Tilbake til søkeresultatene

NOFIMA-FFL-NOFIMAS STRATEGISKE PROGRAMMER-FFL

Innovation as foundation for sustainable value creation in the food industry

Alternativ tittel: Innovation as foundation for sustainable value creation in the food industry

Tildelt: kr 22,6 mill.

Hovedmålet med InnoFood som strategisk forskningsprogram er å bidra til økt og bærekraftig vekst i næringsmiddelindustrien gjennom økt innovasjonsevne i verdikjeden for mat. Forskning resulterer i et sterkere praktisk og teoretisk fundament for innovasjon og ta økt digitalisering og raske endringer i markedet i betraktning. WP1 Innovasjon i norsk matnæring: Boken «Fra Innsikt til Effekt» ble lansert tidlig i 2017. Boken er hovedsakelig for den norske matbransjen og vi beskriver strategier for innovasjon som passer for et høykostnadsland som Norge basert på Nofimas prosjekter og erfaringer. Et kapittel er skrevet til boken «Det Nye Digitale Norge» utgitt av Norges Tekniske Vitenskapsakademi for bruk i norske skoler. Åpen innovasjon ? Forskning for å forstå åpen innovasjon i norsk cerealbransje har blitt utført gjennom bruk av kvantitative og kvalitative metoder, og har i denne perioden resultert i en vitenskapelig artikkel. I samme PhD undersøker man også hvordan regelverk (f.eks. EU?s Novel Food Regulation) påvirker innovasjon og åpenhet. Resultatene viser at dette regelverket øker kostnadene i innovasjonsprosessene og gir en «lukket» tilnærming til arbeidet. Forskere i Innofood deltok som kunnskapspartner i bransjeprosjekt «Matfloken» om økt bærekraft i matbransjen. En tilknyttet masteroppgave har vist økt åpenhet og samarbeid kan oppnås gjennom en fasilitert prosess og bruk av design thinking som verktøy. Design Thinking (DT) ? Vi anvender og studerer effekter av DT i forskningsprosjekter. Resultatene viser positive effekter i form av tverrfaglig samarbeid i prosjektene og økt innovasjonsfokus. Kunnskap om og bruk av DT og bruker-sentrerte innovasjonsmodeller og verktøy har blitt inkludert i flere prosjektsøknader i perioden (NFR, EU H2020). Forskere i InnoFood har i samarbeidet med NMBU Handelshøyskolen utviklet et Masterkurs innen Design Thinking. Innovasjon i små bedrifter ? en doktorgradsstipendiat tilknyttet InnoFood startet i 2018 og tema for PhD?en er «Rollen av småskalaprodusenter for innovasjon in norsk matnæring». Arbeidet bygger bla på intervjuer og data fra småskalaprodusenter som ble innhentet siste år gjennom samarbeid med masterstudenter fra NMBU, Handelshøyskolen. Flere publikasjoner er under arbeid. Forbrukerinvolvering ? Vi utvikler metoder for å oppnå en mer brukerorientert innovasjonsprosess. Hvordan involvere eldre på en god måte i innovasjonsprosesser blir studert og kunnskap om eldres matvaner blir etablert. Ved bruk av en kvalitativ tilnærming ser vi på forholdene mellom teori og empiri. Også her benyttes DT som verktøy. I denne perioden har vi, basert på innsiktene fra fokusgrupper utformet 26 fremtidsbilder. Vi kobler også forbrukerholdninger og verdisyn med data for forbrukeres matvalg. WP2 Bærekraft som innovasjonsdriver: Ny PostDoc startet i 2018 og forsker på å ?Forstå hvordan bærekraft påvirker innovasjon i næringsmiddelindustrien». Litteraturstudie og dokumentanalyse er avsluttet og rapport foreligger. I samarbeid med prosjektet NYBE og FoodMicroPack er laget en litteraturoversikt med utgangspunkt i «innovasjon, økologi, emballering og bærekraft». Litteraturstudium og bransjeintervjuer viser at arbeid med bærekraft ble mer og mer systematisert i næringen siden 2016. Vi finner indikasjoner at bærekraft er en drivkraft for innovasjon. En rapport er publisert, vitenskaplig publikasjon under arbeid. WP3 Heterogene Nettverk: Tidligere rapporterte resultater fra eksperimentarium basert på 44 fremtidsbilder beskriver mulighetsrommet på verdiskaping av norske restråvare i 8 korte historier. Disse har blitt tatt videre til flere av de strategiske programmene for videre arbeid i forsking og søknader. En stipendiat tilknyttet veiledning i InnoFood disputerte i 2018 på «Kontekstualisering av individuell absorptiv kapasitet: virksomhetsaktiviteter på innovasjon og individuelle evner for ny kunnskap og innovasjon» som viser hvilken rolle individer spiller for å pådrive innovasjon. WP4 Disseminering og brukerinvolvering: InnoFood er aktive i brukerrettet formidling mot matindustrien med oppslag i fagblad, konferanser, seminarer og massemedia. Boken «Fra innsikt til effekt» ble lansert og flere hundre eksemplarer ble delt ut eller bestilt fra målgruppen. Vi holdt flere foredrag og seminarer rundt innholdet av boken og formidlet «best practices». Industrioppstartsseminar, referansegruppemøte og flere fagseminarer ble holdt mellom 2017 og 2020. Brukerinvolvering skjer gjennom innovasjonsworkshops, experimentarium, intervjuer etc. Nye kreative metoder for kommunikasjon av forskingsresultater ble utviklet og brukt (film, utstilling og interaksjon/samskaping). I rapporteringsperioden har det blitt publisert 90 fagforedag 114 medieinnslag, 22 vitenskapelige artikler, 20 konferansepapere, og 5 masteroppgaver.

Kunnskapsplattformen bidrar til økt verdiskaping og bedre transdisiplinære samarbeidsprosesser (inkl. RRI). Dette førte til nytt samarbeid med bedrifter og akademia og flere nye prosjekter. Utnyttelse av Big Data som kilde for innovasjon og utvikling av analytiske metoder brukes i innovasjonsarbeid og effektiviserer PU- og innovasjon. Forståelse rundt bærekraft som innovasjonsdriver førte til en tydeligere definisjon av bærekraft i bransjen og gir mulighet for nye innovasjonsaktiviteter. Arbeid med heterogene nettverk førte til bedre samarbeid. Vi har brukt design thinking, prototyping og fremtidsscenarioer i forsknings- og industriprosjekter. Forskning på forskjellen mellom akademia og industri og en brobygging mellom disse førte til bedre overføring og implementering av forskningsresultater. Vi har utviklet og testet nye måter for brukerinvolvering og kommunikasjon, f.eks. involvering av barn i innovasjonsprosesser, filmer, og oppevelsebaserte arrangementer for kunnskapsdeling.

The main objective of the InnoFood strategic research program is to contribute to increased and sustainable growth in the food industry through increased innovativeness in the food value chain. Research will result in a stronger practical and theoretical foundation for innovation taking the increased digitization and rapid market changes into account. Innovation models and tools will be evaluated and developed applying a consumer centric perspective according to the industry context. We will utilize Big Data as source for innovation ideas and develop analytical methods for idea evaluation. We will work with existing and new heterogeneous networks to understand interaction and knowledge transfer and utilize the findings for improved collaboration to create innovations. This research program is complimentary to the other strategic research programs at Nofima, research cases will be shared, and relevant innovation competencies will be transferred. With our research, we will address the food industry's need for more innovation to keep up with a rapidly changing competitive environment. Despite this recognized need, R&D investment is comparably low in the food and drink industry: 2.2% vs. 5.1 % in the entire Norwegian industry (NILF 2014). A traditional focus on new products despite a very high product failure rate within the first year after launch is requiring more attention to actual consumer needs and new dimensions of value creation. Furthermore, the role of SMEs and local food producers becomes increasingly important, and there is political focus to increase market size of local food, which requires innovation and which we aim to support through facilitating SME collaboration.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

NOFIMA-FFL-NOFIMAS STRATEGISKE PROGRAMMER-FFL

Finansieringskilder