Tilbake til søkeresultatene

EUROSTARS-EUROSTARS

E!10532 +/- 45° Tape Weaving Technology for cost effective Carbon Fiber Reinforced Plastic Manufacturing

Alternativ tittel: +/- 45° band-vevningsteknologi for kostnadseffektiv karbonfiber-forsterket plasttilvirkning

Tildelt: kr 4,7 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

263906

Prosjektperiode:

2016 - 2019

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Samarbeidsland:

Vektreduksjon og kostnadseffektive lettvekts- løsninger og materialer for bruk i fly og biler har vært og vil alltid være aktuelt. I historisk perspektiv har vi sett mest lettvektsutvikling innen metaller (høyholdfaste stål, aluminium etc.), men bransjen har nådd et punkt der det er vanskelig å drive utviklingen for lette materialer videre uten å introdusere for store kostnader. Kompositter og karbonfiberarmert plast (CFRP) blir da i stedet et interessant alternativ. Fremdeles er kostnad et stort problem for at fly- og bilindustrien skal begynne å ta i bruk CFRP. Det finnes derfor et stort behov for innovasjon i hele verdikjeden (Fiberproduksjon -> Konvertering/Veving -> CFRP tilvirkning -> OEM -> Kunde), for å få mer kostnadseffektive og stabile prosess- og tilvirkningsteknologier som er tilpasset volumproduksjon. Dersom man gjennom innovasjon kan oppnå mer kostnadseffektiv CFRP- tilvirkning, kommer dette til å lede til en betydelig økt bruk av CFRP, hvilket i sin tid vil lede til lettere og mer miljøvennlige biler og fly. For å oppnå dette er en løsning å gå bort i fra tradisjonelle konverteringsteknikker og istedet begynne å bruke Spread Tow Fabric (STF) i 0/90° og +/- 45° retning. Sammenliknet med tradisjonelle karbonfiber konverteringsteknikker har Spread Tow Fabric en positiv kostnads- og ytelseseffekt ved produksjon av karbonfiber, konvertering og kompositt-tilvirkning. Sammen med hovedpartner Oxeon AB har det i løpet av prosjektperioden blitt utviklet en ny vevingsteknologi for kontinuerlig produksjon av et helt nytt STF materiale med fiber orientert i +/- 45 graders vinkler. Målet med et slikt materiale er å oppnå 20% vekt- og 35% kostnadsbesparelse som derved muliggjør tilvekst innen volummarkeder for karbonfiber komposittprodukter. Målet for dette utviklingsprosjektet er oppfylt, et maskinkonsept har blitt utviklet, og tester har vist at oppsatte mål for ytelse, vekt, kostnad og kvalitet kan oppnås for alle ledd i verdikjeden. Produsenter av volumprodukter for f.eks. fly- og bilindustrien kan med de nye materialene redusere vekten på sine produkter. Dette vil føre til mindre energiforbruk og dermed redusert påvirkning på miljøet.

The result of the project is a verified, new weaving machine technology concept for the manufacture of Spread Tow Carbon Fabric materials at +/-45 degree angles as well as verified methods for impregnating the material and manufacturing of composite products.

The X-Weaving project objective and expected outcome is to develop a new weaving technology to continuously produce a new material, Spread Tow Carbon Fabrics (STF), with fibers oriented in +/-45° angles. A spread tow carbon fabric is a lightweight material that together with plastic is used to produce carbon reinforced plastics (CFRP). CFRP is an advanced material used to reduce weight in cars and aircrafts and thereby save energy and subsequently reduce emissions and the environmental impact. The project goal is to: - Develop, design and install a pilot line to demonstrate a +/-45° Tape Weaving Technology at a commercial level. - Establish a supply chain for the +/-45° Tape Weaving Technology - Produce a new material: +/-45° STF - Validate if it is possible to make CFRP manufacturing 35% more cost effective by using +/-45° STF - Validate if it is possible achieve 20% weight savings, compared to existing solution, by using +/-45° STF in aerospace and automotive application Oxeon AB in Sweden is the main participant and Fimtech AS will be the partner participant.

Budsjettformål:

EUROSTARS-EUROSTARS