Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Utvikling av mer presise metoder for estimering av bevegelsesinduserte vindkrefter på brukonstruksjoner

Alternativ tittel: Development of precise methods for motion induced wind forces on long span bridges

Tildelt: kr 1,6 mill.

Prosjektnummer:

263483

Prosjektperiode:

2016 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Bruer med ultra-lange spenn begrenses av de aerodynamiske egenskapene. Det er derfor stort fokus på å forbedre disse egenskapene, med blant annet å bruke doble - eller triple brukasser istedenfor en stor brukasse. Disse kassene har en annen oppførsel med tanke på ikke-linearitet, som både krever mer kunnskap, nye testmetoder og nye matematiske modeller for å modellere effekten av den endrede aerodynamiske oppførselen. Arbeidet omfatter bruk av en state-of-the-art testrig for å identifisere ikke-lineære sammenhenger mellom bruas bevegelse og endringer i last, samt modellering av disse. Det har per nå blitt utarbeidet en rekke konferanse-artikler samt to journal artikler i dette prosjektet.

-

Det er ikke mulig å modellere vinden med deterministiske metoder siden vindkastene er uregelmessige. Dette betyr at en må karakterisere vindfeltets egenskaper ved hjelp av statistiske metoder. Det første trinnet i en responsanalyse er derfor å bestemme de statistiske egenskapene til vindfeltet. Det neste trinnet er å benytte en aerodynamisk overføringsfunksjon for å bestemme de statistiske egenskapene til vindlastene. Vindlasten kan deles inn i en tidsinvariant del som skyldes middelvinden og en tidsvarierende del som skyldes turbulens i vindfeltet, virvelavløsninger og bevegelsen til konstruksjonen. Det eksisterer veletablert teori som beskriver alle lastene som er nevnt ovenfor, men disse modellene er ingeniørtilnærminger som representerer en sterk idealisering av den kompliserte interaksjonen mellom luftstrømmen og konstruksjonen. Dette prosjektet tar sikte på å utvikle nye modeller for beregning av vindindusert dynamisk respons av slanke brokonstruksjoner. Det vil bli rettet et spesielt fokus på laster forårsaket av turbulens i vindfeltet og de bevegelsesinduserte kreftene. Det vil bli utviklet nye mer nøyaktige modeller for vindlastene og det tas sikte på å utvikle metodikk der en kjører vindtunneltester og utfører beregninger av den vindinduserte dynamiske responsen slik at en karakteriserer de aerodynamiske egenskapene til tverrsnittet ved å bruke en bevegelse som er så nært opp til den virkelige bevegelsen til brua som mulig. Vi mener at dette prosjektet vil bidra sterkt til at en får et bedre dokumentert sikkerhetsnivå for den aktuelle konstruksjonen og at en klarer å få til et mer konkurransedyktig design.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd