Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Improved ship efficiency through use of energy storage systems

Alternativ tittel: Økt effektivitet med bruk av energilager og data analyser

Tildelt: kr 8,9 mill.

Prosjektnummer:

269548

Prosjektperiode:

2017 - 2019

Prosjektet sitt mål har vært å utvikle en hybrid energilagringsenhet (HESS) for bruk på fiskefartøy og andre fartøyer. Enheten er ment å redusere utslipp til luft, drivstoff forbruk og investeringskostnader for forbrenningsmotorer om bord i slike skip ved å bruke energilager som vil jevne ut effekt variasjoner på fartøyets motorer, redusere effekt topper og drive fartøyet med energilageret. De nødvendige design parametere er identifisert i prosjektet ved bruk av et nytt data program. Data programmet er benyttet i utviklingen av HESS og for videre optimalisering av designprosessen og operasjon av fartøyet både for nye og eksisterende fartøy. HESS vil redusere forbruket til energiproduksjon og drive fartøyet med beste driftsprofil i forhold til den operative profilen av fartøyet. Et fartøy har blitt instrumentert for testformål og operasjonelle data har blitt lagret kontinuerlig siden oktober 2017. Dataene er regelmessig overført til land og lagret i SINTEF Marine Datasenter. Det har blitt utviklet modeller for simulering av energisystemet og dimensjonering av HESS. Metoder og verktøy for utdrag av representative tidsserier fra de operasjonelle dataene er blitt utviklet sammen med et grafisk brukergrensesnitt for simulerings- og dimensjoneringsprogramvaren. Programvare og brukergrensesnitt er til uttesting for ulike brukere. Et storskala lab oppsett med ulike energilagringsenheter og ny kontrollalgoritme er testet med vellykket resultat og verifisert mot simuleringer utført i prosjektet.

Hovedhensikten med prosjektresultatene er å redusere klima og mijøavtrykk samt bedre driftsøkonomien for fiskefartøy og lignende skip. Redusert energibruk ombord vil medføre bedre økonomi for eier og mindre utslipp av både klima og miljøgasser til luft. Ved å innføre verktøy som kan forbedre design av energisystem ombord i en tidligfase, vil en ha effekt av optimalisering gjennom hele levetiden. Fokus på energibruk, klima og miljø gjennom slike prosesser, er generelt viktig for å få industrien til å investere i slike løsninger.

This project aims to develop a novel power storage device for usage on board fishing vessels. The device is intended to reduce emissions, fuel consumption and investment costs for combustion engines on board vessels by maintaining a power reserve which will smooth the power variations on the vessel engines, reduce power peaks and power the vessel in full electric drive. The novel power buffer device is named a Hybrid Energy Storage system (HESS). The required power and power variation capacity will be identified in the project by usage of a full scale data acquisition program. The data acquisition program will drive both development of the HESS and tools and methods for including such devices in the design process for both new vessels and retrofitting such devices on board existing vessels. The HESS is intended to reduce the usage and load on the engines of the vessel and its usage must be designed while considering the operational profile of the vessel. Tools will be developed to quantify the real operational profile of a vessel based on full scale measurements. The derivation of the actual operational profile will be based on the same full scale logging system as used for definition of HESS capabilities and which supports future design processes. A case vessel will be used for data sampling.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2