Tilbake til søkeresultatene

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell

SHIFTING BOUNDARIES: Definitions, Expressions and Consequences of Antisemitism in Contemporary Norway

Alternativ tittel: Skiftende grenser. Definisjoner, uttrykk og konsekvenser av antisemittisme i samtidens Norge

Tildelt: kr 6,2 mill.

Prosjektnummer:

272000

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2017 - 2021

Geografi:

Samarbeidsland:

Forskningsprosjektet SHIFTING BOUNDARIES. Definitions, Expressions and Consequences of Antisemitism in Contemporary Norway tok sikte på å etablere ny empirisk, metodologisk og teoretisk innsikt i ulike manifestasjoner og effekter av antijødiske holdninger i Norge i dag. Prosjektet tok utgangspunkt i hypotesen om at mens åpne uttrykk for antisemittiske ideer etter Holocaust har blitt fortrengt fra den offentlige sfæren i Vesten, har fenomenet ikke forsvunnet, men er i stedet forskjøvet til mindre synlige områder og sammenhenger. I prosjektet er dette konseptualisert som "kommunikasjonslatens". Tre overgripende delprosjekter har undersøkt relevante arenaer for offentlig diskurs og sosial samhandling (nye medier, offentlige debatter og utdanning). Basert på omfattende kvantitative data og en rekke kvalitative studier utforsket prosjektet antisemittismens former og manifestasjoner i dagens Norge, herunder de sammenhenger der holdningene uttrykkes, reguleres og forvandles. I tillegg har prosjektet utforsket hvordan begrepet antisemittisme historisk har vært og fremdeles er gjenstand for forhandlinger i den offentlige debatten og på hvilken måte begrepet har blitt et middel til legitimering og delegitimering av sosiale og politiske aktører og posisjoner. Prosjektet har generert kunnskap om utbredelsen av og aksepten for antisemittiske holdninger i dagens Norge og spesielt belyst det overordnede spørsmålet om grensene for "hva som kan sies om jødene" har endret seg de senere år. Resultater fra prosjektet vil utgjøre et referansepunkt og en ressurs for det sivile samfunn samt for lokale og nasjonale myndigheter i Norge og internasjonalt i arbeidet mot antisemittisme, fordommer og diskriminering. Prosjektets åpningskonferanse ble avholdt i juni 2018, med internasjonale gjester og bidrag av hele prosjektgruppen og faglig referansegruppe. Konferansen var et samarbeid med HL-senterets andre Samkul-prosjekt "Negotiating Jewish identity". I november 2019 ble det som planlagt avholdt et seminar i samarbeid med Jødisk museum i Oslo. Seminaret hadde tittelen "Skiftende grenser: Antisemittismens uttrykksformer i dagens Norge." I 2020 og 2021 har det vært avholdt digitale tekstseminarer med prosjektdeltakere. PhD-prosjektet «Old hatred in new media» (2018-2022) har hatt som mål å frembringe ny innsikt om hvordan fremveksten av digitale medier har muliggjort spredning av antisemittiske ideer. Artikkelen «Recontextualising the news: How antisemitic discourses are constructed in extreme far-right alternative media» er publisert i Nordicom Review og ble presentert på to konferanser i 2019. Artikkelen ligger åpent tilgjengelig her: https://doi.org/10.2478/nor-2021-0005 En ny artikkel om den politiske venstresidens håndtering av antisemittisme i Israel-Palestina-debatter på Facebook ligger til vurdering i et vitenskapelig tidsskrift. Prosjektene på WP2 («Antisemitism: Developments, explanatory factors, consequences») er ferdigstilt, og resultatene av forskningen foreligger i en vitenskapelig publikasjon utgitt på Universitetsforlaget i februar 2020. En hybrid boklansering ble gjennomført (digitalt og med publikum) på HL-senteret og via internett søndag 13. september 2020. I boken inngår også analyser av muslimfiendtlighet i dagens Norge, for et komparativt perspektiv. Boken har tittel The Shifting Boundaries of Prejudice. Antisemitism and Islamophobia in Contemporary Norway. Den ligger åpent tilgjengelig her: https://doi.org/10.18261/978-82-15-03468-3-2019. I 2021 ble det dessuten blitt publisert en oversiktsrapport om forskning på relasjonen mellom antisemittisme og Israel-kritikk: Antisemitic and anti-Israel Attitudes: how are they linked? A Comparative overview of Survey. Delprosjektet «Contested meanings and uses of antisemitism in public debate» i WP1 er ferdigstilt og funn er publisert i to artikler i boken The Shifting Boundaries of Prejudice. Tematikken er blitt utforsket historisk gjennom de to artiklene og dessuten komparativt (hva kan sies om muslimer). Forskeren på det ettårige prosjektet («Holocaust education in Norwegian schools: preventing or reinforcing antisemitism?») startet i august 2020. Prosjektet undersøkte hvilke betydninger temaet Holocaust har i norsk skole, og hadde to delstudier. Den ene delstudien var en intervjuundersøkelse av samfunnsfag- og historielæreres undervisningsmetoder, erfaringer og refleksjoner rundt temaet Holocaust. En vitenskapelig artikkel om dette emnet har blitt vurdert for et nordisk didaktikk-tidsskrift og er planlagt publisert våren 2022. Den andre studien er enn narrativ analyse av gjeldende og kommende lærebøker i samfunnsfag og historie. Våren 2021 ble det avholdt et åpent seminar om Holocaust-undervisning i Norden. I august 2020 begynte også to masterstudenter på prosjektet. Begge leverte sine MA-oppgaver i 2021. Sluttkonferansen for Shifting Boundaries ble arrangert på HL-senteret i desember 2021, med ti foredragsholdere fra prosjektet og én ekstern kommentator.

Samlet formidlet prosjektets resultater den grunnleggende innsikten at holdninger til jøder og andre minoriteter ikke kan forstås isolert, men at grensene for "hva som kan sies" om minoriteter må ses i sammenheng med den offentlige samtalen og politiske kulturen i samfunnet. Et slik perspektiv, som knytter holdninger til konkrete kommunikative kontekster, har sentral betydning for en opplyst samfunnsdebatt og i undervisningen om antisemittisme, fordommer og diskriminering.

The research project 'SHIFTING BOUNDARIES. Definitions, Expressions and Consequences of Antisemitism in Contemporary Norway' aims to establish new empirical, methodological and theoretical insights into the manifestations, mechanisms and effects of anti-Jewish attitudes in Norway today. The entire project is informed by the hypothesis that while the open expression of antisemitic ideas has been banned in the public sphere of Western societies after the Holocaust, the phenomenon has not vanished but instead occurs in less visible ways, linked to semantics, broad discourses, and particular channels of communication. This is conceptualised as 'communicative latency'. Through three interconnected work packages, the project will focus on relevant arenas of public discourse and social interaction (new media, public debates and education). Based on a comprehensive set of quantitative data accompanied by a range of qualitative studies, the project sets out to explore the forms and manifestations of antisemitism in contemporary Norway, including the contexts in which these attitudes are expressed, regulated and transformed. In addition, the project will investigate how the concept of antisemitism is negotiated in the public sphere and in what ways the discourse about antisemitism has become a means of legitimising and delegitimising social and political actors and positions. The project will thereby provide well-founded knowledge about the prevalence and acceptance of antisemitic attitudes in contemporary Norway and, in particular, answer the overriding question of whether (and eventually in which ways) the boundaries of 'what can be said about Jews' have shifted in recent years. Findings from the project will constitute a point of reference and a resource for civil society and local and national authorities in Norway as well as internationally, to be used in work to counteract and prevent antisemitism, prejudice and discrimination at all levels in society.

Budsjettformål:

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell