Tilbake til søkeresultatene

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Hug the Streets - Growing a multifunctional urban tree-parking infrastructure

Alternativ tittel: Hug the Streets - Growing a multifunctional urban tree-parking

Tildelt: kr 6,7 mill.

Idélab-prosjektet "Hug the Streets" bidrar til å legge grunnlaget for en overgang fra bil- til en menneskesentrert urban design og planlegging. Dette prosjektet vil utforske verdien av og mulighetene for å skape en grønn og multifunksjonell infrastruktur av trær der biler er parkert i dag: treparkering. Prosjektet ønsker å bruke trærnes symbolverdi som endringsverktøy for å fremme trivsel og bidra til synergier mellom byens infrastrukturer for myk mobilitet, energi og vann. En sentral oppgave i prosjektet har vært å utvikle «treet som metode». Dette er en metode for å legge til rette for samskaping mellom ulike aktører som forholder seg til gatetrær i planlegging og utforming av byrom. Metoden ble utviklet som respons på en observert utfordring: At gatetrær som er skrevet inn i planleggingsdokumenter har en tendens til å være borte når gatene står ferdige. Ved å gjøre gatetreet til den sentrale aktøren i planleggingsprosessen kunne vi undersøke hvordan forskjellige aktører tegner, diskuterer og forestiller seg gaten, og gjennom dette bidra til å unngå en for tidlig ekskludering av gatetrær i planleggingsprosesser. Vi brukte «treet som metode» som et verktøy i intervjuer og workshops med gateplanet som fokus. Vi fant at selv om holdningen til gatetrær er gjennomgående positiv var «bare ikke i akkurat denne gaten» et tilbakevendende utsagn. Vi utfordret denne holdningen i workshops med deltakende design, der vi brukte tre tilnærminger: Forfølge standarden, endre utdanningen og utfordre fagfolkene. Deretter beveget vi oss fra gateplanet til å se på hele byen under ett, og prøvde å svare på spørsmålet «Hvis ikke i denne gaten, hvor da?». Vi brukte Oslo som en case for å lage kartografier over muligheter: «Hotspots for trær». Ved å se flere parametere for insentiver for å inkludere trær i bestemte gater i sammenheng kom det til syne noen hotsposts med to eller flere overlappende interesser. Prosjektresultatene ble levert i henhold til arbeidsplanen. Det er verdt å merke seg at de to workshopene samlet 20-25 eksterne deltakere. Den første workshopen fokuserte på utfordringer og muligheter på gateplan, mens den andre fokuserte på aspekter ved byplanlegging. Deltakerne dekket et vidt spekter av aktører, fra arkitekter og byplanleggere til driftspersonell i Oslo Kommunes ulike etater, i tillegg til representanter for politisk styre.

Three journal articles and three conference papers. In addition, there have been four technical reports and nine presentations at conferences and seminars. Two workshops have been arranged that gathered ca. 20-25 external participants. The first one focused on challenges and opportunities on the street level, while second one focused on urban planning aspects. Participants to the workshops covered a wide spectrum of actors, from architects and urban planners to maintenance personnel of different municipality's agencies from Oslo as well political representatives.

'Hug the Streets' proposes and prepares the ground for a transition from car to people-centred urban design and planning, by examining if and how multifunctional city-wide green infrastructures can make for more liveable streets. Using the symbolic power of trees as change agents - parking trees where cars are parked today, we aim to make streets more liveable. Tackling demographic and climatic challenges that Nordic cities will be facing in the coming decades, we propose green multifunctional infrastructure solutions. We will: explore the possibilities and the value of integrating above and below ground systems for energy, water, and soft mobility, with natural ecosystems; propose integrated concepts; and enable relevant stakeholders to materialise the proposed solutions. In order to tackle the complex and interrelated challenges to realise this idea, we shall make use of an interdisciplinary and holistic, stakeholder-driven approach, combining perspectives from landscape architecture, engineering, participatory and sustainable design, political science, arboriculture and social anthropology. Concentrating on selected Norwegian cities, we will work at three intertwined scales: the human, the street and the city scale. At the human scale, we will explore how to conceptualise urban infrastructures and map and involve the stakeholders that develop, maintain and use them in co-creating liveable streets. At the street scale, we will map practices and interests, conflicts and synergies, to identify opportunities for fostering change, and to develop and evaluate a portfolio of concepts for multifunctional green infrastructures. At the city scale, we will explore the value of a city-wide rollout of such infrastructures, and develop and equip stakeholders with the means for fostering the transition towards it.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon