Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Det trengs en hel landsby: Samskapelse av sosial inkludering blant familier med barn i barnehagen

Alternativ tittel: It takes a village: Co-creation of social inclusion among families in a preschool setting.

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektnummer:

271724

Prosjektperiode:

2017 - 2021

Midlene er mottatt fra:

Å fremme folkehelse og livskvalitet er en krevende prosess, der økende sosiale forskjeller fortsatt er et uløst problem. Denne avhandlingen er en offentlig sektor PhD i Levanger kommune, og er forankret i behov for kapasitetsbygging i lokalt folkehelsearbeid. Avhandlingen følger en transdisiplinær tilnærming til å "gjøre sosiologi", med formål om å samskape livskvalitet som fellesskapsverdi. Hovedfokuset rettes mot å inkludere innbyggere som står i fare for å bli marginalisert, med sikte på å forbedre rettferdige vilkår for utvikling av befolkningens livskvalitet. Hensikten er å utforske hvordan samskaping kan gjøres sosialt inkluderende og rettferdig. Det overordnede forskningsspørsmålet er: Hvordan kan samskaping av praksiser og kommuneplaner fremme sosialt inkluderende deltakelse og støtte rettferdig fordeling av livskvalitet i lokalsamfunnet? Forskningsspørsmålet utforskes gjennom deltakende aksjonsforskning (PAR) gjennom å anvende barnehager som plattformer for samskaping. PAR-prosessen involverte sosialt inkluderende prosesser knyttet til fremtidsformende praksiser og kommuneplaner. For å forberede PAR, ble det gjennomført en scoping review av artikler som kombinerte helsefremming og samskaping. Studien fant at en slik sammenkobling er lovende, men at den mangler teoretisk forankring. Denne sammenkoblingen ble deretter kritisk utforsket i lys av sosial rettferdighetsteori. Basert i kritikken, ble det skrevet fram et konseptuelt rammeverk for å understøtte utforsking av sosialt rettferdig samskaping. Resultatene fra PAR (som ble tematisk analysert), antyder at en "foreldredrevet" tilnærming til samskaping gir lovende resultater. Å støtte inkluderende relasjonell koordinering og kapasitetsbygging for samskaping på hverdagslivets arenaer ser ut til å være viktig for å skape sosial forandring. Avhandlingen skisserer mulige veier til å oppskalere samskaping av livskvalitet som fellesskapsverdi gjennom å fremme relasjonell velferd: en systemisk tilnærming til velferd der mennesker både blir verdsatt og samtidig tilfører verdi i et økosystem som understøtter rettferdige prosesser og resultater. Avhandlingen argumenterer for at en slik tilnærming bør utforskes videre gjennom eksperimentering, innovasjon og forskning.

Prosjektet har bidratt med kapasitetsbygging og kunnskapsutvikling om sosial inkluderende samskaping, velferdsinnovasjon og lokalt folkehelsearbeid på flere nivå; lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Deltakere/medforskere i prosjektet har fått ny kunnskap og utviklet metoder og modeller for samskaping som er videreført i andre områder i kommunen, og prosjektet har hatt vesentlig innvirkning på planlegging og politikkutvikling i kommunen. Aktiv formidling og erfaringsdeling har også bidratt til kapasitetsbygging i andre kommuner. Kunnskapen er allerede tatt i bruk og formidlet videre av andre aktørerpå nasjonalt nivå (f.eks. Sunne kommuner (WHOs norkse nettverk), Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, KS og Foreldreutvalget for barnehager. I tillegg har internasjonalt samarbeid med WHO Europa og relevante forskningsmiljø i flere europeiske land bidratt til å styrke formidling, internasjonalt forskningssamarbeid og etabering av flere nye forsknings- og innovasjonsprosjekter.

Barnehagesituasjonen i Norge er radikalt endret i løpet av kort tid, og i dag går nesten alle barn mellom 1-5 år i barnehage. Som en av de viktigste arenaene i småbarnsfamiliers liv, har barnehagesektoren derfor fått stor oppmerksomhet i folkehelsearbeidet. Det er godt dokumentert at gode og støttende relasjoner påvirker helse, trivsel og læring positivt, men det trengs mer kunnskap om småbarnsfamiliers sosiale ressurser, og om hvordan barnehagen kan få en styrket rolle som inkluderingsarena i lokalsamfunnet. Med dette som utgangspunkt søker prosjektet å utforske og utvikle barnehager som folkehelsearena på nye og innovative måter for å samskape helsefremmende og støttende oppvekstmiljøer i lokalsamfunnene. Det planlegges et fireårig samarbeidsprosjekt mellom Levanger kommune, Nord universitet, NTNU, og med tilknytning til flere sterke forskergrupper, både nasjonalt og internasjonalt. Prosjektets problemstillinger vil utforskes gjennom kvalitative forskningsmetoder, med utgangspunkt i en grounded theory-tilnærming. Familier, ansatte i barnehager, og aktører som barnehagene samarbeider med blir sentrale medforskere gjennom prosessen. Prosjektet vil ha en transformativ inngang, med mål om å styrke deltakernes kapasitet til endring og samskapelse underveis i forskningsprosessen. Teoretisk bygger prosjektet på samskapelse som løsningsstrategi for komplekse samfunnsproblem, teorier om salutogenese (kunnskap om hva som fremmer helse) og sosial kapital. En studie av sosial inkludering og samskapelse i barnehagen vil gi original viten som er relevant og overførbar til en rekke andre arenaer. Økt forskerkompetanse i kommunen kan bidra til å tette gapet mellom praksis og akademia, og understøtte aksjonsorientert og praksisrettet samarbeid mellom forskningsmiljø, praksisfelt og brukere av oppveksttjenester.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder