Tilbake til søkeresultatene

MARINFORSK-Marine ressurser og miljø

Optimal kjøling av pelagisk fisk

Alternativ tittel: Chilling of pelagic fish

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektnummer:

269253

Prosjektperiode:

2017 - 2020

Geografi:

Den overordnede ideen var å forbedre kjølingen av pelagisk fisk i to store lagringstanker ombord i ringnot/tråler Selvåg Senior. Fra resultatene av dette har det blitt trukket noen generelle konklusjoner til nytte for hele næringen. I dag er det stor variasjon i hvordan kjølesystemene ombord i pelagisk flåte er bygd og driftes. I 2018 ble det installert et sanntids målesystem for temperatur og massestrøms overvåkning i to identiske tanker om bord. Med dette var det mulig til enhver tid å ha oversikt over temperaturforholdene i tankene. I tillegg har det blitt gjennomført en ombygging av utløpsmulighetene i en av tankene. Resultatene fra ulike kolmulelaster med forskjellig strømning har vist at det er mulig å forbedre kjølingen slik at lasten hadde en fisketemperatur på 2 °C eller lavere ved lossing. Det har vært gjennomført arbeid med å utvikle en reguleringsmodell for kjøleanlegget slik at kapasiteten på kjøleanlegget utnyttes ved nedkjøling av hele lasten. Simuleringer med reguleringsmodellen er sammenlignet med resultater fra tokt og viser god overenstemmelse. CFD-simuleringer av dagens tanker i Selvåg Senior har vært brukt til å se på ulike løsninger som vil kunne forbedre sirkulasjonen i tankene. Resultatene viser at for RSW-tanker bør innløpsvann fra innløpsrør nært bunn bør rettes nedover for god gjennomstrømming (og kjøling) nært bunn, i tillegg til jevnere hastighetsfordeling i horisontale tverrsnitt i område over innløpsrør. For å unngå store hastighetsvariasjoner i øvre del av tank bør utløp spres over tverrsnitt, f.eks. gjennom å koble system av utløpsrør sammen med sigar. En avrunding i overgang mellom bunn og langsidevegg bør legges inn for økt gjennomstrømming og kjøleeffekt langs langsidevegg nært bunn For design av to tanker med ulik størrelse fås lignende strømningsforhold inne i tank når volumstrøm skaleres med forhold mellom horisontalt tverrsnittareal for tankene. Resultater fra prosjekt er blitt presentert i Tekfisk, prosjektet er presentert ved WEFTA 2018 i Lisboa, et manuskript er publisert under den internasjonale kjølekongressen i Montreal høsten 2019, en Key Note presentasjon under ICCC 2020 i Nantes, Frankrike, og et journal paper har blitt sendt til Journal of Refrigeration i 2020.

Resultatene fra prosjekt har gjort leverandørene Cflow, Øyangen og Skipsteknisk mer attraktive i konkurranse med utenlandske konkurrenter. Resultater fra dette prosjektet kan bidra til verdiskaping hos leverandører og deltakende rederier gjennom: -Nye løsninger for kjølevannfordeling til tanker og drift av disse -Optimalisering av kvaliteten på fangsten fram til levering. -Optimalisering av energibruk. -Bedre utnyttelse av lastekapasitet. Selvåg Senior har, som deltakende båt, først fått tilgang på nyvinningene fra dette prosjektet. Gjennom bedre kjøling kan man få bedre kvalitet på landet fangst samtidig som man får mer tid på seg for å fylle fiskekvoten. Det har gitt verdifull kunnskap i forbindelse med planlegging av ny båt.

Den overordnede idéen er å forbedre kjølingen av pelagisk fisk i to store lagringstanker ombord i tråleren Selvåg Senior. Fra resultatene av dette skal generelle konklusjoner trekkes som kan være til nytte for hele næringen. I dag er det stor variasjon av hvordan kjølesystemene ombord i pelagiske fiskebåter er bygd opp og driftes. Målet med prosjektet er å øke kompetansen på kjøling av pelagisk fisk ombord i fiskefartøy. I prosjektet vil man komme frem til teknologi, utstyr og metoder som sikrer jevnere kjøling enn det man i gjennomsnitt har i tråleren Selvåg Senior og to av dennes kjøletanker. Tankene gir i dag ikke jevn nok kjøling av lasten og man vil derfor teste ut løsninger som kan forbedre dette. Den ene tanken skal bygges om og den andre skal brukes som referanse. Cflow Fish Handling AS er en leverandør av nøkkelferdige totalløsninger for fiskehåndtering. De leverer mye utstyr til den pelagiske fiskeflåte. Gjennom dette prosjektet vil man forbedre systemer for kjøling ombord slik at man har kontroll på lasten fra den kommer ombord til den losses i land. Gjennom numeriske simuleringer og påfølgende feltmålinger ombord vil man kvalitetssikre de strømningstekniske løsninger slik at skipper ombord til enhver tid har kontroll på temperatur og mengde ombord. Cflow, Øyangen og Skipsteknisk vil gjennom dette prosjektet kunne designe RSW tanker som har optimal utforming med tanke på god strømningsteknisk løsning samtidig som er tilpasset skrogform og plassutnyttelse. Prosjektet vil også gi designkriterier for formgiving av innløp, utløp, samt utvikling av reguleringsteknikk og overvåking/måleteknologi. Sørheim Holding eier båten Selvåg Senior som er partner i prosjekt og vil bli brukt som utviklingsfartøy i dette prosjekt. Rederiet vil få førstehånds kunnskap og utstyr for å forbedre sirkulasjon og kjøling i sine tanker. Libas AS, som er eid av Liegruppen, vil også delta i prosjektet og få tilgang på resultatene i prosjektet.

Budsjettformål:

MARINFORSK-Marine ressurser og miljø