Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenBridge - Open innovation enabling consistent user experience on ship bridges

Alternativ tittel: OpenBridge - Åpen innovasjon og helhetlig brukeropplevelse på skipsbroer

Tildelt: kr 4,0 mill.

Prosjektnummer:

269494

Prosjektperiode:

2017 - 2019

Moderne broer har leveranser fra en lang rekke produsenter. Ukoordinert utvikling og et konservativt godkjenningsregime har ført til at skipbroer er fragmenterte og lite brukervennlige, har lav innovasjonstakt og svært høye integrasjons- og godkjennings-kostnader. For å løse dette foreslår vi å utvikle et åpent rammeverk kalt OpenBridge som knytter sammen: helhetlige brukergrensesnitt, åpen systemintegrasjon og funksjonsbasert godkjenningsregime. Helhetlig grensesnitt: Prosjektet vil innføre retningslinjer for brukersentrert design og utvikling av komponentbaserte og adaptive grensesnitt å tvers av leverandører. Dette vil gjøre det mulig å utvikle applikasjoner som dynamisk kan tilpasse seg (forskjellige leseavstander, skjermstørrelser og nye formater som mobiler, stemmestyring og head-up) og arve grensesnittsegenskaper (slik som palett og interaksjonselementer på skjerm). Åpen systemintegrasjon: Prosjekt vil definere en systemarkitektur som vil gjøre det mulig å integrere eksisterende og nye systemer langt rimeligere og applikasjoner og utstyr kan installeres uten spesiell tilpasning på alle kompatible broer.

-

OpenBridge skal bli et åpent rammeverk for design, utvikling og godkjenning av integrerte skipsbroer. Rammeverket vil sikre: 1) bedre og sikrere brukergrensesnitt på skipene; 2) reduksjon i antall skjermer, knapper, brytere og pekeenheter på broa; 3) enklere og raskere integrasjon av nye og innovative funksjoner, inkludert spesialfunksjoner levert av reder og entreprenører; og 4) muligheter for integrasjon av landbaserte tjenester. Moderne broer har leveranser fra en lang rekke produsenter. Ukoordinert utvikling og et konservativt godkjenningsregime har ført til at skipbroer er fragmenterte og lite brukervennlige, har lav innovasjonstakt og svært høye integrasjons- og godkjennings-kostnader. For å løse dette foreslår vi å utvikle et åpent rammeverk kalt OpenBridge som knytter sammen: helhetlige brukergrensesnitt, åpen systemintegrasjon og funksjonsbasert godkjenningsregime. Helhetlig grensesnitt: Prosjektet vil innføre retningslinjer for brukersentrert design og utvikling av komponentbaserte og adaptive grensesnitt å tvers av leverandører. Dette vil gjøre det mulig å utvikle applikasjoner som dynamisk kan tilpasse seg (forskjellige leseavstander, skjermstørrelser og nye formater som mobiler, stemmestyring og head-up) og arve grensesnittsegenskaper (slik som palett og interaksjonselementer på skjerm). Åpen systemintegrasjon: Prosjekt vil definere en systemarkitektur som vil gjøre det mulig å integrere eksisterende og nye systemer langt rimeligere og applikasjoner og utstyr kan installeres uten spesiell tilpasning på alle kompatible broer. Funksjonsbasert godkjenningsregime: Prosjektet vil utvikle regler for å godkjenne funksjonskomponenter og integrasjonsteknologi uavhengig av hverandre som forenkle godkjenningsprosessene, Prosjektet skal ha en tilnærming for åpen innovasjon. Partnere; Vard, Ulstein, Marine Technologies, Rolls Royce, Lilaas, Tranberg, Kongsberg Seatex,Navtor, Skipper, Bunvoll, DNV GL, SINTEFOcean, AHO, ITS, Kystverket og Sjøfartsdir.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2