Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Ny metodikk for utvikling av fartøyspesifikke simuleringsmodeller

Alternativ tittel: New methodology for development of ship specific simulator models

Tildelt: kr 0,12 mill.

Prosjektet vil bygge opp en samarbeidsgruppe som skal studere operasjonsegenskaper og operasjonsgrenser for forskningsfartøyet "Kronprins Haakon". Samarbeidsgruppen skal spesifisere innhold i et hovedprosjekt som generisk skal utarbeide forslag til retningslinjer for utvikling, verifisering og validering av fartøyspesifikke manøvermodeller. Det kan være aktuelt å gå inn på krav til modellkvalitet i forbindelse med sertifisering av forskjellige typer maritime simulatorer. For å konkretisere arbeidet er det foreslått å bruke det nye arktiske forskningsfartøyet "Kronprins Haakon" som et casefartøy.

Hovedmålet for prosjektet en søker å etablere er å etablere og prøve ut en effektiv metodikk for å utarbeide, verifisere og validere tidsplanmodeller for simulering av forskjellige typer fartøysmanøvre for et spesifikt skip. Anvendelse av simulatormodeller i design, uttesting av kritiske operasjoner og utvikling av operasjonsprosedyrer samt for opplæring/trening av skipspersonell er stigende. Kongsberg er en verdensledende leverandør av skipssimulatorer og arbeider kontinuerlig med forbedring av sin produksjon av fartøyspesifikke simulatormodeller. I forprosjektet skal en definere og beskrive tema som skal bearbeides i hovedprosjektet hvor en vil analysere hvordan tilgjengelige designdata og modelltestresultater kan anvendes for å utarbeide en første versjon av en simuleringsmodell for et spesifikt skip. Videre vil en gå gjennom eksisterende standarder og retningslinjer for overleveringsprøver og dokumentasjon av fartøys manøveregenskaper når skip forlater verft. Sammen med erfarne navigatører vil en videre utarbeide forslag til tester som kan knyttes opp mot aktuelle operasjonelle utfordringer for spesifikke skip. Resultater fra slike tester vil bli brukt til å forbedre fartøyspesifikke simuleringsmodeller. Usikkerheter i modeller vil bli studert med utgangpunkt i eksisterende standarder og retningslinjer (ISO og ITTC) for vurdering av usikkerheter i målinger (skalamodeller og virkelige skip). Hovedprosjektet vil også se på sammenheng mellom bruksområde for en simuleringsmodell og krav til modellnøyaktighet. I hovedprosjektet ser en for seg at det velges ut et eller flere caseskip hvor det vil være gode muligheter for å gjennomføre feltforsøk under forskjellige værforhold. Et mulig caseskip er det nye norske arktiske forskningsfartøyet "Kronprins Haakon" som er under bygging i Italia og som kommer for videre utrustning ved Langstein høsten 2017. Andre caseskip vil bli diskutert som en del av forprosjektet.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2