Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Bøker og apper: Utvikling av Vurderingsverktøy for E-Bøker for Barn (VEBB)

Alternativ tittel: Books and apps: evaluating e-books for use in dialogue-based reading in kindergarten

Tildelt: kr 5,9 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

260356

Prosjektperiode:

2017 - 2020

Geografi:

Innovasjonen - vurderingsverktøyet - er ferdigstilt og tilgjengelig både på norsk og engelsk, her: http://vebb.uis.no Verktøyet har blitt testet ut med ansatte i barnehager, og med studenter på barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Agder, Universitetet i Stavanger, og Universitetet i Sørøst-Norge. Disse ga verdifulle tilbakemeldinger som ble implementert for å optimalisere innovasjonen. Den endelige versjonen består av sju parametre, hvorav noen (markert med *) er felles for bildebøker og bildebok-apper, og andre bare gjelder for bildebok-apper: (1) Tematikk* (2) Varlighet* (3) Verbaltekst og illustrasjoner* (4) Språklek* (5) Samtale* (6) Fleksibilitet i mediet (7) Interaktivitet For hvert av parametrene er det supplerende tekst («Les mer her»), der man får mer utfyllende informasjon om de ulike aspektene ved hvert enkelt parameter, og hvorfor og hvordan de er relevante for vurdering av bildebok-apper i samtalebasert lesing med barn. VEBB er tilgjengelig via Språkløyper (https://sprakloyper.uis.no/barnehage/), og på engelsk via the International Collective of Children's Digital Books (ICDB): http://www.childrensdigitalbooks.com. I løpet av våren 2020 vil de to barnehagementorene, Ann Chatrin Nilsen og Per Melbye, presentere verktøyet og erfaringer med å bruke det, på flere konferanser i regi av Digital Arena Barnehage (DAB). En rekke artikler er publisert i løpet av 2019/2020 - her er et utvalg: - Studieprotokollen: "Shared, dialogue-based reading with books vs tablets in early childhood education and care: Protocol for a mixed-methods intervention study", International Journal of Educational Research (open access: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883035519302794) Denne artikkelen presenterer forskningsdesignet, materialet og metodene som er brukt i studien. - Bok-kapitlet "Designing Dialogs Around Picture Book Apps" i Reading in the Digital Age: Young Children's Experiences with E-books. Kapitlet er basert på arbeidspakke A2, som sto for kvalitetsvurderingen og utvelgelsen av bøker og apper til bruk i VEBB. - "Organizing shared digital reading in groups: Optimizing the affordances of text and medium". I AERA Open Special Topic: "Screens, Apps, and Digital Books for Young Children: The Promise of Multimedia". Artikkelen presenterer en kvantitativ analyse av lærernes design av lesesituasjonen. - En populærvitenskapelig artikkel som handler om multisensorisk lesing av bøker og apper med barn: «Høytlesing - med øyne, ører, hender og fingre», tilgjengelig her: https://lesesenteret.uis.no/forskning/forskningsartikler/hoytlesing-med-oynene-orene-hendene-og-fingrene-article133355-12576.html Avslutningskonferansen for VEBB ble arrangert i Stavanger 12. februar 2020. Arrangementet var et samarbeid mellom prosjekteier Stavanger kommune, Lesesenteret, og FILIORUM. Målgruppe for konferansen var barnehagelærere i Stavanger.

Stavangerbarnehagen har lenge hatt fokus på språk, tekst og kommunikasjon, og VEBB har bidratt til å styrke dette arbeidet. Deltakelsen i prosjektet har vært kompetansehevende for barnehagene som har vært med, slik vi forstår det utfra fokusgruppeintervjuene. Dette gjelder både viktigheten av leseaktiviteter i barnehagen, og potensialet som ligger i digitale teknologier i så måte. Verktøyet er utviklet for å stimulere til didaktisk refleksjon omkring de ulike teknologienes styrker og svakheter, muligheter og begrensninger, og vil støtte opp under barnehagelæreres/-ansattes pedagogiske arbeid med språk i barnehagen, både på kort og på lengre sikt. Forskningsmessig har VEBB resultert i en rekke publikasjoner (og flere er underveis), og prosjektet blir videreført i en søknad om et nytt innovasjonsprosjekt som skal utvikle apper for flerspråklige barn. VEBB videreføres også i regi av International Collective of Children's Digital Books: http://www.childrensdigitalbooks.com/

Innovasjonen som skal utvikles er et platformuavhengig nettbasert vurderingsverktøy for e-bøker for barn (VEBB). VEBB skal gi veiledning i å vurdere brukskvaliteten for e-bøker til bruk i samtalebasert lesing. VEBB er basert på tverrvitenskaplig forskning som tar i betraktning både ergonomiske (haptiske; taktile) og audiovisuelle egenskaper ved teknologiene og hvordan disse samspiller med fortellingen og slik gir ulike rammebetingelser for samtaler. Verktøyet er til bruk for (i) praksisfeltet (i barnehagebasert kompetanseutvikling), (ii) barnehagelærerutdanningen (når studenter skal lære om og utforske e-bøker til bruk i språkarbeid), (iii) utviklere av e-bøker (når målet er å utvikle produkter som er særlig egnet til språkarbeid) og (iv) rådgivende instanser og myndigheter (for å gi forskningsbasert grunnlag for anbefalinger og retningslinjer for bruk av IKT i barnehagen). VEBB presenterer forskningsbaserte parametre (bl.a. språk, dialog, fortelling, estetikk, engasjement, motorikk, kroppsspråk) som synliggjør e-bøkers egenskaper for samtalebasert lesing, og for at brukerne skal kunne se sine egne vurderinger opp imot andres, koples VEBB til en rating-database. Innovasjonen bygger på og viderefører det FINNUT-finansierte forprosjektet "Nettbrett og språkstimulering i barnehagen". VEBB skal utvikles i et tett samarbeid mellom praksisfeltet og en tverrvitenskapelig innsats fra kunnskapssektoren. Slik sikres solid forankring i praksisfeltet, samt at barnehagens rammevilkår knyttet til f.eks. tidsbruk og størrelse på barnegrupper per voksen ivaretas. For å sikre nasjonal spredning, gjøres VEBB - og kunnskapsgrunnlaget for verktøyet - tilgjengelig som gratis nettressurs i Språkløyper (http://sprakloyper.uis.no/), en systematisk og helhetlig satsing på barnehagens språkarbeid gjennom praksisnære og kunnskapsbaserte digitale kompetanseutviklingspakker (inkl. fagtekster, filmer, videoforelesninger).

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder