Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Læreres profesjonsutvikling som kollektivt fenomen

Alternativ tittel: Teachers` professional development as a collective phenomenon

Tildelt: kr 1,9 mill.

Gjennomgående funn i nasjonal og internasjonal forskning peker på at læreres læring i skolen har stor betydning for deres egen utvikling. Læreres læring påvirker kvaliteten på undervisningen og dermed elevenes læring. For å utvikle kvalitet i norsk skole, er vi avhengig av at læreres læring settes i fokus. Utviklingsprosesser der lærere lærer av hverandre, og i fellesskap utvikler ny kunnskap som kommer elevene til gode undersøkes i dette prosjektet. Prosjektet undersøker hva som kjennetegner læreres teamsamarbeid, og hvordan læreres profesjonelle læring konstitueres gjennom teamsamarbeid. Formålet med studien er å bidra med innsikt og forståelse av hvordan lærere lærer og utvikler kunnskap gjennom samarbeid i team. En dypere innsikt og bedre systematisk kunnskap er sentralt fordi eksterne og interne krav og forventninger til profesjonell læring gjennom samarbeid ser ut til å øke. Lærernes stemmer gis en sentral plass, og gjennom deres refleksjoner over prosessen og innholdet, synliggjøres potensialet for profesjonell læring gjennom teamsamarbeid. Basert på observasjon og intervju av fire lærerteam på 9. og 10. trinn ved fire ungdomsskoler i?Norge, er avhandlingens formål er å bidra med innsikt og forståelse av hvordan lærere lærer gjennom samarbeid i team. I denne avhandlingen brukes forestillingen om profesjonell læring avgrenset til skolebasert utviklingsarbeid med hensikt å utvikle og styrke utvalgte aspekter av praksis. Prosjektet gir et empirisk bidrag til forståelse av hvordan autentisk profesjonell læring skjer gjennom deltakelse i teamsamarbeid. Lærernes stemmer gis en sentral plass, og gjennom deres beskrivelser og refleksjoner over innholdet, synliggjøres potensialet for profesjonell læring i teamsamarbeid.

Prosjektet har virkninger når det gjelder forståelsen av hvordan læring gjennom samarbeid skjer. Dette har til nå, og vil fremover, bidra til å påvirke måten vi innretter utviklingsarbeid på i kommunen. Vi samarbeider også med andre kommuner og fag- og forskningsmiljøer, de vil også kunne dra veksler på denne kompetansen. Prosjektet vil også bidra til økt tverrfaglig samarbeid både når det gjelder utvikling av praksisfeltet og videre forskning. Resultatene fra prosjektet et bidrag til et epistemologisk skifte i forståelsen av profesjonell læring og utvikling som anerkjenner lærere som «kunnskapere», utstyrt med kunnskap, ferdigheter og holdninger til å reflektere over og fornye sin egen praksis. Prosjektet bidrar dermed til å utfordre lineære modeller og ideen om profesjonell utvikling som hovedsakelig leveransebasert. Den vekten som fortsatt legges på eksternt initiert innsats, illustrerer at kompetanseutvikling av mange, betraktes som et viktig politisk instrument.

Arbeidet med å utvikle skolene i Bodø skjer gjennom samarbeid i profesjonsfellesskap innad på den enkelte skole, og i lærende nettverk på tvers av skoler. Mye av tidligere forskning på dette området har hatt fokus på organiseringen av utviklingsarbeidet i profesjonsfellesskapene, og den har i mindre grad hatt fokus på innholdet. I dette prosjektet vil begge deler undersøkes, men prosjektet vil ha et særskilt fokus på innholdet og dets bidrag til lærernes profesjonsutvikling. Prosjektet vi studere hvordan lærerne gjennom samarbeid i profesjonsfellesskapene utfordres og støttes i arbeidet med å utvikle sin undervisningspraksis med mål om å forbedre elevenes læring. Det er per i dag tidvis store forskjeller mellom skolene hvordan de klarer å utnytte fellestiden på skolen til arbeid som er ment å styrke kvaliteten på lærernes undervisning. Vi ser at det er behov for mer kunnskap om hvordan vi på skole- og kommunenivå bør legge opp skoleutviklingsarbeidet for at det skal bidra til å støtte og styrke lærernes profesjonsutvikling. Da tenker vi både organisatorisk og innholdsmessig. Målet og hensikten med prosjektet er å frambringe kunnskap om hvilke faktorer som er sentrale i skoleutviklingsarbeid (kollektive kunnskapsutviklingsprosesser) som støtter læreres profesjonsutvikling. Prosjektet vil også klargjøre typiske utfordringer som gjør at den ønskede kunnskapsutviklingen mellom lærere ikke finner sted. Det er per i dag mangelfull forskningsbasert kunnskap på dette feltet. Resultatene av studien vil utfylle og supplere dagens kunnskapsgrunnlag om læreres læring i profesjonsfellesskap og gi råd til hvordan skolesektoren lokalt, nasjonalt og internasjonalt bør legge til rette for læreres profesjonsutvikling. Studien vi ha som mål å studere hvordan lærerne gjennom samarbeid i profesjonsfellesskapene utfordres og støttes i arbeidet med å utvikle sin undervisningspraksis med mål om å forbedre elevenes motivasjon for bedre læring.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder