Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The Arts and Public Education: Integration or Separation?

Tildelt: kr 94 999

Seminaret "The Arts and Education: Integration or Separation" ønsker å utforske og diskutere følgende spørsmål: -­ i hvilken grad bør samtidens kunst og samtidens utdanning dele samme filosofier, arenaer og visjoner? -­ hva er det grunnleggende ved kunst og hva er det grunnleggende ved utdanning? - i hvilken grad kan disse to verdener være felles verdener? -­ i hvilken grad bør kunstprosjekter i lokalsamfunn betraktes som utdannende? ­- hva er effektive eller høykvalitets musiker/lærer samarbeid i utdanningssettinger? Hvordan kan de bli forberedt, planlagt og ledet? Dette seminaret kan betraktes som en aktivitet tilknyttet innovasjonsprosjektet Skole og konsert - fra formidling til dialog (DiSko) støttet av FINNUT-programmet. DiSko-prosjektet er et innovasjonsprosjekt med intensjon å innovere skolekonsertpraksiser produsert og implementert nasjonalt av Kulturtanken og regionale partnere i Norge. Prosjektet vil innovere en etablert praksis gjennom forskningsbaserte innovasjonsprosedyrer med sikte på å respondere på utfordringer knyttet til skolens eierskap og integration. CASE forskningssenter ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) er forskningspartner for Kulturtanken, og er ansvarlig for alle forskningsaktivitetene i DiSko-prosjektet (http://casecenter.no) De intenderte forskningspraksisene i DiSko-prosjektet reiser en rekke grunnleggende og filosofiske spørsmål (som går langt forbi prosjektets omfang) om hva det betyr å være en musiker/kunstner i en skolesetting, hva kunst er og hva utdanning er, og hvordan en meningsfull dialog mellom kunst- og utdanningsverdenene kan undersøkes og utforskes. Seminaret "Arts and Education" har derfor samlet 4 internasjonalt ledende teoretikere i disse feltene (Eric Booth, USA, Gert Biesta, England, Liora Bresler, USA og Dave Camlin, Skottland) til å kaste lys over spørsmålene som er reist. Vi inviterer interesserte forskere og praktikere til å delta sammen i et intenst todagers seminar, hvor disse spørsmålene vil bli utforsket og diskutert. Seminaret ble gjennomført på engelsk med en åpen og internasjonal invitasjon. Programmet vil besto av presentasjoner om filosofiske temaer såvel som diskusjoner og samhandling. Diskusjoner og resultat fra seminaret vil bli brukt til å styrke det filosofiske rasjonale bak DiSko-prosjektet. Seminaret vil også bidra til å kaste lys over relaterte aktiviteter rundt selve prosjekt i seg selv, bidra til vår almenne kunnskapsbase i dette feltet, og slik berike aktiviteter og beslutninger i hovedprosjektet. Publisering vil skje gjennom trykte tekster og videofilmete sesjoner fra seminaret som publiseres på DiSkos nettsider. Publisering vil også skje gjennom etter-seminar diskusjoner i DiSko-prosjektet. A position paper vil bli produsert som et direkte resultat av aktiviteter og diskusjoner i løpet av seminaret. Relevante presserepresentanter vil bli invitert til seminaret. Seminaret vil bli et åpent arrangement hvor interesserte forskere såvel som utdannere kan delta. Temaene som diskuteres er vitale i en rekke kontekster hvor kunst og utdanning møtes. De inviterte internasjonale forskerne er velkjent, og vi forventer stor interesse fra både kunstnere, utdannere og kulturinstitusjoner. Seminaret vil spesielt være relevant for enkeltpersoner og institusjoner som er involvert i eller planlegger å bli involvert i DKS (Den kulturelle skolesekken) aktiviteter, likeså for forskende kunstnere involvert i slike aktiviteter i sin institusjon. Som sådan vil seminaret derfor også være viktig for diskusjonen knyttet til reorganiseringen av Kulturtankens aktiviteter, samt til kunstens posisjon i utdanningsprogrammer, slik som lærerutdanning og samfunnsmusikk programmer. Vi forventer å trekke deltakere fra disse miljøene, noe som vil være viktig for publiseringen av DiSko-prosjektet og videre.

This seminar can be regarded as a fringe activity connected to the DiSko project supported by the FINNUT programme. The DiSko project is an innovation project intending to innovate school concert practices produced and implemented nationally by Arts for Young Audiences Norway (AYAN) and regional partners in Norway. The project will innovate an established practice through research based innovation procedures in order to respond to challenges connected to school ownership and school integration. The CASE research center at Western Norway University of Applied Sciences is the research partner of AYAN and is responsible for all research activities in the DiSko project. . The intended research practices in the DiSko project raises a number of basic and philosophical questions (which goes far beyond the scope of the project) about what it means to be a musician artist in a school setting, what art is and what education is, and how a meaningful dialogue between the worlds of arts and education can be explored and researched. The "Arts and Education" seminar therefore, has summoned 4 international leading theorists in these field (Eric Booth, US, Henk Borgdorff,Holland, Gert Biesta, UK, and Liora Bresler, US ) to shed light on the questions raised. We invite interested scholars and practioneers to take part in an intensive two-day seminar together where these questions will be explored and discussed. The seminar will be in English with an open and international invitation. The programme will consist of presentations on philosophical issues as well as discussions and interaction. The seminar will be summarised in a position paper and be used to reinforce the philosophical rationale behind the DiSko project. The seminar will also serve to shed light on the project activities beyond the project itself and thus contribute to our common knowledge base in this field.

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder