Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Simulator Training in Driver Education

Alternativ tittel: Simulatortrening i Trafikkopplæring (SitT)

Tildelt: kr 4,8 mill.

Hovedmålet med prosjektet «Simulatortrening i trafikkopplæring» var å undersøke om kvaliteten på trafikkopplæringen kan bedres ved bruk av kjøresimulator, og dermed bidra til at vi kan oppnå regjeringens 0-visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken. Videre ble det forsket på hvordan trafikklærerutdanningen må utvikles for å oppnå best mulig læringsutbytte når simulatortrening tas i bruk i trafikkopplæringen. I løpet av de fire årene vi jobbet med dette, fant vi at simulator er et godt virkemiddel for trafikkopplæring som et supplement til ordinær opplæring i bil. Hovedfunnene gjennom prosjektet var: - At simulator med fordel kan benyttes ved første innlæring av momenter ved alle fire steg i trafikkopplæringen, hvor innlæringen foregår tilsvarende som i bil med trafikklærer til stede - At bruk av simulator som læringsverktøy må læres. Det er ikke intuitivt å ta i bruk, men læreren må også lære å bruke verktøyet - At man får et mer pedagogisk perspektiv på simulatoren jo mer man benytter den som verktøy i tillegg til en god innføring i bruken av den - At den muliggjør 2 meters avstand mellom lærer og elev og dermed muliggjør opplæring med lavere smitterisiko enn i en bil - At den kan benyttes til refleksjon og utvikling av selvinnsikt og risikoforståelse - At den er et sikkerhetsmoment i trafikkopplæringen da innlæring både kan foregå uten andre forstyrrelser i trafikken samt at man kan finne gode kontekster å øve på uten å må ut og lete i trafikken etter dette eller vente på årstid eller vær- og føreforhold - At den har en miljøgevinst da deler av opplæringen kan foregå uten å være ute i trafikken med de miljøforurensninger det innebærer Prosjektet startet i desember 2016. I løpet av høsten 2017 og våren 2018 gjennomførte vi et større eksperiment om teoretisk læringsutbytte hvor vi sammenlignet bruk av simulator i en del av trafikkopplæringen (del 1.7 i læreplanen - mørkekjøring) med hvordan opplæringen gjøres ordinært ute i bil. I 2018 gikk vi til anskaffelse av en ny simulator med oppdatert software for læreplanen i trafikkopplæring. Denne ble fra og med 2019 tatt fast i bruk i praksisen som er en del av opplæringen for alle trafikklærerstudenter. Denne benyttet vi til de resterende studiene som var kvalitative og omhandlet pedagogikken og bruken av simulator i opplæring og undervisning i trafikkopplæring. Formidling av funn har også vært en viktig del av dette prosjektet, og vi har publisert internasjonale vitenskapelige artikler i tillegg til å har presentert de på konferanser. Som et ledd i formidling ut over et vitenskapelig publikum, har vi lagt vekt på tilgjengelighet via både bloggposter, podcaster og youtube for populærvitenskapelig faglig formidling. For å nå bransjen med informasjon om hvordan simulator kan benyttes som verktøy, har vi publisert en kortfattet og lettlest veileder med anbefalinger om hvordan bruke simulator i trafikkopplæring, som er åpent tilgjengelig.

Bruk av simulator som opplæringsverktøy er tatt i bruk for alle trafikklærerstudenter ved Nord universitet som en følge av dette prosjektet. Studentene benytter simulatoren i sin praksis gjennom hele sin studietid i ulike prosjekter. Dette er forventet å gi ringivirkninger etterhvert som de ansettes som trafikklærere med denne kompetansen ut i bransjen på nasjonalt nivå. Potensielt vil av den grunn dette på sikt gi en tryggere, mer miljøvennlig og bedre trafikkopplæring.

Antall skadde og omkomne i trafikken er synkende, er likevel tallet for høyt. Hypotesen prosjektet bygger på er at disse tallene kan reduseres ytterligere ved å øke førerkompetansen ved bruk av simulator i føreropplæringen. Ved Nord universitet (NU) har simulator vært testet i utvalgte deler av opplæringen, og erfaringene tilsier at mer forskning vil bidra til bedre utbytte ved bruk av simulator. SitT-prosjektet er et praktisk og akademisk innovasjonsprosjekt hvor vi skal teste bruk av simulator på ulike treningssituasjoner og -elementer, og evaluere effekten av dette. Hovedfokus er på utvikling av et undervisningsopplegg som inkluderer simulatortrening i føreropplæring. Prosjektet har gjennom Nord universitet tilgang til ca 200 trafikklærerstudenter og ca 200 trafikkskoleelever, og vil gjennom komparative studier teste ulike aspekt av kjøreferdigheter hos en gruppe elever som har fått simulatortrening sammenlignet med en gruppe som ikke har fått det. For å få maksimalt utbytte av testingen vil det gjøres et erfaringsstudie i forkant av utvikling av software for å sikre hensiktsmessig utvalg av simuleringsscenarier. Det å innføre simulatortrening i føreropplæringen vil ha konsekvenser for trafikklærernes rolle og trafikklærerutdanningen ved universitet. Særlig må det fagdidaktiske utvikles for å tilpasses bruk av ny teknologi. Avslutningsvis vil det i prosjektet gjøres et mulighetsstudium om alternative forretningsmodeller og implementering ut over Trøndelag for å undersøke hvordan resultatene kan tas i bruk i større deler av landet. Samarbeidspartnerne prosjektet Simulatortrening i Trafikkopplæring (SitT) er: Nord universitet ved Trafikklærerutdanningen og NTNU Samfunnsforskning AS ved Studio Apertura.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder