Tilbake til søkeresultatene

MILJØFORSK-Miljøforskning for en grønn samfunnsomstilling

High Resolution Air Quality Information for Policy

Alternativ tittel: Finskala informasjon om luftkvalitet for beslutningstakere

Tildelt: kr 7,0 mill.

Mangel på pålitelig informasjon om konsentrasjoner av luftforurensning og befolkningens eksponering for dårlig luft er et hinder for gode vurderinger av effekter av luftforurensning og for planlegging og implementering av gjennomførbare og effektive tiltak. AirQuip prosjektet har utviklet et nytt beregningsverktøy, uEMEP ('urban EMEP'), som bruker detaljerte data om meteorologiske forhold, lokale utslippskilder, og en avansert luftkvalitetsmodell (EMEP-modellen) til å lage landsdekkende kart over luftforurensning på fin skala (ned til 50m oppløsning). Inngangsdata om langtransportert luftforurensning hentes daglig fra Copernicus atmosfæretjenesten (https://atmosphere.copernicus.eu). uEMEP ligger til grunn for en operasjonell varslingstjeneste for luftkvalitet i hele Norge (https://luftkvalitet.miljostatus.no) som ble etablert i 2018 og formelt lansert i januar 2019 og som mange norske kommuner har tatt i bruk. Siden høsten vises varslene også på YR (https://www.yr.no/nb) som driftes av Meteorologisk institutt (MET) og NRK, og som har svært mange brukere i den norske befolkningen. I tillegg brukes uEMEP i en ny fagbrukertjeneste (https://www.miljodirektoratet.no/luftkvalitet-fagbruker) som analyserer luftforurensing over lengre perioder tilbake i tid og gir informasjon om overskridelser av grenseverdier, bidrag fra ulike forurensningskilder, og om befolkningseksponering. Dette er nyttig informasjon som kan legges til grunn for politikkutforming, arealplanlegging, osv. I 2019 gjennomførte AirQuip en grundig evaluering av uEMEP mot observasjonsdata, for den første vintersesongen med operasjonelle varsler (2018/2019) og for en rekjøring flere år tilbake i tid (2016-2019). Modellen treffer bra i de fleste tilfeller, men med noen avvik særlig ved høye partikkelkonsentrasjoner som skyldes veistøv, og for NO2 i kalde vinterperioder når utslipp fra veitrafikk er underestimert. Når det gjelder beregning av eksponering for dårlig luft så gir uEMEP høyere presisjon enn vanlige regionale modeller på grov oppløsning. I løpet av AirQuip fikk Miljødirektoratet i oppdrag å oppdatere kunnskapsgrunnlaget for grenseverdier for svevestøv og å foreslå eventuelle nødvendige endringer i disse. MET har brukt uEMEP for å kartlegge eksponering av befolkning over hele Norge og for å utføre en rekke scenarieberegninger for å utrede hvordan de nye grenseverdiene kan oppnås. Resultatene har videre blitt brukt av Folkehelseinstituttet til å beregne mulige helsegevinster. Som et formidlings- og promoteringstiltak for uEMEP ble det i 2018 og 2019 i regi av AirQuip arrangert faglige seminarer for alle norske kommuner for å gi en innføring i varslingstjenesten, for å høre om brukererfaringer, og for å få forbedret inngangsdata fra kommunene (lokale utslippskilder, rutiner for rengjøring og salting, fartsgrenser, omkjøringer, bruk av piggdekk, osv.). Lokal kunnskap er essensiell for å øke kvaliteten av uEMEP ytterligere. Som en del av AirQuip har Norsk regnesentral i løpet av 2018 og 2019 utviklet en algoritme for å detektere biler fra fly- og satellittbilder. Denne skulle brukes til å forbedre inngangsdata for trafikkvolum og utslippsdata fra veitrafikk. Det har imidlertid vist seg å være en utfordring at parkerte kjøretøy langs veien er relativt like kjøretøy som er i bevegelse når en ser på stillbilder fra luften. Dette fører til en ukorrekt forskyvning av trafikkfordelingen til boligområder og smågater i byen der parkering langs gatene er tillatt. Inntil videre brukes derfor NVDB (Norsk veidatabase) som mål for hvor mange biler som er på veien og genererer utslipp. I samarbeid med de kinesiske partnerne i AirQuip har uEMEP blitt tilpasset bruken i kinesiske byer og provinser som sliter med dårlig luftkvalitet. Jinan Universitetet arrangerte i februar 2019 en to-dagers workshop der uEMEP ble introdusert for lokale institusjoner som jobber med overvåkning av luftkvalitet som for eksempel Guangzhou Environmental Monitoring Center. Det har dessuten blitt gjennomført beregninger for Kina med nye og forbedrete utslippsdata levert av Tsinghua Universitetet gjennom AirQuip (geografisk beliggenhet av punktkilder, data for veitrafikk, tidsvariasjon i utslipp i Kina, etc.). Vi har videreført de daglige luftkvalitets varslinger regionalt for hele Kina som opprinnelig ble utviklet av EU-prosjektet Panda. EMEP-modellen er en av flere modeller som bidrar der (http://www.marcopolo-panda.eu/forecast). Så langt gir ikke EMEP-modellen like gode resultater i Kina som i Europa, men det har blitt gjort fremskritt siden 2018, særlig når det gjelder data for arealbruk og lokale utslippsdata. Arbeidet med å gjøre uEMEP enda mer brukervennlig fortsetter, slik at det kan tas i bruk også andre steder enn i Norge og Kina, som for eksempel i Nederland og i deler av Sør-Amerika, hvor verktøyet allerede har blitt testet.

AirQuip har utviklet beregningsverktøyet uEMEP som ligger til grunn for den nye operasjonelle og åpent tilgjengelige varslingstjenesten for luftkvalitet i hele Norge. Varsling av luftkvalitet øker bevisstheten om problemet blant befolkningen og hjelper beslutningstakere til å vurdere og iverksette tiltak på kort sikt. Brukerne av varslingstjenesten, særlig i risikogrupper, kan tilpasse sin adferd når høy forurensning varsles. Med sin høye romlige oppløsning gir uEMEP forbedret kunnskap om hvor stor del av befolkningen er utsatt for høy luftforurensning, og dermed gi nyttig inngangsdata til helsekonsekvensutredelser, arealplanlegging, osv. Scenarieberegninger hjelper beslutningstakere til å vurdere langsiktige tiltak mot luftforurensning og kan i tillegg brukes til å estimere kostnader og nytteeffekter, for eksempel av nye grenseverdier. Når det gjelder det etablerte samarbeidet med Kina så vil det fortsette utover AirQuip, og på sikt vil samme nytteverdier også gjelde der.

Air pollution has received considerable attention in recent years, especially in China as a result of rapid economic growth, but also in Norway, in particular during winter time. And yet, reliable scientific information on air pollution on local scales remains a limiting factor in accurate population exposure calculations, health impact assessment and air quality policy support. Regional scale data lack the necessary spatial resolution, while local scale data are limitted in coverage and do not capture long-range transported air pollution correctly. AIRQUIP will bridge the gap between regional and local scales by developing a novel downscaling method that relies on a state-of-the-art regional air quality modeling and the acquisition of proxy data on local scales, from high-resolution satellite images and other available sources. AIRQUIP will build on the experience from the European CAMS and PANDA projects, which have been providing operational regional air quality forecasts for Europe and China, respectively. Output from these projects will be downscaled to the local scale for all of Norway and for selected megacities in China frequently hit by severe air pollution. AIRQUIP will benefit from collaboration with partners in China who possess considerable expertise in acquisition of local data and in air pollution modelling. The downscaling method to be developed in AIRQUIP will be equally applicable in all countries where the necessary proxy data are available, notably in Europe. Dissemination of local scale air pollution data will occur through various channels (web pages, reports, workshops), both in Norway and in China. Particular attention will be given to experts on health impact, who require high resolution population exposure data, that will be provided by AIRQUIP. The project will also simulate exposure for future scenarios assuming different sets of emission reduction measures, in order to advise air quality policy makers on short and long time scales.

Budsjettformål:

MILJØFORSK-Miljøforskning for en grønn samfunnsomstilling