenkelser i skolealder. For å belyse dette brukte vi data fra Den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa). MoBa er en populasjonsbasert spørreundersøkelse hvor vi har data fra norske mødre vedrørende deres barns utvikling, eventuelle utviklingsvansker og om hendelser i barnets liv som erting og krenkelser. Dette prosjektet er viktig for Statped. Kunnskap som genereres fra prosjektet skal fremme et langsiktig kompetanseløft for tidlig innsats og inkluderende praksis. Forskingsresultater som fremkommer fra prosjektet vil formidles i artikler og veiledningsdokumenter rettet mot foreldre, brukere, fagfolk og akademikere.

Våre funn gir økt kunnskap når det gjelder sårbare barn og risiko for å bli utsatt for erting, krenkelser og mobbing. Vi ønsker at denne kunnskapen skal føre til økt bevissthet og handling rundt disse barna allerede i førskolealder. Vi ønsker større bevissthet om inkluderende virksomhet som fremmer sosial og faglig utvikling for alle barn. Vi ønsker økt bevissthet og kunnskap når det gjelder tilpasning og tilrettelegging for det mangfoldet av barn som går i barnehage og skole i dag. Dette er viktig for å sikre en god og trygg hverdag for alle barn.

Barn med spesielle behov er mer utsatt for mobbing sammenlignet med typisk utviklede barn. Vi trenger mer kunnskap om sårbare grupper og foreldreperspektivet for å bedre vår kompetanse innen tidlig innsats og inkluderende virksomhet. Formålet med denne undersøkelsen er å kartlegge forekomst, risiko og beskyttelsesfaktorer for mobbing av barn med spesielle behov. Videre ønsker vi å beskrive ulike kvaliteter i hvordan barnets foreldre opplever mobbingen, og å utvikle en empirisk fundert modell for forståelse av slik mobbing. Vi vil anvende et forskningsdesign der vi kombinerer kvantitativ og kvalitativ metode. Data for den kvantitative studien hentes fra Folkehelseinstituttets (FHI) mor-barn undersøkelse (MoBa). Vi ønsker å undersøke data for å finne fram til barn som opplever mobbing, som har rapporterte vansker (skårer minimum 1 - 2 standardavvik under aldersforventet nivå på ett eller flere vanskeområder), og mottar pedagogisk tilrettelegging på bakgrunn av vanskene. Mobbing vil være den avhengige variabelen. Informasjon om utvikling, helse, språk, eksternaliserende og internaliserende atferd, spesialundervisning, spesialpedagogisk hjelp eller pedagogisk tilrettelegging, vil bli analysert som predikerende og konfunderende variabler. Målet med den kvalitative tilnærmingen er å få utdypende kunnskap om hvordan foreldre til barn med spesielle behov opplever skole-hjem samarbeidet. I tillegg ønsker vi kunnskap om hvordan situasjonen håndteres hjemme når barn med spesielle behov opplever mobbing. Vi vil utføre 4 - 6 fokusgruppeintervjuer. Hver gruppe vil ha 6 - 8 deltagere. Gruppene komponeres ut fra sårbarhetsprofiler basert på de kvantitative analysene. Prosjektet er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo (UiO), FHI og Statped. Med samarbeidet vil Statped få spisskompetanse innen tidlig innsats og inkluderende praksis for barn og unge med spesielle behov.

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder