Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

New Energy Storage System

Alternativ tittel: Nye energi lagringssystem

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektnummer:

269490

Prosjektperiode:

2017 - 2022

Midlene er mottatt fra:

Energilagring er en viktig teknologi for å oppnå økonomiske og miljømessige fordeler i maritime industri. Dette har blitt klart demonstrert av den siste utviklingen innen transport, maritime anvendelser og innen fornybar industri. Utviklingen av batteriteknologi forventes å gi betydelige forbedringer i energi-tetthet og kost sammenlignet med tilgjengelig teknologi. Dette vil være en nødvendig utvikling for å få en kostnadseffektiv utnyttelse av energilagring. Innfasing og bruk av nye energi lagringsteknologier krever en bred kunnskapsbase og fleksible verktøy for design og system optimalisering. I dette prosjektet har partnere undersøkt bruk av nye kjemiske og annen lagringsteknologi for å evaluere bruk av disse i kommersielle anvendelser. De nye energilagringsteknologiene vil over tid kunne øke energi tetthet betydelig forhold til dagens teknologier. Redusert vekt, volum og pris samt økt sikkerhet vil være andre fordeler. En rekke kjemiske og elektrostatiske celletyper har blitt testet og karaterisert av Sintef. Erfaringene så lang er at det er vanskelig å frembringe relevante test celler for fremtidige batterityper som Solid State. Resultatene tilsier at det fortsatt vil ta endel tid før en har kommersiellee nye batteriteknologier tilgjengelig. Forbedringer av eksisterende teknologier vil fortsette og vil forbedre energitetthet,sikerhet og pris hvert år fremover. Li-ion kondensatorer har vist lovende resulatater og de nyeste celletypene gir nye markedsmuligheter på kort sikt. Test resultater gjennomført i prosjektet har vist betydelige forbedringer i energitetthet for disse enhetene. Prosjektet har utviklet nye kontrollsystemer som kan kombinere og nyttigjøre mer effektivt nye lagringsenheter. Fullskala testing av inverter og kontrollsystem med fullskala Li-ion kondensatorer og batteri er blitt utført og dokumentert med gode resultater og videreført som kommersielle løsninger i markedet.

The project results has verified the use of Li-ion hybrid capacitor units for commercial use. These can be used in combinations with other energy storage devices. New control algorithms has been developed and tested and will be further used in commercial applications with a number of combinations of energy storage devices. New battery chemistries have been explored and tested and gives us a better understanding and planning of the future commercial potential with more dense, safe and cost efficient energy storage technology.

Energy storage can provide enhanced economic and environmental performance in several sectors. This has been clearly demonstrated by the recent developments within automotive, marine, and power grid applications. Wärtsilä is currently developing technology for power distribution and system integration in hybrid or purely battery powered ships for low- or zero emission operation. However, the rapid ongoing development of battery technology is expected to enable significant improvements in power- and energy-density compared to the currently available technology, which will be necessary for cost-effective utilization of energy storage for reducing emissions in many applications. Fast and economic adoption of new battery technologies, and integration of different energy storage technologies in the same system, requires a wide knowledge base and flexible tools for design and system optimization. In this project, Wärtsilä and the partners will utilize the potential of emerging energy storage technologies to develop a new generation of compact energy storage systems for high power applications. The resulting energy storage system may include both advanced electrochemical batteries and Li-ion hybrid capacitors or other hybrid battery/capacitor technologies and will increase present energy capacity with at least a factor of 3-5 and increase the power cycling capabilities extensively in a normal ship application. Reduced weight, volume and cost will be other benefits. With the huge new development in energy density and power and cycling capabilities, the total solution will open new market areas and increase the market opportunities as the cost/performance ratio will be reduced significantly. The introduction of the new technology can start early twenties like we see the progress today. The project will be executed together with Sintef Energy/M&C and Haugaland Kraft Nett and 2 international co-partners within the field of new energy storage devices.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi