Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Hybrid Operations in Maritime Environments

Alternativ tittel: Hybride operasjoner i maritime miljø

Tildelt: kr 9,1 mill.

Det er gjort analyse av bildedata fra maritime UAV-operasjoner med resultater knyttet til overvåking av havoverflate er publisert. Det meste av forskningsaktiviteten ved NTNU har vært knyttet til utvikling av nye metoder som kan utnytte Radionor sitt radiokommunikasjonssystem for posisjonering uten GPS. Det er gjennomført innsamling av data, utvikling av algoritmer for estimering, og sanntids implementasjon av en navigasjonsløsning som proof-of-concept. Dette er utviklet videre i retning av en prototype og ytterligere flytester. Det er utviklet metoder og algoritmer for å integrere posisjoneringsdata fra Radionor?s Phased Array radioantennesystem med treghetsnavigasjon og barometrisk høydemålinger. Det er gjennomført en rekke UAV tester med multi-rotor og fixed-wing UAV med systemet om bord. Navigasjonsalgoritmer er implementert og testet, og viser at navigasjonen kan oppnå bortimot like høy stabilitet og presisjon uten bruk av GPS. Foreløpige resultater er publisert, og de siste resultatene er under publisering. Det er utført felttesting av system som opererer i miljø med høye nivå av interferens der vi skal operere som datalink på UAV?er som utsettes for signal jamming. Her er det gjennomført forsøk i samarbeid der det er sett på bruk av systemet under forhold der man blir utsatt for støy som rammer GPS, og det er gjort demonstrasjoner med ekstrahert lokasjon basert på Phased Array-teknologien til Radionor. Det er i en avsluttende test blitt gjort en flyving uten GNSS av noe slag. Det ble kun navigert ved bruk av Phased Array systemet og dette med nøyaktighet i navigeringen tilsvarende det man får ved bruk av GPS. Dette ble gjennomført med meander rute over med ytterste punkt er 5 km unna basen på Raudstein i Agdenes, midt mellom Hurtigruta, F35 og en Seaking. Dette anses som en viktig milepel for navigering uten bruk av GNSS data og med en presisjon som muliggjør operasjoner i områder med redusert eller uten noen form for GNSS service. Det er videre utviklet et system for automatisk landing av fixed-wing UAV på skip samt navigasjon og styring. Det er et mål om publisering av resultatene på et senere tidspunkt. Det er gjort undersøkelser for å komme frem til nettløsninger ved bruk av Cordis Array i kombinasjon med VHF. Videre er det gjort en mengde testflyginger for å verifisere operasjon av disse løsningene. Dette innbefatter også opplæring av operatører for det same utstyret. Nyttelast for demoflyginger er bygd og integrert i systemet. Det er gjennomført en demo flyving fra Frøya til Rørvik i august da vi i samarbeid og man fikk etablert et langsgående CORDIS ARRAY nettverk når det ble fløyet strekningen Frøya - Rørvik. Dette var en flyving på 200km med hand-over av kontrollsignal og sensordata fra start på Frøya til en stasjon halvveis før endestasjon tok over kontroll igjen før landing på Rørvik. Flyet fløy stødig gjennom luftrommet på sin nøye planlagte og overvåkte seilas, gjennom forskjellige typer kontrollert sivilt luftrom håndtert av sivil flygeleders kontroll. Det er gjennomført evaluering og valg av sensorer (gyro og akselerometer) som er passende for bruk i UAV. Prototype av IMU er testet og tilpasset miljøet med optimalisering på vekt og strømforbruk. Basert på forbedring fra prototypen er det bygget en serie på 10 IMU Demonstrator prototyper. Tuning og forbedring fra denne testingen er tatt med inn i forbedringer på prototypene som skal tas med inn mot produksjon av første serie som industrialisert produkt. Som et resultat av testingen er det gjort ytterligere forbedringer på gyroen som skal gi ytterligere forbedret ytelse på IMU?en. Angående høypresisjons GNSS korreksjoner er det jobbet videre med algoritmer for bruk av tilgjengelige klokke/bane-korreksjoner for GNSS konstellasjoner. Korreksjonene kan mottas på L-band demodulator, som har vært arbeidet med i prosjektet, men korreksjonene kan også mottas over kommando og kontroll bakkelink til UAV. Videre er det sett på bruk av mer kompakte to-frekvente GNSS mottakere som sammen med tilgjengelige klokke/bane-korreksjoner kan gi høypresisjon posisjonering. Det er gjort hybride UAV-operasjoner med høy sikkerhet. I samarbeid er det gjennomført langdistanse BLOS flyginger på Trøndelagskysten.

-GPS denied navigation demonstrated -Automatisk landing of fixed-wing UAV on ship - Flown along the coast using automatic handover of the radio link between ground control stations. - A new project started to make a product for doing GPS denied navigation - New better performing IMU to be produced based on results from prototypes made in the project

As the state of the art technology of Autonomous Unmanned Systems (AUS) has evolved in the recent years, the usability of the unmanned systems has reached a mature level. Many of the basic early-phase operational issues related to unmanned systems have been resolved, and there has been a significant growth in unmanned operations. The operational value for AUS is has until now mostly been focused on conventional single unit missions to collect sensor information from a single point of mission origin. The experience from these modes of operations is that the value from combining multiple manned and unmanned units operating both on water, under water and in the air can multiply the operational effect. Based on these challenges, this project will focus the research on combined operations with manned and unmanned systems in real life operations in order to utilise new unmanned and autonomous technology to raise the overall operational efficiency for coastal areas. The project consortium has wide experience and available resources that will utilize state of the art technology in the field as the basis for the research to push the technology envelope further. The project will research on both technology and operational aspects for combination of manned aircrafts, vessels, and unmanned and autonomous systems in the air, water and under water that will have a significant impact on future growth for unmanned operations and efficient governing of coastal activity.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2