Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Skole og konsert - fra formidling til dialog

Alternativ tittel: School and concert - from transmission to dialogue

Tildelt: kr 5,6 mill.

DiSko har vært et innovasjonsprosjekt for å fornye skolekonsertpraksiser. Tidligere forskning peker på at kunstbesøk i skolen sjelden er forankret i skolehverdagen, og at lærere og elever mangler eierskap til kunstbesøkene. Gjennom DiSko ønsket forskerne å finne ut om og hvordan konserter og annen kunst for elever i skolen kan utløse eierskap hos alle grupper av deltakere. DiSko har hatt som utgangspunkt at dette best gjøres på bakgrunn av dialog i likeverdige relasjoner, og prosjektet arbeidet med dette som grunnlag for praktiske innovasjonsprosesser om konserter mellom lærere, elever og musikere. Forskningsspørsmål: Hvordan kan dialogorienterte konsertpraksiser utformes og utvikles på en slik måte at de lettere kan integreres meningsfullt og profesjonelt i skolenes daglige virksomhet, og hvordan kan skoler legge til rette for at en slik integrering kan finne sted i arbeid med læring og dannelse? Gjennom en omfattende kartlegging av de deltakende skolene, lærerne og elevene sitt forhold til musikkfaget og til konserter, har forskerne funnet ut mye om forutsetningene skoler har for å motta DKS-besøk, for sin undervisning i musikk og for skolenes egne konsertproduksjoner. Prosjektet foregikk på skoler, der musikergrupper samarbeidet med klasser og lærere om besøk på en nyskapende og dialogorientert måte. Dette har produsert et forskningsbasert grunnlag for utarbeiding av dialogiske typer kunstbesøk på skoler. Ved prosjektslutt kan vi tilby en web-basert læringsressurser, der kunstnere og produsenter som ønsker å utarbeide dialogisk orienterte kunstbesøk i samarbeid med skoler finner modeller for produksjoner og eksempler på arbeidsmåter og prosesser. To grupper a 4 skoler deltok i prosjektet, den første gruppa i 2017-2018 og den andre i 2018-2019. Skolene utgjorde sirkel 1 og sirkel 2 i prosjektet. Forskerne har produsert retningsgivende materiale gjennom prosessene, utviklet på bakgrunn av analyse og forskningsrapporter. Parallelt med aktivitetene på skolene foregikk det kontinuerlig implementering og diskusjon i organisasjonen og mellom prosjektet og representanter for organisasjonen om endringer i den ordinære praksisen. Prosjektets hjemmeside: https://www.diskoprosjektet.no/ Læringsressurser: https://diskometoden.no/

Feltet som DiSko har operert i de siste fire årene, har gått gjennom store endringer. Vi opplever for eksempel en stigende aksept for deltakerbasert kunst, og med innføringen av fagfornyelsen følger vekt på elevers medvirkning, kreativitet og handlekraft, noe som også kunstformidlingsordningene omfattes av. DiSkoprosjektets forskning kan ha bidratt til stigende aksept for deltakerbasert kunst i skolen. Arbeidet har utløst debatt om kriterier for kunstnerisk kvalitet blant involverte parter i DKS. Tidligere har engasjerte DKS-aktører oppfattet kritiske røster som negative, og tidligere forskning peker på at kritikk har blitt sett på som angrep på ordningen. Vi observerer endret debattklima i organisasjonen der kritiske stemmer får plass uten å bli sett som brysomme eller negative. Med bakgrunn i DiSkoprosjektet forventes det økt debatt omkring deltakelse og eierskap til kunstformidlingsordningene i tiden framover.

Prosjektet skal praktisk foregå på skoler, der musikergrupper med produsent skal samarbeide med klasser og lærere om musikalske produksjoner på en nyskapende og dialogorientert måte. Dette skal gi et forskningsbasert grunnlag for hvordan en produserer skolekonserter og annen kunst for elever. Problemstilling: Hvordan kan dialogorienterte konsertpraksiser utformes og utvikles på en slik måte at de lettere kan integreres meningsfullt og profesjonelt i skolers daglige virksomhet, og hvordan kan skoler legge til rette for at en slik integrering kan finne sted i arbeid med læring og dannelse? Forskerne vil beskrive "feltportrett" (kvalitativt) og også måle elevers holdninger til skolekonsertbesøk gjennom kvantitative tester. Tidligere forskning peker på at kunstbesøk i skolen sjelden er forankret i skolehverdagen, og at lærere og elever mangler eierskap til kunstbesøka. DiSko vil finne ut hvordan en kan produsere og distribuere konserter og annen kunst for elever i skolen på en slik måte at det kan oppstå eierskap hos alle deltakere. DiSko har som utgangspunkt at dette best gjøres på bakgrunn av likeverdige relasjoner, og prosjektet tar et slikt utgangspunkt for praktiske innovasjonsprosesser om konserter mellom lærere, elever og musikere. Forskerne vil produsere retningsgivende materiale gjennom prosessene, som vil utvikles på bakgrunn av analyse og forskningsrapporter. Parallelt med konsertproduksjonsaktivitetene vil det foregå kontinuerlig implementering og diskusjon i organisasjonen og mellom prosjektet og representanter for organisasjonen om endringer i den ordinære praksisen. En interaktiv webside vil være en sentral komponent i kommunikasjonen, både med representanter for organisasjonen og med omverdenen. Etter som prosjektets resultater blir synlige, vil websiden også tilby en verktøykasse, der kunstnere og produsenter som ønsker å arbeide relasjonelt med produksjoner for elever vil finne prototyper for produksjoner og eksempler på arbeidsmåter og prosesser.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder