Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Digital service innovation through open innovation strategies

Alternativ tittel: Digital service innovasjon gjennom åpne innovasjonsstrategier

Tildelt: kr 1,8 mill.

Nasjonalt og internasjonalt næringsliv er nå inne i et sterkt digitalt skifte, og flere teknologi- og industribarrierer er i ferd med å falle. Denne utviklingen medfører et stadig økende press på etablerte aktører til å akselerere innovasjonstakten og søke nye forretningsmodeller for fremtiden. Med organisasjonsoppsett som i stor grad er optimalisert for effektiv leveranse på de eksisterende forretningsmodeller er det mange bedrifter som nå kjenner begrensinger i sin evne til å finne veien videre. Dette er en situasjon som nå krever ny kompetanse og nye verktøy for å skape fremtidens suksesshistorier. Forskning har ennå ikke avdekket tilstrekkelig til å kunne etablere et komplett bilde av hvordan forretningsmodell-innovasjon sikres i etablerte bedrifter. Selv om dette området i de siste årene har fått økende fokus, mangler det fremdeles et rammeverk som hjelper ledere å avgjøre hvordan man legger til rette for slik innovasjon. Derfor har dette forskningsprosjektet fokusert på hvordan å lykkes med å skape innovative forretningsmodeller som del av bedriftenes innsats med å utnytte det skiftende forretningsmiljø de befinner seg i. Sammendrag: Målet med dette doktorgradsarbeidet var todelt: (1) å forstå hva som påvirker prosesser for forretningsmodell-innovasjon i etablerte bedrifter. (2) å finne mekanismer for hvordan å lykkes med å innovere etablerte forretningsmodeller. Funnene i oppgaven har bidratt til en styrket forståelse av forretningsmodell-innovasjon i etablerte virksomheter. Dette har fått en stadig økende aktualitet som suksess-driver på grunn av de sterke skift som skjer innen mange bransjer.

«PhD prosjektet har gjennom flere empiriske studier tilført ny kunnskap til Sbanken, Norsk næringsliv, og forskning. Kunnskapen er knyttet til etablerte bedrifter sin evne til å identifisere og gjennomføre forretningsmodell-innovasjon. Dette er en type innovasjon som fundamentalt endrer måten bedrifter skaper, fanger og leverer verdi til sine kunder. Evne til forretningsmodellinnovasjon er sentral for at bedrifter skal kunne vedlikeholde eller styrke sin konkurransekraft i dagens dynamiske omgivelser, undersøkelser viser at Norske bedrifter sliter med dette. Med dette som motivasjon har prosjektet avdekket flere sentrale drivere knyttet til å bygge evne for forretningsmodellinnovasjon gjennom aktiv bruk av organisasjonsstrukturer, ledergrupper, og eksterne samarbeid. Når denne nye innsikten tas i bruk, vil etablerte bedrifter i Norsk næringsliv kunne få en styrket posisjon som kan gi utslag i økt verdiskaping, lønnsomhet, og sysselsetting på tvers av bransjer og geografi i Norge.»

Motivation and research gaps As the era of the big digital shift continues, and more technology and industry barriers fall, there will be an ever increasing pressure to accelerate the rate of innovation and seek new business models. Because of slim organizations and strong focus on cost effective delivery in the existing business models, many smaller businesses may be limited in their ability to find the way forward on their own (the 'liability of smallness'). They are in a position where collaboration with external partners is an important tool in order to innovate successfully, but studies are not yet revealing the creative use of open innovation that many innovating smaller companies around the globe are implementing. Much of the empirical studies have, however, targeted large multinational companies, while the study of open innovation in smaller businesses has been more limited. Even if the area of open innovation strategy and service innovation has had considerable focus there are still missing an integrated framework that helps managers decide when and how to deploy which open innovation practices. This includes what is the best way to capture value in collaborative networks, especially when formal protection methods are less feasible, e.g., with service innovations or smaller firms. Studies also show that companies wishing to engage in open innovation must to some degree re-organize their business models to accommodate their open innovation strategies. This includes the governance mechanisms and organizational practices that influence the integration of external knowledge. Still little is known about how companies need to design their business models to match different open innovation strategies. Research questions: -How can open innovation strategies give medium sized digital services providers increased innovation capacity -How business model flexibility is a prerequisite for successful open innovation Questions to be finalized early in the Project.

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd