Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Usay: Shaping students learning expectations

Alternativ tittel: Usay: Shaping students learning expectations

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

260407

Prosjektperiode:

2017 - 2020

Geografi:

Forskning i psykologi og samfunnsøkonomi viser at sosiale og emosjonelle kompetanser kan utvikles og læres, men vi har begrenset kunnskap om hva skolene kan gjøre for å fremme disse kompetansene. Dette prosjektet benytter et felteksperiment for å undersøke om skolene kan gi elevene mer tro på deres muligheter til å lære, et konsept som psykologer refererer til som lærende tankesett (growth mindset). Ved hjelp av et dataprogram som er basert på protokoller fra psykologifaget, gir vi elever i behandlingsgruppen styrket tro på egne muligheter til å lære. Resultatene viser at elevene i behandlingsgruppen får et mer lærende tankesett, utnytter i større grad læringsmuligheter som finnes på skolen og velger i større grad avansert matte på videregående skole, sammenlignet med kontrollgruppen. Funnene antyder at det er mulig å styrke elevenes faglige engasjement og innsats ved å styrke deres tro på egne muligheter til å lære. I pågående forskning undersøker vi virkning på karakterer og fullføring i videregående skole.

I prosjektet har vi utviklet og testet et digitalt verktøy, U-say, for å gi elever i videregående skole et mer lærende tankesett. Dette verktøyet er tilgjengelig for alle i videregående skole i Norge helt gratis via Feide-pålogging på nettsiden https://usay.nettopuis.live/ Vi håper det kan være et bidrag i jobben med å styrke elevenes motivasjon, trivsel og læring i videregående skole i hele landet. Prosjektet har bidratt til å etablere et tverrfaglig internasjonalt samarbeid mellom University of Texas Austin, Stanford University og Universitetet i Stavanger som fortsetter i nystartede forskningprosjekt. Prosjektet har bidratt til å etablere et forskning til praksis samarbeid mellom Rogaland Fylkeskommune og Universitetet i Stavanger som fortsetter i nytt prosjekt med offentlig sektor PhD

Målsetning Prosjektet skal gi ny kunnskap om tiltak i videregående skole som kan påvirke elevenes forventninger til læring, og dermed bidra til økt gjennomføring. Hva Med en elevs forventninger til læring mener vi elevens tro på egne forutsetninger for å lære fag og elevens strategier i møte med lærestoffet. Prosjektet skal bidra til mer kunnskap om: - Sammenhengen mellom elevenes erfaringer i grunnskolen og elevenes forventninger til læring ved start av videregående skole. - Hvordan elevenes forventninger til læring ved start av videregående skole er knyttet til senere opplevelser av mestring, motivasjon og tilhørighet - og hvordan dette påvirker karakterer og gjennomføring. - Tiltak ved skolestart som kan påvirke elevenes forventninger til læring, og dermed bidra til økt gjennomføring av videregående skole Hvordan Helt i starten av Vg1 skal alle elevene i Rogaland, gjennom dataprogrammet Usay, få lære om hjerneforskning og få mulighet til å reflektere over læringsprosesser, motivasjon, egen læring og læringsmiljø. Vi vil bruke svarene til å gi fremtidige elever som begynner i videregående skole mer kunnskap om vanlige tanker og utfordringer knyttet til læring og læringsmiljø. I tillegg vil vi bruke svarene til å få mer kunnskap om hvordan elever tenker om læring i overgangen fra ungdomsskolen til videregående skole, og hvilken betydning dette har for motivasjon og orientering i utdanning og i arbeidslivet. Hvorfor Internasjonal forskning viser at elevenes forventninger til læring er viktig for elevens motivasjon, mestringsfølelse og læring i fagene. Prosjektet kan gi ny kunnskap om tiltak i videregående skole som kan påvirke elevenes forventninger til læring, og dermed bidra til høyere motivasjon og økt gjennomføring. -- An extensive literature in psychology and education have documented a strong link between a student's mindset and academic underperformance. Students with a fixed mindset believe their intelligence or talents are fixed traits. They spend their time trying to prove their abilities instead of developing them, and they believe that talent alone creates success. This is in contrast to students with a growth mindset, who believe that their abilities can be developed through dedication and hard work. Importantly, recent studies have demonstrated that time limited web-based interventions can directly address a fixed mindset and cause lasting improvements in learning. These interventions teach students about research in neuroscience that demonstrate the brain's potential to grow and change. This helps students become more resilient and motivated. Our innovation project takes this cutting edge research to the education policy level. We develop Zstep - an online computer program and infrastructure that can communicate the growth mindset message to all first year high school students in Norway at very low costs. We hypothesize that this will contribute to better academic performance, which is a key strategic priority for Rogaland. We have already developed a small scale prototype of Zstep. This project will further test and improve this prototype, develop an infrastructure that makes it easy to scale up to large populations at minimal costs, investigate effects of Zstep in a large randomized controlled trial, and facilitate utilization of Zstep throughout Norway. The Research Council of Norway's call for proposals asks for innovations addressing students' learning processes (Subject Area A). Zstep responds to the call by helping students become more confident in their abilities to learn, leading them to pay more attention and exert more effort, and when stuck, they ask for more help or look for alternative learning strategies.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder