I Norge er det et politisk mål at fremtidig vekst i urban mobilitet skal tas i form av bærekraftige transportformer som gåing, sykling eller offentlig transport. Formålet med InDeVNo-prosjektet er å utvikle nye metoder for å bistå planleggere og myndigheter i å utforme transportsystemet slik at mer gåing og sykling ikke skal føre til flere ulykker. Prosjektet har vært en del av EU-prosjektet «In-Depth Understanding of Accident Causation for Vulnerable Road Users» (InDeV).
I prosjektet har vi gjennomført videoregisteringer og konfliktanalyser av tre kryss i Oslo. Dette inngår som en del av en større analyse der også tilsvarende kryss i Barcelona, Warszawa, Antwerpen, Eindhoven, Malmö og Aalborg inngår. Vi har også innhentet ulykkesdata fra over 50 kryss i Oslo som inngår i en større ulykkesanalyse i InDeV. Basert på data for skader blant fotgjengere og syklister i Oslo, innsamlet ved Oslo skadelegevakt har vi gjennomført analyser av underrapportering, risiko og kostnader ved skader blant myke trafikanter. Disse analysene har også inngått som en del av EU-prosjektet InDeV.
InDeV ble ferdigstilt i oktober 2018, og som en del av prosjektet er det laget en håndbok for beslutningstakere for å analysere trafikksikkerheten for myke trafikanter ved hjelp av video og konfliktregistreringer: ?How to analyse accident causation? A handbook with focus on vulnerable road users?.
Prosjektets virkninger og effekter kan deles i tre:
1. Prosjektet har bidratt til videreutviklingen av konfliktanalyser i trafikk. Dette er en metodikk som får stadig økende aktualitet siden faktiske ulykker forekommer sjelden i de fleste kryss. Det er krevende å finne gode objektive indikatorer på konflikter når fotgjengere og syklister er involvert. Prosjektet har gitt nyttige bidrag i den videre metodeutviklingen på dette området, og danner et viktig grunnlag for videre forskning.
2. Prosjektet har gitt oss muligheter for å revidere skadekostnadstallene for fotgjengere og syklister gjennom data som er innhentet ved Oslo legevakt. Dette er data som tidligere ikke har vært kjent. Dette er viktige analyser som er av vesentlig betydning i et større helseregnskap knyttet til bruk av sykkel og gange.
3.Gjennom prosjektet har vi fått nye og viktig kunnskap om mekanismene bak «Safety-in-numbers»-effekten.
The proposal for InDeVNo is for funding for TØI to be associated partner in the Consortium Agreement of the existing EU project «In-Depth Understanding of Accident Causation for Vulnerable Road Users» (InDeV), co-ordinated by Lund University Sweden).
A political goal is that future growth in urban mobility should be by sustainable transport modes (walking, cycling, public transport). The InDevNo project will develop new technologies and methodologies to help city planners design the city transport system to allow for growth in sustainable transport without jeopardizing people's safety and quality of life in urban areas.
The main objective of InDeVNo, as of InDev, is to develop a toolbox for in-depth analysis of accident causation for Vulnerable Road Users (VRU) based on the use of accident surrogates (conflicts/near-misses). The project will improve registration methodologies to better cover road user interactions including VRUs by developing new monitoring and automated analysis techniques for road traffic video data. The InDeV toolbox will provide a solid basis for designing urban areas and developing preventive countermeasures for VRUs. The project will also offer a better input for socio-economic cost calculations of VRU accidents.
TØI has put together a competent team of researchers matching the expertise of the InDeV consortium. Important stakeholders, the Municipality of Oslo and the Norwegian Public Roads Administration, are included as partners to advice on the selection of study sites, and to be included in the Advisory Board of InDeV. Results will be disseminated to the research communities, key policy actors and to a broader audience so to ensure the benefits of the toolbox in a Norwegian setting.
The project has a clear focus on VRUs and to improve urban transport design. It will contribute to providing sustainable solutions for the transport in general, as well as to the specific request in the call for projects aiding the "green shift".