Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Hvordan virker sanntidsdata inn på forbrukeratferd?

Alternativ tittel: Consumer behavior in the electricity market

Tildelt: kr 1,6 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

260863

Prosjektperiode:

2016 - 2021

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Doktorgradsarbeidet utforsker tre aspekter ved forbrukeratferd i kraftmarkedet: Bakgrunn: De neste ti årene vil vi se større variasjon i strømprisen. Elektrifisering av transportsektoren vil føre til større variasjoner i strømforbruk. Når alle elbilene blir ladet samtidig om ettermiddagen blir belastningen svært høy. DNV GL og Pöyry Management Consulting har i en rapport for NVE estimert kostnaden for oppgradering av nettet for disse dagene til omkring 11 mrd kroner. Hvis vi greier å forskyve ladingen til natten vil samfunnet slippe disse utgiftene. For å møte disse utfordringene innfører NVE en ny prismodell for nettleie, der forbruker betaler for effektbruk i stedet for totalt energiforbruk. For at kundene skal kunne tilpasse seg disse svingningene og effektprisingen kreves det at de får bedre innsikt i eget forbruk og muligheten til å regulere dette. For å bedre forstå forbrukernes respons på informasjon og fleksibilitet i møte med prisincentiver skal vi gjennomføre følgende 3 studier. Informasjon: Studie 1 utforsker effekten av bedre informasjon på forbrukernes prissensitivitet. Kan en app gjøre forbrukerne mer sensitive for svingninger i strømprisen? Forbrukerfleksibilitet: Studie 2 undersøker hvordan kraftforbrukeren reagerer på bedre måte og informere på og nye prismodeller. Ved å ta i bruk kunnskap fra sosialpsykologien vil vi lete etter nye måter å motivere til reduksjon og flytting av last. Sosial påvirkning: Studie 3 undersøker hvordan informasjon om naboers strømforbruk påvirker eget forbruk. Og i hvilken grad effekten av sosial påvirkning blir sterkere ved et sterkt prisincentiv, eller om priseincentivet tar ut hele fleksibiliteten hos sluttbruker, og slik svekker den additive effekten av sosial påvirkning.

-

Ringerikskraft ønsker å bedre forstå hvordan og hvorfor kundene endrer sitt forbruk av strøm og ønsker derfor å se på utvikling i ulike kundegruppers energiforbruk for å bruke dette i utvikling av nye produkter og tjenester innen energisektoren. På basis av AMS-plattformen vår og AMS-målere hos alle nettkunder lanserte Ringeriks-Kraft i mai 2015 sin kundeapp SMARTliv. Ca 3000 av strømkundene har lastet ned denne appen. Flere kunder ønsker sanntidsmåling, og noen av disse igjen styring og overvåking av enkeltkurser og komponenter i huset. Vi ønsker å studere effekten av sanntidsinformasjon på husholdningers strømforbruk og hvordan husholdningenes strømforbruk påvirkes av Ringeriks-Krafts mobilapplikasjoner, effektprising og styring av husholdningers strømforbruk. Analysen vil dekomponere virkningene av hvert enkelt tiltak («treatment») på husholdningers strømforbruksmønster og hvorledes ulike endringer i tjenestetilbudet virker sammen. Vi vil gjennomføre en serie randomiserte kontrollerte studier (RCT) der husholdningenes - målbare så vel som uobserverte -karakteristika balanseres på tvers av de ulike gruppene. Da gruppenes størrelse vil være relativt beskjedne innenfor dette prosjektet, vil det antagelig være nødvendig med stratifiserte utvalg. Vi ønsker også å undersøke effekten av sosial påvirkning fra venner og kollegaer på energiforbruk. Dette vil vi gjøre ved å utvikle en facebook-app slik at kundene kan sammenligne forbruket med de de ønsker. Dette vil gi en innvirkning på eget strømforbruk gjennom: - Et informasjonselement: bevisstgjøring av eget strømforbruk relatert til andre. - Et bevistgjøringselement der det faktum at du får tilbakemelding, og kanskje diskuterer strømforbruk med kollegaer på jobben vil føre til et mer bevisst forhold til strømmen du bruker - Et konkurranseelement, der mange sannsynligvis vil ønsker å være bedre enn naboen på energieffektivitet.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd