Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Coordination of core European supply chains using Optimization

Tildelt: kr 3,3 mill.

I de første 18 månedene av prosjektet oppnådde vi i utgangspunktet alle hovedmålene for prosjektet. Derfor bestemte vi de siste 6 månedene oss for å forsøke å implementere en prototype av forsendelsesverktøyet til dispatcherne på Narvik. Vi satte endelig prototypen i drift på Narvik statsjon i februar 2018. Her installerte vi en dedikert PC med grensesnitt for dispatcherne. Programmet kjører på en server ved Sintef Oslo, og henter inndata i sanntid fra ulike kilder fra BaneNor. Den eksiterne løsning tjekkes og reoptimaliseres hvert 10. sekund. Dispatcherne kan se resultatet av optimaliseringen representert i et klassisk togdiagram. De kan da bruke forslagene fra systemet for å ta sine beslutninger. I tillegg, for å lette debugging og forbedringer av systemet og modellen, kan dispatcherne uttrykke sine meninger eller kritikk av specifikke situasjoner gjennom egnede vinduer. Vi er fremdeles i en test fase og noen problemer må fortsatt løses. Et stort problem handler om påliteligheten av sanntidsdataene. Her har det innenfor prosjektet vert vasnkelig å få tilgang til fortrolige og dermed pålitelige sanntids kildene, og vi venter på godkjenning fra infrastrukturforvalteren. Selv om modellen og algoritmene fungerer perfekt i våre off-line tester med historiske data, fører mangelen på pålitelige sanntidsdata til ikke-tilfredsstillende sanntidsløsninger. Under det endelige prosjektmøtet ble vi imidlertid enige med infrastrukturforvalteren om å utvide vår samarbeid utover prosjektperioden og fullføre testfasen.

This are the results for the Norwegian consortium - The system can bring several benefits: 1. Improved operations on the iron-ore line. 2. Reduced workload for dispatchers 3. Better international coordination (with Sweden) 4. Provide a benchmark for a dispatching system for the entire Norwegian network currently under development.

Efficient and environmentally friendly transports are of utmost importance for Europe. The CO2REOPT project aims at optimizing core supply chains by developing decision support systems for the coordination and synchronization of transports from a supply chain perspective. The consortium includes industrial and academic partners from Sweden, Norway and the Netherlands. The transports in multimodal transport corridors typically involve several transport operators, each having their own agenda and objectives. Operators optimize their own subsystem, while it is of utmost importance to optimize the whole transport corridor. Multimodal supply chains often follow fixed timetables for the individual transports in the chain. This approach results in e.g. waiting for the next scheduled transport, leading to longer transportation times and storage costs. Upstream delays and disruptions accumulated in the logistics chain lead to further delays and low punctuality. Approaches to remedy the situation are to generate robust timetables capable to accommodate uncertainties (to a given extent), to support dynamic replanning of timetables, and have active disruption management. In CO2REOPT, the robust and dynamic replanning of timetables, optimal disruption management, and design of cross-border synchromodal transport chains, will be studied from a supply chain perspective so to 1) adapt timetables to the supply prediction at the origin, the demand at the destinations, and the hub conditions and storage predictions underway, while taking fleet availability and transport leg balance in consideration, and to 2) design optimal cross-border synchromodal transport services. Two relevant cases will be analyzed: the main European iron ore corridor, by railway from Kiruna and Narvik, by ship from Narvik to Rotterdam, and by by rail from Rotterdam to central Europe, and 2) the Samskip services between Norway, Sweden, and various locations in Europe via the ports of Rotterdam and Duisburg.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025